پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سیمای پروچشمه را از بین برده‌اند

.

سیمای پروچشمه را از بین برده‌اند





سیمای پروچشمه  را از بین برده‌اند

۱۵ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۰

مشکلات کشور در سال‌های اخیر با توجه به تحریم، خشکسالی، کمبود آب و … قابل درک است.
در این سال‌ها انجام عملیات عمرانی اگر چه به کندی و با تاخیر انجام شود، اما به هر روی قابل تقدیر است اما این عملیات نباید به قیمت تخریب طبیعت، زخمی کردن جاذبه‌های گردشگری و ایجاد مشکلات دیگر انجام می‌شود.
برای ذکر مثال درباره موضوع این یادداشت به نمونه موردی آب‌رسانی از پرو چشمه در جنگل‌های شهرستان سوادکوه پرداخته می‌شود.
این چشمه در داخل جنگل و در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا و در دامنه ارفع کوه واقع شده و دسترسی به آن از مسیر مناسب دست کم به حدود 8 کیلومتر پیاده روی نیاز دارد.
اگر در اینترنت درباره پروچشمه سوادکوه جستجو شود با تصاویر بی‌نظیر و زیبایی از طبیعت بکر شمال کشور روبه‌رو خواهیم شد که توسط گردشگران ارسال شده و خاطرات شیرین آنان را ثبت کرده است.
یادآور می‌شود در گذشته در پایین تر از محوطه چشمه حوضچه‌ای احداث شده و بخشی از آب چشمه برای مصارف روستایی لوله‌کشی شده بود. این اقدام به علت قرار گرفتن در پایین دست و عدم ایجاد سازه بزرگ با این جاذبه نوعی سازگاری یافته و به قول معروف توی ذوق گردشگران نمی زد.
در سال‌های اخیر به علت افزایش جمعیت روستاهای قبلی (اعم از بومی و ویلانشین) و درخواست‌های جدید دو روستای دیگر متاسفانه یک منبع سیمانی نسبتا بزرگ در کنار چشمه احداث شده و چشم انداز و سیمای طبیعی آن را زخمی کرده است. علاوه بر آن با انتقال آب از سرچشمه به منبع جاذبه کم نظیر پخش آب در محوطه چشمه معیوب شده است.
بدیهی است برای هر اقدام عمرانی باید مطالعه و بررسی دقیق و کامل انجام شده و در مراجع مربوطه به تصویب برسد.
پرسش این است که آیا اساسا بررسی و مطالعاتی برای این پروژه وجود داشته و در آن از جمله حجم منبع، مشخصات و موقعیت آن تعیین و به تصویب رسیده است؟ یا اینکه این پروژه به طور سلیقه‌ای و خودجوش در دست اجرا و اتمام قرار گرفته است؟
دیگر اینکه آیا این اقدام با اطلاع و موافقت متولیان طبیعت یعنی سازمان منابع طبیعی و سازمان محیط زیست انجام شده است؟ و اگر پاسخ مثبت است انتظار می‌رود ادارات منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان گزارش کارشناس اعزامی خود در بازدید و بررسی محل این پروژه را اطلاع رسانی بفرمایند.
و بالاخره درخواستی هم به پیشگاه علاقه‌مندان به جنگل و محیط زیست تقدیم می‌شود.
حال که چه با مخالفت یا عدم اطلاع منابع طبیعی و محیط‌زیست و چه با اطلاع و موافقت آنان چنین اتفاقی روی داده و چهره طبیعت بکر زخمی شده است، انتظار از دستگاه‌های دولتی برای تخریب منبع و جانمایی آن در پایین دست محوطه و مکان مناسب و همچنین بازسازی جاذبه حتی از وزارت گردشگری هم تقریبا غیر قابل اجراست اما کنش‌گران برجسته محیط زیست می‌توانند با جمع‌آوری کمک مالی از علاقمندان و عاشقان طبیعت نسبت به تخریب این منبع نا به جا و جانمایی مناسب آن در مسافتی پایین‌تر اقدام کنند. اقدامی که بارها در موارد دیگر بسیار انجام شده است.در پایان گفتنی است شورای اسلامی روستای ارفع ده سوادکوه با آنکه این روستا هیچ نقشی در انتفاع از این پروژه آبرسانی ندارد اما به علت واقع شدن در مسیر گردشگران آمادگی خود را جهت هر نوع همکاری در این زمینه اعلام داشته است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *