دکتر صادق زیبا کلام در گفت و گوی اختصاصی با نکیسا خدیشی از «پیام ما»: حسین مرعشی دزد نیست حداقل تا الان دزد نبوده

منتشر شده در صفحه ویژه | شماره 551

دکتر صادق زیبا کلام در گفت و گوی اختصاصی با نکیسا خدیشی از «پیام ما»:
حسین مرعشی دزد نیست حداقل تا الان دزد نبوده

• شاید در سال ۹۵ اصلا اسمی دیگر از جمعیت «تاک» یا به قول من «جت» نباشد.
• حزب که کمیته امداد امام خمینی نیست که برای خدمت به مردم تاسیس شده باشد.
• سابقه نشان داده که حق با شماست. خیلی از این گروهها در انتخابات راه می افتند و انتخابات که تمام شد دیگر نامی از آنها نیست.
• یک حزب را نمی توان در ایران پیدا کرد که سابقه اش به ۵ یا ۱۰ سال برسد، همه یک سری اسم هستند.
• خیلی ها سعی کردند در دو سال گذشته اعتدال را بعنوان یک چارچوب سیاسی مطرح کنند.اما پاسخ من خیر است. ما فلسفه سیاسی بعنوان اعتدال نداریم.
• اگر برجام اتفاق نمی افتاد و ما در آن شرایط می ماندیم ، آقای روحانی که سهل است اگر «آدام اسمیت » هم می آمد نمی توانست کاری بکند.

• شاید در سال ۹۵ اصلا اسمی دیگر از جمعیت «تاک» یا به قول من «جت» نباشد.
• حزب که کمیته امداد امام خمینی نیست که برای خدمت به مردم تاسیس شده باشد.
• سابقه نشان داده که حق با شماست. خیلی از این گروهها در انتخابات راه می افتند و انتخابات که تمام شد دیگر نامی از آنها نیست.
• یک حزب را نمی توان در ایران پیدا کرد که سابقه اش به ۵ یا ۱۰ سال برسد، همه یک سری اسم هستند.
• خیلی ها سعی کردند در دو سال گذشته اعتدال را بعنوان یک چارچوب سیاسی مطرح کنند.اما پاسخ من خیر است. ما فلسفه سیاسی بعنوان اعتدال نداریم.
• اگر برجام اتفاق نمی افتاد و ما در آن شرایط می ماندیم ، آقای روحانی که سهل است اگر «آدام اسمیت » هم می آمد نمی توانست کاری بکند.

صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی و چهره شناخته شده و البته جنجالی دنیای سیاست ایران است. مصاحبه اختصاصی با وی ارزشش را داشت تا به خانه دکتر در تهران بروم. وی در هفته های گذشته سخنران کنگره حزب «تاک» بود و سخنانش در این گردهمایی به رسانه های کشور راه پیدا کرد. او حیات احزاب و نقش حکومت در یکصد سال اخیر در فعالیت حزبی را بررسی کرد . زیباکلام در این گفت و گوی یک ساعته به پرسش هایی پیرامون راه اندازی حزب «تاک» در کرمان و آینده این حزب استانی پاسخ داد.او از ارادتش به حسین مرعشی گفت و امید دارد که «تاک» بتواند به استانهای دیگر کشور هم راه یابد. در بخش پایانی مصاحبه از احتمال ظهور احمدی نژاد دوم در سال ۹۶ خبرداد و خروج از رکود را بزرگترین مشکل پیش روی روحانی می داند.
دکتر صادق زیباکلام از اعتدال بعنوان یک روش یاد می کند و هواداران اعتدال را جناح سیاسی و ایدوئولوژی نمی داند. وی نزول جایگاه مجلس در دوره های اخیر را نگران کننده ارزیابی می کند و معتقد است مجلس های هشتم و نهم هیچگاه در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی بصورت جدی حرکتی انجام نداده است .
این استاد دانشگاه راه بهبود اقتصاد کشور را فرار از اقتصاد دولتی می داند و از آن بعنوان اختاپوس بی شاخ و دم یاد می کند.گفت و گوی من را با زیباکلام بخوانید.

آقای زیباکلام شما به کرمان آمدید و در اولین کنگره حزب «توسعه و آزادی در کرمان» (تاک) از تحزب در ایران گفتید.ماهیت شکل گیری تاک را تا چه اندازه منطبق با تعاریف شما از حزب بود؟
من ایرادی در کار این حزب در کرمان نمی بینم .من اسمش را «جت» گذاشتم.به معنی«جمعیت توسعه کرمان». آنچه که من در کرمان گفتم این بود که احزاب در ایران معاصر قبل و بعد از انقلاب نتوانستند نهادینه بشوند و رفتار تشکیلاتی در ایران پا نگرفت.این موضوع کمتر مورد بررسی قرارگرفته.برخی دلایلی هم آورده اند که ایرانی ها فرهنگ کار دسته جمعی ندارند و احزاب به بیگانه وابسته بودند و برای منافع سیاسی شان به رای مردم نیاز دارند و در ادامه هم کاری به مردم ندارند. من در سخنرانی ام در خانه شهر کرمان این دلایل را رد کردم. گفتم فرهنگ ما هیچ تفاوتی با فرهنگ هیچ ملت و کشوری ندارد.در جوامع دیگر هم احزاب متوجه قدرت هستند و رفتنشان به سمت قدرت بدیهی است. این خلاف و جرم اخلاقی نیست و در همه کشورها احزاب نگاه به قدرت دارند. حزب که کمیته امداد امام خمینی نیست که برای خدمت به مردم تاسیس شده باشد.
اعضای حزب مجموعه ای هستند که در جهت رسیدن به یک هدف سیاسی که همان کسب قدرت است، عمل سیاسی انجام می دهند . من با رد کردن همه این ادله از جمله اینکه احزاب در ایران وابسته بودند گفتم که هیچ حزبی در ایران وابسته نبوده است.حزب توده هم وابسته نبوده به اتحاد جماهیر شوروی. توده تفکر اتحاد شوروی را قبول داشت.همچنان که حزب الله در لبنان تفکر جمهوری اسلامی ایران را قبول دارد.یک سازمان و یک حزب دیگری در یکجای دیگری ممکن است تفکر لیبرال دموکراسی را پذیرفته باشد. خیلی احزاب لیبرال یا دمکرات هستند و نظام غرب را قبول دارند . نمی توانیم بگوییم اینها وابسته هستند.من فکر می کنم نکته اساسی در اینکه چرا احزاب در ایران از قبل انقلاب ناموفق بوده اند و چرا رفتار حزبی در ایران نهادینه نشده این است که در ایران توسعه سیاسی اتفاق نیفتاده است. حاکمیت اقتدارگرا بوده و خیلی خوشش نمی آمده که احزاب و تشکل های سیاسی مستقل از حکومت بوجود بیایند.
حاکمیت و قدرت در ایران معاصر همواره چشم دیدن احزاب و تشکل های مستقل را نداشته است . در نهایت اگر آماری به موضوع نگاه کنیم می بینیم ظرف صد سال گذشته تقریبا تمام احزابی که خواستند مستقل از حکومت عمل بکنند عاقبتشان ختم به خیر نشده و غیرقانونی و منحل اعلام شدند و رهبرانشان بازداشت شدند و به آنها گفته شد که با خارجی ها مرتبط هستید . اگر شما آمار بگیرید می بینید تعداد احزابی که در ایران از طرف حکومت ظرف یکصدسال گذشته منحل شدند خیلی زیاد است . لذا ساختار سیاسی بزرگترین مانع تحقق رفتار حزبی بوده است.
شما در پاسخ پرسش من گفته هایتان در کرمان را تکرار کردید . اما من جواب سوالم را نگرفتم . اینکه با تعاریفی که از وضعیت احزاب در یکصد سال گذشته داشتید. چه سرنوشتی را برای «تاک» متصورید؟
خیلی ساده یک عده همفکر ، هم مسلک و هم مرام که همدیگر را می شناسند و مشابهت های زیاد سیاسی اجتماعی با هم دارند در استان کرمان دور هم جمع شدند حزبی را به اسم «تاک» بوجود می آوردند. اگر موفق بشوند اولین خطری که تهدیدشان می کند حکومت است که آنها را منحله اعلام بکند. اگر فرض کنید که حاکمیت به این ها کاری نداشته باشد که احتمالش خیلی بعید است اینها توسط مردم در شهرستانهای استان کرمان شناخته می شوند و هم فکرانشان از مشاغل مختلف به آنها می پیوندند.در سطح بعدی این جمعیت می
تواند وصل بشود به یک جمعیت مشابهی در استان های دیگر. اینقدر طول نمی کشد که اگر همه چیز موفقیت آمیز جلو برود ما شاهد رویش «تاک» در استانهای دیگر هم خواهیم بود و این تبدیل به یک حزب سراسری می شود.احزاب همیشه نباید در تهران ثبت و رهبری بشوند و در استانها نماینده پیدا کنند.
کسی نمی گوید که این حزب باید محدود به کرمان بشود و حق ندارد از کرمان خارج شود.
نمونه هایی شبیه «تاک» در تاریخ احزاب ایران و یا حتی جهان داشته ایم که از یک جغرافیای استانی شکل بگیرد و به کشور سرایت کند؟
در انگلیسی یک ضرب المثل داریم که می گوید که به آن پل وقتی رسیدید بعد بگید چه خاکی به سرمان بکنیم و چه جوری از این پل عبور بکنیم .هنوز که نرسیدیم! شما سوالی را مطرح می کنید که نه به دار هست و نه به بار است . این سوال را باید ۱۰ سال دیگر مطرح کنید.
چرا؟
برای اینکه این حزب «تاک» که در کرمان تشکیل شده اگر بتواند موفق بشود در کرمان در شهر کرمان در سالهای بعد جمعیتی بشود و در انتخابات بتواند حرف اول را بزند و در انتخابات استان برای مردم مهم باشد که این جمعیت از چه کسی حمایت می کند. این زمان زیادی می برد حداقل پنج یا ۱۰ سال طول می کشد که ما به این نقطه برسیم.بعد که رسیدیم و تجربه موفقی بود می توانیم بگوییم این جمعیت در استان دیگر شعبه بزند چه جوری می شود. شما بذارین ما به آن مقطع برسیم.
ماشاهد بودیم که در انتخابات های گذشته هم در روزهای منتهی به انتخابات یک جمعیت یا حزب از خانه شهر کرمان طلوع کرده و در ادامه هیچ سرانجامی نداشته است و پس از انتخابات آن مجموعه هرگز فعالیتی نداشته اند.
آفرین، من هم همین را می گویم.ما الان اواخر دیماه ۹۴ هستیم.و این حزب تازه نخستین کنگره خود را تشکیل داده است . یکماه دیگر ما انتخابات داریم. شاید در سال ۹۵ اصلا اسمی دیگر از جمعیت «تاک» یا به قول من «جت» نباشد؟
سابقه این طور نشان داده است.
آره ممکن هست این جوری پیش برود.فرق من با شما در این است که من می گویم ممکن هست اینجوری بشود،شما می گویید یقینا اینجوری می شود برای اینکه تجربه این را نشان داده است.تجربه این را نشان داده است که خیلی از جمعیت ها از جمله توسعه و آزادی کرمان و سایر اسامی که ظرف این یکی دوماه آینده راه می افتند و انتخابات که تمام می شود هیچ نامی از آنها نخواهد بود.آره ممکن هست که «تاک» هم این سرنوشت را داشته باشد.ممکن هم هست که نشود. شاید در اردیبهشت سال بعد حزب مجدد از من دعوت کند برای برنامه ای مثلا راجع به انقلاب مشروطه و … به کرمان بیایم و چه بسا که هیچ تماسی با من هم نگیرند.سابقه نشان داده که حق با شماست. خیلی از این گروهها در انتخابات راه می افتند و انتخابات که تمام شد دیگر نامی از آنها نیست.
به نظر شما این قبیل کنش های فعالین سیاسی باعث سرخوردگی همگان ناظر این رویدادها نمی شود؟ خصوصا که تکرار این رفتار ها را شما هم تایید می کنید؟
چرا این اتفاق می افتد. من در سالن کنگره در کرمان واقعا از انبوه جمعیت متحیر شدم . اکثرا جوان از ۲۰ تا ۵۰ ساله بودند. من معتقدم اگر بنیان گذاران «تاک» خوب کار کنند و بتوانند تا یکسال آینده ۱۰ درصد جمعیت را نگه دارند.شما مطمئن باشید جمعیت موفق شده است. همین که یکسال بعد جمعیت اسمش و آدم هاش هستند و زیباکلام را دوباره دعوت کردند، این نشان می دهد که جمعیت گرفته است. «تاک» امسال مثل نهالی در خاک نشانده شد.ممکن است شش ماه دیگر خشک شود! نمی دانیم. تمام تلاش را باید بکار ببریم که خشک نشود. ما جمعیت های زیادی داریم. جمعیت هایی هستند که وقتی اعلام میکنند یک نفر یا ۲ نفر هم نمی آید. کرمان به نسبت مرفع است . تحصیلکرده ها و حامیان اصلاحات در این استان زیادند.آیت الله هاشمی رفسنجانی ، آقای مرعشی و طوایف مختلف در این استان کم دارایی نیستند. اینها عقبه نیرومندی هستند که با آنها بتواند این نهال پا بگیرد.
آقای دکتر نگاهی به اعضای «تاک» نشان از این دارد که همه اعضا در شورای مرکزی یا دیگر کرسی ها برچسب احزاب دیگر را دارند. از آقای مرعشی تا دیگران. آیا اینها نمی توانند دغدغه های سیاسی خود را در سایر احزاب دنبال کنند؟ این ایرادی را متوجه ماهیت شکل گیری «تاک» نمی کند؟
نه . هیچ ایرادی ندارد. هیچ کدام اینها مانع گرفتن این نهال نمی شود.اگر این نهال شش ماه دیگر خشک شد اینگونه نیست که آن آقا یا خانم که کارگزاران بوده باعث خشک شدنش شده باشند. مهم نیست اینها از کجا آمده اند.تنها چیزی که نیاز است اعتقاد به این است که ظرف پنج سال آینده اولین میوه ها و ثمر سیاسی جمعیت را باید دریافت بکنیم. اعتقاد به اینکه آمده ایم که بمانیم ولو با یک نفر.
در مرامنامه حزب برنامه مدونی برای رسیدن به توسعه از سوی این حزب نیامده است.بر فرض که «تاک» در اسفند ماه همه کرسی های مجلس استان را از آن خود کند.تعداد نمایندگان کرمان در مقابل ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی چه تاثیر گذاری می تواند داشته باشد؟ لذا کارکرد این حزب چه چیزی می تواند باشد؟
کارکرد این حزب خیلی زیاد می تواند باشد.بنا نیست که جمعیت توسعه و آزادی کشور را پوشش بدهد.هواپیما که سوار می شوید مهماندار درها را نشان می دهد، که من خودم هیچ وقت متوجه نشدم درها کجا هستند.اما یک تیکه هست که جای توجه دارد. مهماندار می گوید فشار داخل کابین ممکن است کم و زیاد بشود و ماسکی از داخل بالای سرتان می افتد و شما این ماسک رابزنید. می گوید اگر بچه همراه دارید به او هم باید ماسک بزنید.ادامه می دهد: اول ماسک خود را بزنید ، بعد ماسک بچه را بزنید. طبیعی است . باید شما بنیه داشته باشید تا بتوانید ماسک بچه را هم بزنید.احتیاجی نیست که «تاک» مشکلات ایران را حل کند.
من نگفتم که برای ایران چه کار می توانند بکنند. پرسیدم چه تاثیری برای کرمان دارند؟
اولین انتظار از نماینده احتمالی این حزب در بهارستان داریم این هست که سعی بکند مشکلات و مسائل کرمان را ابتدا با لابی گری حل بکند. به تدریج مردم کرمان متوجه می شوند که این نماینده حزب چقدر دلسوز است. اینجا یواش یواش پنج درصد مردم کرمان به این فکر می کنند که در انتخابات ها به کسانی که اعضای جمعیت معرفی می کند رای بدهند.
به علاوه این حزب نباید حتما نماینده در مجلس داشته باشد. «تاک» می تواند بدون داشتن نماینده ای در مجلس به برگزاری سمینارهایی با سوژه هایی مثل محیط زیست و اعتیاد و … در راستای ارتقاء آموزش مردم اقدام کند. چیزی که در ایران انجام نمی شود.این برنامه ها باعث می شود مردم بگویند که اینها نیامدند رای ما را در اسفند ماه بگیرند، اینها جدی هستند.
این جدیت را شما درکنگره و میان بانیان حزب دیدید؟
من آره ، من دیدم ، من حقیقت را باید به شما بگویم. من هیچ کدام را نمی شناسم .شورای مرکزی را هم نمی شناسم.شما می توانید یقه من را بگیری و بگویی:« آقای زیباکلام تو می گی دیدی ، چه چیزی را دیدی؟ »من در آنجا فقط یک نفر را می شناسم و وقتی آن یکنفر به من گفت بیا کرمان آب دستم بود گذاشتم زمین و رفتم کرمان . آن یک نفر اسمش حسین مرعشی بود.البته می شناسم یعنی دورادور می شناسم . نه ایشان خانه من آمده و نه من منزل ایشان رفتم.من حسین مرعشی را تنها بعنوان یک کنشگر سیاسی نمی شناسم. به کارآفرینی ، هوش ، عقل حسین مرعشی ایمان داریم.فکر می کنم این آدم خیلی کارها برای کرمان کرده و می تواند باز هم بکند.مرعشی ویژگی های زیادی دارد، اول اینکه دزد نیست.یعنی ما در ۳۷ سال آنقدر سقوط کردیم که باید خوشحال باشیم چه کسی دزد نیست. پس حسین مرعشی دزد نیست . حداقل تا الان دزد نبوده . هر چیز در مورد حسین مرعشی میگویند اما کسی تا الان پیدا نشده بگوید حسین مرعشی دزد است. من به حسین مرعشی ایمان دارم و معتقدم کاری که ایشان می کند ممکن است به نتیجه نرسد اما من یقین دارم فکر حسین مرعشی فقط سیاسی نیست و دنبال رفتن رفقایش به مجلس و نفوذ در مجلس نیست.فکر مرعشی فقط این نبود که فقط یک پایگاه سیاسی برای خودش درست بکند،بلکه فکر عمیق تری را دنبال می کند.
پس شما معتقد هستید صرف حضور مرعشی در حزب «تاک» دلیل کافی برای موفقیت حزب «تاک» در کرمان است؟
لازم هست اما کافی نیست.حسین مرعشی عصای موسی که نیست .مرعشی در مقطع بعدی باید یکسری افراد جوانتر دهه شصتی و هفتادی را پیدا بکند.احزاب موفق در دنیا تاریخ طولانی دارند. یک حزب را نمی توان در ایران پیدا کرد که سابقه اش به ۵ یا ۱۰ سال برسد، همه یک سری اسم هستند. مثل همین «توسعه و آزادی کرمان». برای همین هست که می گویم اگر سال گذشته مجدد این حزب در کرمان برنامه داشت باید امیدوار بود.
وقتی که یک حزب نگاهش نسبت به اقتصاد و سایر مقولات مشخص نیست ، نقشه راهی را معین نکرده است ، می شود به برگزاری فصلی یک گردهمایی در خانه شهر دلخوش کرد؟
در مرامنامه احزاب در قانون جمهوری اسلامی حرف‌های قشنگ هست . مساوات و برابری ، عدالت اجتماعی و … قانون اساسی ما را هم که بخوانید بهشت را نوید می دهد.ما با قانون اساسی و اینکه در مرامنامه چه چیزی نوشته شده است جلو نمی رویم.ما فقط و فقط یک ملاک داریم اینکه در دیماه ۹۵ احتمالا حزب باید کنگره یکسالگی اش را بگیرد. اگر فقط ۱۰۰ نفر جمع بشوند من موفق می دانم .چون احزاب در ایران این چیزی است که شما می گویید و من در کرمان گفتم. قبل از انتخابات شروع می شوند و سر و صدا و تابلویی و بعد انتخابات هم دنبال زندگیشان می روند .
آقای زیبا کلام از موضوع «تاک» و سرنوشت احتمالی اش می گذریم و از فرصت استفاده می کنم می خواهم نظر شما را در مورد سیاست های ریس جمهور و رکود اقتصادی حاکم در کشور و عاقبت دولت یازدهم بپرسم.
من یقین دارم که اگر آقای روحانی نتواند تحول جدی در امر اقتصاد بوجود بیاورد احمدی نژاد ثانی در خرداد ۹۶ ریس جمهور دوازدهم خواهد شد. برای اینکه تا به الان مهمترین دستاورد آقای روحانی برجام بوده است . از این بابت به ایشان مدال طلا می دهیم. در زمینه داخلی بزرگترین گام ایشان مهار تورم بوده است.اما اینها شروط لازم برای تحول در اقتصاد هستند. اگر برجام اتفاق نمی افتاد و ما در آن شرایط می ماندیم ، آقای روحانی که سهل است اگر «آدام اسمیت » ، «میلتون کینس» هم می آمدند نمی توانستند کاری بکنند. وقتی شما نمی توانید صادرات و واردات داشته باشید و از سیستم بانکی استفاده بکنید یا نمی توانید دارو وارد کنید.مشخص است که راه به جایی نمی برد.
مشکل اساسی پیش روی رییس دولت یازدهم کجاست؟
مشکل بنیادی فراروی ایشان خارج کردن کشور از رکود است . شما با تولیدکنندگان صحبت کنید بزرگترین مشکلشان این است که انبارهایشان پر از محصول است و مشتری ندارند.با قیمت پایین حاضر هستند بفروشند اما مشتری نیست.چرا؟ به خاطر رکود. اگر روحانی نتواند گامی برای رکود ایجاد بکند من احتمال احمدی نژاد دوم را نه تنها احتمال بلکه یک واقعیت می دانم.
من که سال ۹۲ آمدم تلویزیون و گفتم به روحانی رای بدهید نمی توانم در انتخابات اینده ریاست جمهوری به مردم بگویم: مردم روحانی برجام را انجام داد، روحانی تورم را از ۴۰ درصد به مثلا ۱۰ درصد رساند. مردم جواب می دهند: زیباکلام الان سال ۹۲ نیست که به خاطر اینکه سعید جلیلی رییس جمهور نشود بیاییم به روحانی رای بدهیم.در هر خانه یک لیسانس بیکار وجود دارد که کار می کردند. خوب آقای زیبا کلام نمی شود. این آقا که آمده سخنرانی می کند ما می خواهیم به او رای بدهیم. بخاطر اینکه آقای روحانی چهار سال بود آزمایشش خیلی موفق نبود.درست است که برجام را حل کرد اما رکود در جامعه هست.
دولت هم دلش می خواهد رکود را چاره کند. شاید بیشتر از من هم به فکرش هستند. برای اینکه اگر خرداد ۹۶ روحانی موفق نشود من زیبا کلام چیزی از دست نمی دهم ولی امثال ترکان ، نهاوندیان ، فریدون ، نوبخت ، اشنا ، صالحی امیری هیچ کاره می شوند.
اما خروج از رکود ساده نیست و نیاز به رونق اقتصادی و سرمایه گذاری دارد.این ها هم نیاز به نقدینگی دارند. چرا نقدینگی پایین امده است چون قیمت نفت پایین آمده است.از طرفی از هر ۱۰۰ تومانی که دولت جمهوری اسلامی تولید می کند ۶۰ درصد را مستقیم باید به مخارج جاریش بدهد.۱۰ درصد هم غیرمستقیم باید به مخارج دولت اختصاص بدهد.لذا با ۳۰ درصد درآمد مانده نمی تواند کار بنیادی که رونق ایجاد می کند ، انجام بدهد.
شرایط در کشورهای دیگر چگونه است؟ مخارج دولتها با هم متفاوت است؟
آیا در ژاپن و نروژ و سایر کشورها اینگونه است؟ خیر. چرا در ایران این اتفاق افتاده؟ چون در ایران غول بی شاخ و دمی هست به نام دولت که همه چیز در دستش هست. از راه آهن ، هواپیمایی ، مس ، ذوب آهن ، فولاد ، دانشگاه و … در کل اقتصاد ما اقتصاد دولتی هست . هیچ اقتصاد دولتی در ۲۰۰ سال گذشته موفق نشده است.ما هم نمی توانیم موفق بشویم . تنها موفقیت اقتصاد دولتی در فساد بوده است .اقتصاد ناکارآمد دولتی مانع موفقیت آقای روحانی است.
روحانی برای غیر دولتی کردن اقتصاد به تنهایی می تواند کاری از پیش ببرد؟
جواب خیر است.آقای روحانی نمی تواند اقتصاد را غیر دولتی بکند.به دلیل اینکه گروههای زیادی هستند که نفعشان در این هست که اقتصاد دولتی بماند.می دانند اقتصاد دولتی بشود ثروتشان را از دست می دهند.اینجا هست که نیاز است نهاد های دیگر قدرت است که کشور را این اختاپوس اقتصاد دولتی نجات دهند.
این رکود حاکم بر کشور در شکل گیری مجلس دهم چه تاثیری خواهد داشت؟
قطعا مجلس دهم نقش مهمی را در خروج رکود پیدا خواهد کرد. متاسفانه منحنی جایگاه مجلس مرتب سقوط کرده است.مجالس اول و دوم و سوم سهم بیشتری در امور اصلی کشور داشتند. ولی متاسفانه در مجلس هفتم و هشتم و نهم قدرت و جایگاه مجلس در حال اُفت است. مثلا مجلس نهم در دوران اقای احمدی نژاد چقدر در امور هسته ای دخالت می کرد؟ هیچی صفر.چند بار از آقای سعید جلیل پرسید که اقای سعید جلیلی مذاکرات شش ساله شما به خانم کاترین اشتون چی شد؟جواب صفر بار است. یک بار مجلس هشتم و نهم به مفاسد اقتصادی ورود نکردند و شعار دادند که دولت و قوه قضاییه باید مفسدین اقتصادی را تیرباران بکند و دستشان را از بیت المال کوتاه بکند . فقط شعار دادند.
خوب با این ادعای شما فکر می کنید چرا مجلس جایگاه نزولی داشته است؟
نظارت استصوابی. یعنی اینکه نظارت استصوابی جلوی ورود خیلی از افکار ملی و درست و متخصصین را می گیرد. زیرا آنها انتقاد کرده اند و منتقد هستند بنابراین شورای نگهبان با رد صلاحیت نمی گذارد وارد مجلس بشوند. شورای نگهبان فقط یک تفکر را می گذارد به مجلس برود ، لذا حاصل آن می شود مجلس هشتم و نهم . بنابراین همه چیز به دولت ختم نمی شود.
در آخر می خواهم نظرتان را راجع به شکل گیری جریان اعتدال در کشور بدانم. اعتدالیون را یک جناح می دانید؟
درسته که خیلی ها سعی کردند در دو سال گذشته اعتدال را بعنوان یک چارچوب سیاسی مطرح کنند.اما پاسخ من خیر است. ما فلسفه سیاسی بعنوان اعتدال نداریم.اعتدال یک روش و یک نصیحت است. اعتدال یعنی دوری از راه و روش های افراطی. اعتدال یک فلسفه سیاسی نیست که بگوییم به فرد اینگونه نگاه می کند و به جمع نگاه اینچنینی دارد.ا عتدال و میانه روی یعنی اتفاقی که در مورد قایق های امریکایی افتاد. حل فصل از طرق عقلایی را اعتدال می گویند. اینکه این مساله قایق ها را نگویند تا رییس جمهور آمریکا نیاید در تلویزیون از ملت ایران عذرخواهی نکند یا کاری که اقای احمدی نژاد کرد کت و شلوار شیک تن سربازان انگلیسی کنند را نکردن یعنی اعتدال .
چیزی که می توانست بدل به بحران جدی بشود را حل کردن را اعتدال می گویند.اعتدال یعنی گره ای که با دست می توان باز کرد با دندان بازش نکنیم که نخ و گره را نابود کنیم. اعتدال روش انجام کنش های سیاسی است و ایدئولوژی نیست.

من که سال ۹۲ آدمدم تلویزیون و گفتم به روحانی رای بدهید نمی توانم در انتخابات اینده ریاست جمهوری به مردم بگویم: مردم روحانی برجام را انجام داد، روحانی تورم را از ۴۰ درصد به مثلا ۱۰ درصد رساند. مردم جواب می دهند: زیباکلام الان سال ۹۲ نیست که به خاطر اینکه سعید جلیلی ریس جمهور نشود بیاییم به روحانی رای بدهیم

دولت هم دلش می خواهد رکود را چاره کند. شاید بیشتر از من هم به فکرش هستند. برای اینکه اگر خرداد ۹۶ روحانی موفق نشود من زیبا کلام چیزی از دست نمی دهم ولی امثال ترکان ، نهاوندیان ، فریدون ، نوبخت ، اشنا ، صالحی امیری هیچ کاره می شوند.

مرعشی ویژگی های زیادی دارد، اول اینکه دزد نیست.یعنی ما در ۳۷ سال آنقدر سقوط کردیم که باید خوشحال باشیم چه کسی دزد نیست. پس حسین مرعشی دزد نیست . حداقل تا الان دزد نبوده . هر چیز در مورد حسین مرعشی میگویند اما کسی تا الان پیدا نشده بگوید حسین مرعشی دزد است.

هیچ اقتصاد دولتی در ۲۰۰ سال گذشته موفق نشده است.ما هم نمی توانیم موفق بشویم . تنها موفقیت اقتصاد دولتی در فساد بوده است .اقتصاد ناکارآمد دولتی مانع موفقیت آقای روحانی است.

مثلا مجلس نهم در دوران اقای احمدی نژاد چقدر در امور هسته ای دخالت می کرد؟ هیچی صفر.چند بار از اقای سعید جلیل پرسید که اقای سعید جلیلی مذاکرات شش ساله شما به خانم کاترین اشتون چی شد؟جواب صفر بار است.

درسته که خیلی ها سعی کردند در دو سال گذشته اعتدال را بعنوان یک چارچوب سیاسی مطرح کنند.اما پاسخ من خیر است. ما فلسفه سیاسی بعنوان اعتدال نداریم.اعتدال یک روش و یک نصیحت است.

24

نوشته های مرتبط


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «پیام ما» بیشتر بدانید :

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 42
  • دیروز: 156
  • هفته: 1,058
  • ماه: 5,027
  • سال: 152,902