پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معاون زنان رئیس جمهوری: تساوی زن و مرد به ضرر زن است

نگاهی به برخی تفاوت‌های گرامیداشت روز زن در نخستین سال سده جدید در مقایسه با دوره‌های قبل‌تر

معاون زنان رئیس جمهوری: تساوی زن و مرد به ضرر زن است

«فاطمه قاسم‌زاده» به مناسبت روز زن گفته است‌: بیمه زنان خانه دار را در بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه پیگیری می‌کنم.





معاون زنان رئیس جمهوری: تساوی زن و مرد به ضرر زن است

۲۷ دی ۱۴۰۱، ۹:۰۰

به نظر می‌رسد حال و هوای روز و هفته گرامیداشت مقام زن امسال با سرمای زمستان سختی که ایران را فرا گرفته یخ‌زده و سرمازده شده باشد و اظهارنظرهای مسئولان به ویژه معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور نیز بیشتر این سرمازدگی را ملموس می‌کند تا آنجا که او تاکید کرده «تساوی زن و مرد به ضرر زن است». در عین حال بررسی اخبار مربوط به زنان در چند روز اخیر هیچ اثری از وضعیت شاخص‌های مربوط به توسعه‌ موقعیت‌های شغلی و رفاهی زنان ندارد. پیشتر در دولت یازدهم و دوازدهم زنان به پست‌های مدیریتی قابل توجهی منصوب شدند و حتی مقرر شده بود تا پایان برنامه ششم توسعه دستکم ۳۰درصد از پست‌های مدیریتی ارشد به زنان و جوانان اختصاص یابد. مصوبه شورای عالی اداری البته بعدا توسط دیوان اداری کشور ابطال شد. اما در این چند روز نه در سخنان رییس‌جمهور نشانی از بهبود شاخص‌های مربوط به زندگی زنان نبود و نه در سخنان سایر مسئولان کشور. حتی رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز بر پیگیری موضوعی تاکید کرد که تازگی نداشت و آورده جدیدی محسوب نمی‌شود. «فاطمه قاسم‌زاده» به مناسبت روز زن گفته است‌: بیمه زنان خانه دار را در بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه پیگیری می‌کنم.

 

سرما علاوه بر تعطیلی ادارات و مراکز مختلف موجب شد تا برخی مراسم گرامیداشت روز زن نیز به صورت مجازی برگزار شود. «انسیه خزعلی» در نشستی مجازی که از «روبیکا» پخش می‌شد درباره «کرامت زن در دو نگاه؛ مقایسه جایگاه زن در اسلام و غرب» سخن گفت. معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، در اظهارات خود دراین‌باره گفت: «در نشست سال قبل سازمان ملل، مدیر اجرایی بخش زنان پرسشی را مطرح کرد که چرا شما برابری زن و مرد را نمی‌پذیرید؟ در پاسخ گفتم که تساوی به ضرر زن است و ما قبول نداریم‌. اما عدالت را می‌پذیریم. تساوی یعنی زن و مرد در هزینه‌ها مشارکت داشته باشند و به طور یکسان بار و فشار زندگی را تحمل کنند درحالی که این تساوی در جسم آنها وجود ندارد و از این رو تساوی به ضرر زن است، اما عدالت، تقسیم کار، تقسیم مسئولیت و قرار دادن زن و مرد در جایگاه خود کمک کننده است.» او با تاکید بر اینکه ما در مقایسه زن و مرد معتقد به عدالت جنسیتی و نه برابری جنسیتی هستیم، در پایان سخنان خود تصریح کرد: با توجه به تکالیف و مسئولیت‌ها باید حقوقی برای زن و مرد در نظر گرفته شود. باید به عدالت در برخی مراکز به صورت جدی توجه شود. لازم است در بسیاری از مراکز تصمیم گیری از زنان استفاده شود. رهبری دو بار بر روی این امر تاکید کردند که برای آن چاره اندیشی شود. در همین راستا دولت سیزدهم زنان را در بسیاری از شوراهای عالی منصوب کرده است. خزعلی‌، با بیان اینکه قوانین غرب زن را مثل کالا در اختیار مرد قرار داده است و ارتباطات خارج از رابطه زناشویی باعث شده مادران فرزندانی را بزرگ کنند که پدر هیچ مسئولیتی را در قبال آنها بر عهده نمی‌گیرد، گفت: گاهی داشته‌ها، هویت و ارزش‌هایمان نادیده گرفته شده و تحقیر می‌شود؛ از این رو ما نیاز داریم دچار خودتحقیری‌ها نشویم.
او با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند برخی ارزش‌ها را ضد ارزش و برخی ضدارزش‌ها را ارزش جلوه داده و تحقیر آمیز بودن برخی ارزش‌ها را به خورد جامعه شرقی دهد، ادامه داد: دشمن سعی می‌کند با افراط و تفریط الگویی را برای زن و به ویژه زن شرقی ترسیم کند. معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، همچنین توضیح داد: اینگونه تصور و ترسیم شده است که زن شرقی زن ایده پردازی نیست، طرحی ندارد، تبعیت پذیر و خانه نشین است. وسیله ای برای آماده کردن زندگی دیگری و فرزندآوری برای دیگری است. از سوی دیگر نیز غرب الگوی دیگری برای زن ترسیم می‌کند و تکلیف‌های دو جانبه‌ای برای زن و مرد تعریف می‌کند که بیشتر برای بهره کشی از جسم زن در قالب مسائل اقتصادی، اجتماعی و…‌ است. اینگونه زن تمتع مرد را داشته و نیازهای جامعه سرمایه داری را تامین می‌کند. این عضو هیئت دولت سیزدهم در ادامه با یادآوری سخنانی از رهبری مبنی بر اینکه اسلام هیچ تفاوتی نسبت به زن و مرد قائل نیست، افزود: به فرموده رهبری اسلام هیچ فرقی میان زن و مرد قائل نیست و مسیر شکوفا شدن استعدادهای زن و مرد یکی دیده شده است. قرآن کریم می فرماید فرقی نمی‌کند مرد یا زن باشید، اگر مومن باشید و عمل صالح انجام دهید از حیات طیبه برخوردار خواهید شد و افراد به بهترین وجهی که عمل کرده اند اجر دریافت می‌کنند.
اسلام حامی، مراقب و نگهبان است
وی با اشاره به ضرورت ایجاد بستری برای تامین معیشت، زندگی در محیط پاک و منع خشونت علیه زنان، تاکید کرد: نباید اجازه دهیم زن در معرض خشونت، اهانت و آسیب قرار گیرد. این تفاوت در نگاه اسلامی و غربی وجود دارد. اسلام حامی، مراقب و نگهبان است تا خدشه‌ای به خانه، خانواده و وظایف مهمی که زن بر عهده دارد وارد نشود و این در حالی است که نگاه غربی به بسیاری از این موارد صدمه می‌زند.

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در برنامه ششم توسعه روی داد چانه‌زنی زنان آن دوره مجلس برای استقرار اعتباراتی تحت عنوان عدالت جنسیتی در آن بود. این موضوع به ویژه در تخصیص بودجه برای ورزش پایه زنان و مواردی از این دست نمود بیشتری داشت. اما اینک که فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس به مناسبت گرامیداشت هفته مقام زن در برنامه سلام تهران حاضر شده تاکید کرده که بیمه زنان خانه‌دار را در بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه پیگیری می کند

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، معتقد است که حمایت‌هایی که اسلام نسبت به زن دارد را می‌توان به عنوان یک مطالبه از غرب مطرح کرد. انسیه خزعلی همچنین در توییتی که به مناسبت گرامیداشت روز و هفته مقام زن منتشر کرد با انتشار یک ویدئوی موشن‌گرافیک به مقایسه زنان ایران و آمریکا پرداخت. ایسنا درباره این موشن‌گرافیک نوشت : در این موشن گرافیک آمارهای ایران و آمریکا در پنج حوزه «ورود دختران به مقطع دبستان»، «زنان زندانی»، «کُرسی های تدریس دانشگاه برای زنان»، «مرخصی زایمان» و «مرگ پس از زایمان» با یکدیگر مقایسه شده است. این در حالی است که شاخص‌های نشان‌دهنده شکاف جنسیتی بیشتر بر رابطه اقتصاد و زنان و درآمدهای زنان و همچنین مشارکت سیاسی زنان است در محاسبات خانم خزعلی مورد توجه قرار نگرفته است و صرفا به مقدماتی که عموما همه کشورها از جمله دسترسی به تحصیل و سلامت ایجاد می‌کنند توجه کرده است.
مقایسه‌هایی برای نشان دادن مقام زن
رئیس‌ دولت سیزدهم نیز که همزمان با روز گرامیداشت مقام زن به یزد سفر کرده بود در سخنانی تلاش کرد تا با استفاده از ادبیات به گرامیداشت مقام زن بپردازد و آنجا که از آمار برای استدلال‌هایش بهره برد گفت: «امروز کسانی که مدعی زندگی برای زن ایرانی هستند نگاهی به رفتارهای خود در مواجهه با زنان جامعه خود بیندازند و از این ادعای خود شرم کنند. طبق آمارهای رسمی هر ۱۰ روز یک زن به دست پلیس آمریکا کشته می‌شود و این کشور رکورددار زندانی کردن زنان در جهان است و از سوی دیگر و براساس آمار خودشان ظرف ۲۸ هفته ۸۱ زن به دست پلیس انگلیس کشته شده است. شما با این کارنامه ننگین می‌خواهید به زنان ما زندگی ببخشید یا زندگی را از آنها بگیرید».
اقدام دیگر دولتمردان دوره سیزدهم حضور در جمع زنان خارجی بود. وزیر امورخارجه دولت سیزدهم در سفر به سوریه و بیروت در مراسم روز زن به مناسبت میلاد حضرت الزهرا «س»در جمع تعدادی از ایرانیان مقیم لبنان و خانواده های اعضای سفارت ایران در بیروت سخنرانی کرد.
این در حالی است که یکی از وزارتخانه‌هایی که پیشتر موجب بهبود و ارتقای مشارکت سیاسی زنان ایران شده بود همین وزارت امور خارجه با به کارگیری زنان به عنوان سفیر و همین‌طور نمایندگی در سازمان ملل متحد بود. در دولت یازدهم و دوازدهم دستکم ۴ زن به عنوان سفیر منصوب شده بودند.
فقط بیمه زنان خانه‌دار
یکی از مهمترین اتفاقاتی که در برنامه ششم توسعه روی داد چانه‌زنی زنان آن دوره مجلس برای استقرار اعتباراتی تحت عنوان عدالت جنسیتی در آن بود. این موضوع به ویژه در تخصیص بودجه برای ورزش پایه زنان و مواردی از این دست نمود بیشتری داشت. اما اینک که فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس به مناسبت گرامیداشت هفته مقام زن در برنامه سلام تهران حاضر شده تاکید کرده که «بیمه زنان خانه‌دار را در بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه پیگیری می کنم». فارغ از اینکه چنین موضوعی از چه درجه‌ای از اهمیت برخوردار است موضوع نوع نگاه این نماینده مجلس و فراکسیون متبوع اون نیز اینجا برجسته می‌شود. به عبارت دیگر فراکسیون زنان مجلس بیشترین توجه خود را روی خانه‌دار بودن زنان متمرکز کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، قاسم‌پور که نمایندگی مردم تهران و عضویت در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، گفت: طرح بیمه زنان خانه‌دار که در سال 1387 از سوی سازمان تأمین اجتماعی اجرا شد نیز با استقبال چندانی از سوی جامعه هدف مواجه نشد. دولت مطابق قانون برنامه ششم توسعه مکلف به ارائه طرحی در راستای ایجاد بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار حداقل دارای سه فرزند و تصمیم‌گیری قانونی بود که متأسفانه این امکان به علت مسائل بودجه‌ای فراهم نشد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه هفتم توسعه و همچنین قانون بودجه 1402 منابع پایدار را برای بخشی از جامعه هدف بیمه زنان خانه‌دار که در قوانین آمده است، پیگیر خواهم بود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *