پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | درخواست برکناری رئیس بانک جهانی به دلیل انکار تغییر اقلیم

رئیس بانک جهانی بابت حرف‌هایش در رد تغییر اقلیم عذرخواهی کرد اما انتقاد از او پایان نیافته است

درخواست برکناری رئیس بانک جهانی به دلیل انکار تغییر اقلیم

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد: عذرخواهی واقعی بانک جهانی، اقدامی بزرگتر برای مقابله با تغییر اقلیم است این بانک برای تامین مالی مقابله با بحران اقلیمی بسیار محافظه‌کارانه عمل می‌کند





درخواست برکناری رئیس بانک جهانی به دلیل انکار تغییر اقلیم

۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۰

|پیام ما|انتقاد از رئیس بانک جهانی انتقادی کهنه است اما حالا با رد نقش سوخت‌های فسیلی در گرم شدن زمین، جایگاه دیوید مالپاس تهدید شده است. او هفته پیش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در پاسخ به سوال یک روزنامه‌نگار درباره اینکه تغییر اقلیم را قبول دارد یا نه، از جواب طفره رفته و در نهایت گفته بود: «نمی‌دانم، من که دانشمند نیستم.» حالا کاخ سفید اظهارات مالپاس را درباره «انکار تغییر اقلیم» محکوم کرده و او به ناچار حرفش را پس گرفته اما فشارها برای برکناری او ادامه دارد.

 

وقتی دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی نقش سوخت‌های فسیلی در گرمایش جهانی را در کرد، خشم همه را برانگیخت و سبب شد درخواست‌هایی برای برکناری‌اش مطرح شود. او فعلا در سمت خود باقی است اما تحت فشار شدیدی است، حتی با وجود صدور عذرخواهی و تلاش برای توضیح حرف‌های هفته پیش. مالپاس که از منصوبان دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکاست، اعتماد بسیاری از دیپلمات‌های کلیدی را از دست داده است و حالا پس از واکنش چهره‌های تاثیرگذار و محکوم کردن حرف‌هایش از سوی کاخ سفید، با آینده‌ای مبهم روبرو شده است.

سال‌ها گفته می‌شد که مالپاس مثل بسیاری از حامیان ترامپ، علوم اقلیمی را رد می‌کند. او قبلاً اعتماد بسیاری از چهره‌های کلیدی دیپلماسی اقلیمی را از دست داده است چون بانک جهانی در چند سال گذشته نتوانسته میلیاردها دلار مورد نیاز برای کمک به کشورهای در حال توسعه را تامین کند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند و خود را با اثرات گرمایش جهانی سازگار کنند

به گزارش گاردین، دولت بایدن عصر جمعه به سخنان رئیس بانک جهانی واکنش نشان داد. دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور آمریکا به روزنامه‌نگاران گفت: «ما با اظهارات مالپاس مخالفیم. انتظار داریم بانک جهانی در موضوع تغییر اقلیم جهان را هدایت و با خود همراه کند و در همین راستا کمک مالی بیشتری به کشورهای در حال توسعه اختصاص دهد… گفته‌های رئیس بانک جهانی را محکوم می‌کنیم.»
چنین سخنان قاطعی از جانب کاخ سفید ضربه سنگینی به مالپاس وارد می‌کند. او در سال 2019 از سوی ترامپ در این سمت منصوب شد؛ تحت کنوانسیونی قدیمی که به موجب آن رئیس بانک جهانی توسط رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب می‌شود. حالا سخنگوی بایدن از احتمال برکناری مالپاس در صورت موافقت سایر کشورها گفته است. مارک مالوک-براون، رئیس بنیاد جامعه باز(OSF)، مدیر سابق برنامه توسعه سازمان ملل متحد و معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، به آبزرور می‌گوید: «از اینکه دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی به دلیل اظهاراتش عذرخواهی کرده، خیالمان راحت شد. اما عذرخواهی واقعی بانک جهانی، اقدامی بزرگتر برای مقابله با تغییر اقلیم است. این بانک برای تامین مالی در این زمینه و پرداختن به بحران اقلیمی بسیار محافظه‌کارانه عمل می‌کند.»
بانک جهانی جلسات سالانه خود را در طول سه هفته برگزار می‌کند؛ جایی که مالپاس می‌تواند انتظار سیل انتقادهای بیشتری را داشته باشد، البته اگر تا آن زمان همچنان در سمت خود باشد. سال‌ها گفته می‌شد که مالپاس مثل بسیاری از حامیان ترامپ، علوم اقلیمی را رد می‌کند. او قبلاً اعتماد بسیاری از چهره‌های کلیدی دیپلماسی اقلیمی را از دست داده است چون بانک جهانی در چند سال گذشته نتوانسته میلیاردها دلار مورد نیاز برای کمک به کشورهای در حال توسعه را تامین کند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند و خود را با اثرات گرمایش جهانی سازگار کنند. جدال‌ها زمانی آغاز شد که روز سه‌شنبه ال گور، معاون سابق رئیس جمهور آمریکا، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به‌طور علنی گفت: «واقعاً مسخره است که یک منکر تغییر اقلیم، بر بانک جهانی ریاست کند.» بعد از این بود که مالپاس با سوال روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز مواجه شد که «آیا علوم اقلیمی را قبول دارید یا نه؟» مالپاس سعی کرد از این سوال بگریزد اما دست آخر اینطور جواب داد: «نمی‌دانم، من که دانشمند نیستم. این دیگر چه سوالی است؟»
نگرانی‌ها ناشی از این است که با وجود درخواست‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای تامین نیازهای مالی، بانک جهانی در اتخاذ یک برنامه اقدام قوی برای بحران اقلیمی بارها شکست خورده است.
صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم است تا جهان را به سمت بستری با کربن کمتر سوق دهد. این سرمایه‌گذاری‌ها علاوه بر این می‌توانند با بهبود زیرساخت‌ها و اقتصاد، کشورهای در حال توسعه و همچنین سلامت و رفاه مردم را متحول کنند. بیشتر اقتصاددانان توسعه و کشورهای در حال توسعه، بانک جهانی را به‌عنوان موسسه اصلی برای هدایت چنین سرمایه‌گذاری می‌بینید؛ جایی که پیش از این جیم یونگ کیم، منصوب باراک اوباما، رئیس آن بود. با ریاست مالپاس اما بسیاری احساس کردند که بانک از این نقش عقب‌نشینی می‌کند و در عوض به تامین سوخت‌های فسیلی ادامه می‌دهد. سخنگوی بانک جهانی به آبزرور گفته است: «گروه بانک جهانی بزرگترین تامین‌کننده چندجانبه سرمایه‌گذاری‌های آب و هوایی در کشورهای در حال توسعه است. این بانک تحت ریاست دیوید مالپاس، بودجه اقلیمی خود را بیش از دوبرابر افزایش داد، یک برنامه بلندپروازانه برای تغییر اقلیم ترتیب داد و تلاش برای حمایت از اهداف اقلیمی و توسعه‌ای کشورها را آغاز کرد.»
مالپاس در نهایت در مواجهه با درخواست استعفا، حرف‌هایش درباره بحران اقلیمی را پس گرفت. او روز پنج‌شنبه به سی‌ان‌ان اینترنشنال گفت که «تاثیر انتشار گازهای گلخانه‌ای بر تغییر اقلیم واضح است» و از سابقه خود به عنوان رئیس بانک دفاع کرد. رئیس بانک جهانی گفت: «من منکر نیستم. واضح است که انتشار گازهای گلخانه‌ای از منابع انسان‌ساخت، از جمله سوخت‌های فسیلی، متان، مصارف کشاورزی، مصارف صنعتی ناشی می‌شود، بنابراین ما سخت تلاش می‌کنیم تا این وضعیت را تغییر دهیم.» با این همه انتقاد فعالان اقلیمی به مالپاس پایان نگرفته و تهدید جایگاه او در بانک جهانی ادامه دارد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *