ما و آنها

1394/07/11

آیا می‌دانستید؟
ایرانیان در روز سه میلیارد دقیقه با تلفن همراه صحبت می‌کنند.
درسال گذشته هزار و 100 میلیارد دقیقه مکالمه در کشور وجود داشته است.
امروز در کشور 54 میلیون مشترک فعال تلفن همراه وجود دارد
تا پایان سال گذشته 89 میلیون خط تلفن همراه در ایران واگذار شده
سه چهارم ساکنین کره زمین به تلفن همراه دسترسی دارند.
مکالمه ششمین کاربرد گوشی بین جوانان است.
اولین کاربرد تلفن همراه بین جوانان و نوجوانان بازی است.
در ژاپن صحبت کردن با تلفن همراه در اماکن عمومی کاری بد و ناپسند شناخته می‌شود.

در ژاپن اگر فردی هنگام صحبت کردن با تلفن همراه خود بخواهد سوار اتوبوس شود، راننده اتوبوس این اجازه را به وی نمی دهد.
در اسپانیا شما وظیفه دارید که در دسترس دوستان نزدیک، همکاران و مشتریانتان باشید. این جوابگویی نوعی التزام در این کشور محسوب می شود.
فنلاندی ها پرحرفترین مردم اروپا تلقی می شود که به طور متوسط در ماه 257 دقیقه با تلفن همراه خود صحبت می کنند.
مردم مالت در ماه تنها ۴۶ دقیقه با تلفن همراه به گفت و‌گو مشغول می‌شوند.
در بخشهایی از هندوستان و آفریقا فرهنگی به نام تک زنگ زدن وجود دارد تحت تاثیر این فرهنگ شخصی با شما تماس می‌گیرد و قبل از اینکه شما پاسخ دهید قطع می‌کند و شما موظفید در موقعیت مناسب با او تماس بگیرید.
در رواندا این اقدام معانی مختلفی دارد، تک زنگ زدن می تواند به معنا « بیا دنبال من»، « سلام»، « به تو فکر می کنم» و یا « به من زنگ بزن» باشد.
در هندوستان متداول است که مردم حتی داخل سالن سینما نیز به تلفن پاسخ دهند. مردم نمی دانند که تماس تلفنی صورت گرفته مهم است یا خیر، از این رو به هر تلفنی پاسخ می دهند.
کشور‌هایی که مردم‌آنها مکالمه بیشتری انجام می‌دهند مثل هندوستان و اسپانیا پیام‌های متنی و همینطور نامه‌ی الکترونیک کمتری رد و بدل می‌کنند و مردم کم حرف‌تری مثل ژاپنی‌ها پیامک و نامه‌ی الکترونیک بیشتری رد و بدل می‌کنند.
72 درصد آمریکاییها اعتقاد دارند که مکالمات بلند در اماکن عمومی بدترین عادت کاربران تلفنهای همراه است.

دوکلوم حرف حساب
مدتهاست که احساس نیاز می‌کنم این یک جمله را به دوستان و همشهریان عزیزم بگویم اما متاسفانه به‌واسطه فرهنگ و آموخته‌های کرمانی‌ای که از کودکی تحت تاثیرشان بودم به قول خودمان روردام می‌شد( رو در بایستی می‌کردم) و آن یک جمله هم اینکه دوست عزیز شما شماره تلفن من را داری، نه اختیار من‌را.درنتیجه عاجزانه در خواست دارم وقتی در هر ساعتی از شبانه روز تصمیم می‌گیرید که بامن تماس بگیرید در صورتی که جواب تلفن را ندادم خیلی ناراحت نشوید و خدای ناکرده حمل‌بر بی‌ادبی و بی احترامی طرف مقابل‌تان نکنید زیرا وی تلفن همراه را برای آسایش خودش تهیه نموده و برنامه‌اش این نبوده که وسیله‌ای را تهیه کند تا هرکسی در هر ساعتی و هر موقعیتی که اوهست، صاحب بی‌نوای تلفن را گیر‌بیاورد و مثلا پشت تلفن وادارش کند از مسائل سیاسی کشور صحبت کند و در خانه و کنار بچه‌ها و عیال مربوطه هم وادار شود ساعت‌ها در رابطه با مسائل کاری نه با خانواده که با گوشی همراهش صحبت کند . سرتان را درد نیاورم مخلص کلام اینکه تلفن همراه برای رفاه شما و دیگران ساخته شده بیاییم آن را وسیله جنگ اعصاب و دلهره دیگران نکنیم .

مهارت های حیاتی
دو مهارت مهم در رانندگی هست که تا از داشتن این دو مهارت مطمئن نشدیم بهتر است که سوئيچ ماشین را به فرزند عزیزمان ندهیم
1- مهارت كنترل خودرو: اين كه چطور بتواند خودرو را در هر مكان، زمان و در هر شرايطي كنترل نماید؟ به عنوان مثال ياد بگيرد كه در سراشيبي و سربالائي هاي تند، در روزهاي گرم تابستان و در شب هاي سرد زمستان و … چگونه بايد تعادل خودرو را در دست داشته باشد
اگر يك خودرو به طور وحشتناك در مقابل و يا پشت سر او در حال رانندگي است،‌ چگونه با تمركز، حفظ فاصله و سرعت، از خطراتي كه او را تهديد مي كنند، دوري نماید؟
اين كه چطور می‌تواند در مسيرهاي پر پيچ و خم يك كوهستان و در برف و كولاك، خودرو را در كنترل خود داشته و در مواقع خاص، چگونه و به چه نحوي از تجهيزات خودرو استفاده كند؟
2- مهارت كنترل رفتار: اين كه چطور می‌تواند از رفتار و حركاتي كه باعث آزردگی و اذیت ديگران مي شود، پرهيز نماید؟ رفتارهایی مانند ناسزا گويي، استفاده از نوربالا، بوق زدن مکرر، تغيير مسير ناگهاني، تعقیب و گريز و … كه باعث به وجود آمدن استرس در خود و ديگران شده و باعث بروز رفتاري مشابه و تحريك آميز در راننده ي مقابل مي شود.
اين كه چطور می‌تواند قوانین راهنمایی و رانندگی را در هر مكان و زمان و در هر شرايطي، رعايت نموده و هرگز آن ها را به خاطر منافع شخصي زير پا نگذارد؟ حركات نمايشي و مارپيچ، سرعت غیرمجاز، عبور از خيابان يك طرفه،‌ عبور از چراغ قرمز، حرکت با دنده عقب در اتوبان، عدم استفاده از کمربند ایمنی و … از این جمله هستند.
اين كه چطور می‌تواند رفتار اشتباه خود را در رانندگي كاهش داده و اشتباهات فردي را كه عمدتاً غیرعمدی مي باشند،‌به حداقل برساند؟ اگر تمام این کیفیت‌ها را داشت حالا با استرس کم‌تری می‌توانید سوئیچ را به او بدهید

دیگر مطالب شماره شماره ۴۵۹

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *