پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یادداشت

یادداشت





۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۸:۱۶

گروه فرهنگ و هنر- داستان کرمان در سال های اخیر جهش بزرگی داشته است استان کرمان با داستان نویسانی چون منصور علیمرادی، رضا زنگی آبادی، محمد علی علومی، علی اکبر کرمانی نژاد،محمد رضا ذوالعلا، و….. در حال تبدیل به جریانی مهم و قابل اعتنا در سطح کشور می باشد در شهر کرمان جلسات داستان متعددی وجود دارد از جمله این جلسات جلسه داستان موسسه فرهنگی هنری هوای تازه امروز (هزار و یکشب) است که با مدیریت لیلا راهدار هر چهارشنبه ساعت 17 در مرکز کرمان شناسی برگزار می شود یادداشت زیر از یکی از اعضای جلسه مذکور است لازم به ذکر است این متن صرفا بیانگر نظرات نویسنده ی آن است و گروه فرهنگ و هنر روزنامه پیام ما آماده ی انعکاس نظرات و مطالب همه ی داستان نویسان کرمانی و جلسات آنهاست.
طرحی نو درانداخته ایم
روح اله باقری
کرمان جلسات داستان متعددی دارد. اگر به کیفیت و کمیت این جلسات و نشستها کار داشته باشیم به یک نتیجه صفر و صدی می رسیم.
یعنی از یک طرف جلسه ای وجود دارد که توسط یکی از نویسندگان مطرح کشور هدایت می شود. از آن طرف جلسه ای هم وجود دارد که تنها سابقه مسئول آن، تعداد حضور در جلسات ادبی است و به تعداد انگشتان یک دست حتا داستان ننوشته است. کاری به این هم نداریم که جلسه داشتن تبدیل شده است به مسابقه یارکشی و کسانی می کوشند به لطایف الحیل تعداد شرکت کنندگان در جلساتشان را افزایش دهند. و همچنین کار به این هم نداریم که ریتم و اجرای تمامی جلسات یکسان و یکنواخت است، یعنی یکی داستانی را که نوشته، می خواند و دیگران نظر میدهند. (به کیفیت داستانها و نظرات هم کاری نداریم)
این ادعا را هم نمیخواهیم بکنیم که بی شک جلسات داستان نویسی هزارویکشب که چهارشنبه ها از ساعت پنج عصر در اتاق کنفرانس مرکز کرمانشناسی برگزار میشود، بهترین نشست داستانی در شهر کرمان است.
اما، ما طرحی نو درانداخته ایم که اگر کاملا متفاوت نباشد، صنار و سه شاهی با بقیه جلسات فرق دارد. فعالیتهای جلسات هزارویکشب با تکیه به این نکته که یک نویسنده باید جهان بینی داشته، زبان نوشته هایش محکم و اسطقس دار باشد و چشمه خلاقیتش دائم در حال جوشش باشد، طراحی و اجرا می شود. این را باید اعتراف کرد و با جرأت گفت که جلسات داستان شهر کرمان از لحاظ تئوریک (عرضه و تقاضا) بسیار فقیر و فاقد نظرگاه هستند.
نظرگاه پیشکش، اصلا علاقه ای هم برای مباحث نظری داستان نویسی وجود ندارد و گهگاه هم اگر فعالیتی بوده به علت بی برنامگی و بی پایه گی برنامه، در نطفه مرده است. این مسائل باعث شده اند که مدتی از زمان جلسات چهارشنبه را به بررسی آرا و نظرات فلسفی، زبانشناسی، تئوری داستان، شیوه های نقد داستان و…اختصاص داده بشود البته با برنامه ای مدون و منظم.
برای شروع هم بعد از بحث و بررسی درباره چیستی و چرایی ادبیات و آفرینش ادبی و درک این نکته که دیدگاههای مختلفی در این باره وجود دارد به بررسی این تعاریف و دیدگاهها پرداخته شد و با کتاب «ادبیات چیست؟» ژان پل سارتر و مکتب اگزیستانسیالیسم، این برنامه آغاز گردید. این بحثها و بررسیها در طول هفته هم در گروه مجازی هزارویکشب در تلگرام پیگیری می شود. داستان خوانی و نقد داستان و معرفی و شرح کتابهایی که توسط اعضای جلسه در طول هفته مطالعه شده اند به دیگران، نیز از دیگر برنامه های جلسات هفتگی هزارویکشب هست. طولانی ترین راه ها با اولین قدم شروع میشود. ما اعضای جلسه هفتگی داستان «هزارویکشب» اولین قدم را برداشته ایم و بسیار مصمم هستیم که تا آخر راه ثابت قدم بمانیم‌ با درک این موضوع که «نوشتن، عرقریزان روح است» و راه پیش رو سخت و رهسپاری در این مسیر به جدیت و پشتکار نیاز دارد.
اگر پرداختن به ادبیات برای شما هم جدی است و پشتکار لازم را دارید با ما همراه شوید.
ما چهارشنبه هر هفته از ساعت پنج عصر در مرکز کرمانشناسی دور هم جمع میشویم و به طور جدی و در فضایی حرفه ای به ادبیات داستانی می پردازیم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *