پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زلزله‌زدگان زیرآتش آفتاب

۵ فوتی و ۸۴ مصدوم آخرین وضعیت قربانیان زلزله در روستای «سایه‌خوش» هرمزگان

زلزله‌زدگان زیرآتش آفتاب

50 بادگیر در روستای لافت بر اثر زلزله آسیب دید





زلزله‌زدگان زیرآتش آفتاب

۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۱:۱۸

| پیام‌ما | سایه‌اش دیگر خوش نیست. ساعت ۲ و ۲ دقیقه بامداد یازدهمین روز تابستان بزرگای ۶.۱ در مقیاس ریشتر، خواب «سایه‌خوش» در ۳۰ کیلومتری بندرخمیر در استان هرمزگان را آشفته کرد. ۵ تن شامل ۲ زن و ۳ مرد جان باختند، بیش از ۸۰ نفر مصدوم شدند و «سایه‌خوش» به طور کامل ویران شد.

 

«سایه‌خوش» برق ندارد و این از لرزش دوباره زمین هم طاقت‌فرساتر است. هیچ سایه‌ای نمی‌تواند گرمای ۳۹ درجه‌ای با رطوبت ۴۹درصدی را پناه باشد. همه ۴۵۰ سازه «سایه‌خوش» ویران شده و تاسیسات توزیع برق هم آسیب دیده است. برای همین نمی‌توان «سایه‌خوش» را برق‌دار کرد و این تا اطمینان کامل از ناامن بودن شبکه توزیع برق ادامه پیدا می‌کند. اگر برق وصل شود می‌توان کولرهای گازی را به چادرها برد و دستکم از ترس پس‌لرزه‌های آمیخته به شرجی و گرما آسود. استاندار وعده داده ظرف ۴ روز تا یک هفته از هر تولیدکننده کانکسی، کانکس بگیرند و برای اِسکان موقت مردم به سایه‌خوش بیاورند. حتی اگر چادرهایی که «پیرحسین کولیوند» رئیس جمعیت هلال‌احمر وعده‌اش را داد برسند مسئله اصلی نبود برق است. چادر «راب‌هال» مجهز به تهویه و سیستم‌های خنک کننده است و صبح دیروز رئیس جمعیت هلال احمر گفته بود که چنین چادری به منطقه ارسال می‌شود. کولیوند گفته بود: با توجه به شرایط جوی منطقه یک دستگاه چادر امدادی ویژه “راب هال” به ظرفیت حداقل ۳۰۰ نفر و مجهز به سیستم تهویه و خنک کننده به منطقه ارسال شد.
احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی درباره موقعیت و جمعیت سایه‌خوش گفت: ما بین بندرخمیر و بندرلنگه، روستای ۴۰۰ خانواری سایه‌خوش از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه بصورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است.
همچنین شهریار نوری زاده مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان به ایسنا گفته است : در پی این زلزله که کانون آن در سایه خوش بوده، ۴۵۰ واحد مسکونی ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند. چند روستای در اطراف نیز همچون کنخ و دژگان نیز خساراتی دیده‌اند که در حال بررسی میزان خسارات در این روستاها نیز هستیم.
تا ۳۸ دقیقه بعد از زلزله با بزرگای ۶.۱ در مقیاس ریشتر ۵ پس‌لرزه دیگر حواس مردم را ربوده بود. خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گزارش داد: در شعاع ۱۵ کیلومتری مرکز وقوع این زلزله ۲هزا رو ۵۱ خانوار ساکن هستند که در مجموع ۷هزار و ۸۶۶ نفر را شامل می‌شوند. علاوه بر سایه‌خوش ۹ روستا در منطقه زلزله‌زده وجود داشت که باید ارزیابی از آن‌ها صورت می‌گرفت.
تا آفتاب یازدهم تیر بتابد ۱۹ بار زمین لرزید. برابر گزارشی که موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران منتشر کرده تا ساعت ۶ و ۲۰ دقیقه صبح ۱۹ پس لزره هرمزگان را لرزانده است که بزرگترین آنها ۶.۱ و ۵.۹ ریشتر بزرگی داشتند اما عمق وقوع آنها به ترتیب در ۲۶ و ۲۸ کیلومتری از عمق زمین بوده است.
مثل حوادثی که در دو ماهه اخیر روی داده احمد وحیدی وزیر کشور فوری در محل حادثه حاضر شده است. او در حین بازدید از مناطق زلزله‌زده گفته است : اتصال آب و برق مناطق زلزله‌زده در حال انجام است همچنین۲ هزار ۵۰۰ غذای گرم آماده و بین مردم مناطق زلزله زده در حال توزیع است. مسئولان استانی از همان ساعات اولیه در مناطق زلزله حضور دارند.
وزیر کشور ضمن گفتگو با اهالی روستای سایه خوش اطمینان داد که دولت در کنار مردم حادثه دیده است.
به دنبال وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری بامداد امروز استان هرمزگان، مدیرکل کمیته امداد هرمزگان از تخریب کامل ۱۰۸ واحد مسکونیِ مددجویان تحت پوشش و فوت دو نفر از مددجویان خبر داد.
جلیل تراهی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با اشاره به خسارات و ارزیابی‌های ناشی از زلزله هرمزگان، بیان کرد: ۱۰۸ واحد از منازل مددجویان تحت پوشش در زلزله هرمزگان به طور کامل تخریب شد که ۸۰ واحد مسکونی مربوط به روستای سایه خوش و ۲۸ واحد مربوط به روستای برکه سفلین بوده است. همچنین بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تاکنون ۲ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در پی وقوع این زمین لرزه جان خود را از دست داده‌اند.
مدیرکل کمیته امداد هرمزگان با اشاره به اقدامات این نهاد برای خدمات‌رسانی به مددجویان تحت پوشش آسیب‌دیده نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: سرکشی از منازل مددجویان و جمع‌بندی آمار شروع شده و ادامه دارد. همچنین خدمت‌رسانی و ارائه بسته‌های معیشتی نیز آغاز شده و چادرهای هلال احمر در حال توزیع میان آسیب‌دیدگان است.
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه ۶۰۰ دستگاه چادر در منطقه نصب شده و حدود ۷۰ درصد خانواده‌های آسیب‌دیده، چادر امدادی دریافت‌کرده‌اند، اعلام کرد: ۴هزار تخته موکت و ۵هزار تخته پتو نیز در منطقه توزیع شده و یک‌هزار بسته غذایی نیز تا ساعات آینده وارد منطقه و میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.
به گزارش ایسنا دکتر یعقوب سلیمانی که به همراه مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان وارد مناطق زلزله‌زده شده است در تشریح اقدامات جمعیت در زلزله استان اظهار کرد: زمین‌لرزه بامداد امروز در هرمزگان ۲۰ پس لرزه داشته است و ۷ دقیقه پس از وقوع زمین‌لرزه، تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر استان به منطقه حادثه‌دیده وارد شدند.
وی با بیان اینکه دقایق اولیه پس از وقوع حادثه، ارزیابی تلفنی از طریق خانه‌های هلال نیز انجام شد، افزود: ۲۳ منطقه روستایی و شهری تاکنون ارزیابی شده و براساس گزارش تیم‌های ارزیاب، روستاهای سایه خوش، دژکان و کوشک به ترتیب بیشترین میزان آسیب را از زلزله دیده‌اند.
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: بلافاصله پس از گزارش تیم‌های ارزیاب اعزامی، به هلال‌احمر استان‌های هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان اعلام آماده باش شد و تقویت و شارژ انبارهای امدادی شعب از سوی مرکز استان در دستور کار قرار گرفت.
سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر کمپ اسکان اضطراری در ورزشگاه خلیج فارس در شهرستان بندرعباس برپا شده و اقلام امدادی از استان‌های معین در حال ارسال به منطقه است.
به گفته دبیرکل هلال‌احمر، در مجموع با حضور تیم‌های عملیاتی از استان‌های هرمزگان، فارس و بوشهر به مناطق زلزله‌زده، ۲۷ تیم عملیاتی شامل ۱۰۵ امدادگر و نجاتگر در منطقه زلزله‌زده هرمزگان حضور دارند. علاوه بر این، ۲۵ خودروی عملیاتی، ۳ فروند بالگرد و ۴ تیم سگ‌های زنده‌یاب برای عملیات جست‌وجو و نجات و همچنین امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در منطقه حضور دارند.
براساس گزارش پایگاه خبری جمعیت هلال احمر، وی با اشاره به اینکه ۶۰۰ دستگاه چادر در منطقه نصب شده و حدود ۷۰ درصد خانواده‌های آسیب‌دیده، چادر امدادی دریافت‌ کرده‌اند، افزود: ۴هزار تخته موکت و ۵هزار تخته پتو نیز در منطقه توزیع شده و یکهزار بسته غذایی نیز تا ساعات آینده وارد منطقه و میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.
خسارت به ۵۰ بادگیر در بافت تاریخی لافت
سهراب بناوند مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان نیز به گفت: زلزله‌های بامداد شنبه به ۵۰ بادگیر در بافت تاریخی لافت خسارت وارد کرد.
سهراب بناوند با بیان این مطلب گفت: با ارزیابی انجام شده و حضور کارشناسان میراث‌فرهنگی در کانون‌های زلزله و بررسی‌های اولیه از آثار تاریخی در این مناطق مشخص شد، خساراتی در بافت تاریخی لافت شامل: ریزش و ترک خوردگی ۵۰ بادگیر و ریزش گلدسته مسجد جامع اتفاق افتاده است.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: به دلیل شدت زلزله‌ها و وقوع پس‌لرزه‌ها کارشناسان میراث‌فرهنگی و عوامل یگان حفاظت به‌طور مداوم در حال بررسی شرایط هستند و در صورت وصول گزارشی دیگر مبنی بر خسارت به آثار و ابنیه تاریخی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *