پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سرانه مصرف گل در ایران بسیار کمتر از شاخص جهانی است

شهردار تهران:

سرانه مصرف گل در ایران بسیار کمتر از شاخص جهانی است

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران: باتوجه به ویژگی‌های آب‌وهوایی و …، فرآیند تولید گل در ایران نسبت به هلند می‌تواند ارزان‌تر باشد





سرانه مصرف گل در ایران بسیار کمتر از شاخص جهانی است

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

| پیام ما | گیاهان، فضای سبز و باغ‌ها از مهم‌ترین موضوعاتی بودند که شهرداری تهران در روزهای اخیر به واسطه آن‌ها مورد هجوم افکار عمومی قرار گرفت. متولیان امر شهری به محض حضور در شورای شهر و شهرداری هم از بازشدن قفل‌های ساخت‌و‌ساز در شهر گفتند و هم از بابت قوانین مربوط به شناسایی باغ‌ها ابراز نارضایتی کردند. این موضوعات یک پیام واحد برای شهروندان داشت، پیامی که شهرداری تهران تلاش کرده با برگزاری نمایشگاه گل و گیاه آن را از ذهن شهروندان تهرانی پاک کند.

دیروز، 17 اردیبهشت‌ماه، هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران افتتاح شد. نمایشگاهی که گفته می‌شود مسئولیت برگزاری آن بر عهده شهرداری تهران نیست اما شهرداری براساس وظیفه ملی خود و در راستای حمایت از تولید داخلی بر برگزاری این نمایشگاه تاکید کرده است. علیرضا زاکانی، شهردار تهران در مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه و تجهیزات پارکی و صنایع وابسته تاکید کرد که براساس آمار سال 97، ایران هفدهمین کشور تولید کننده گل و گیاه دنیاست اما «اما در بخش صادرات صد و هفتمین کشور هستیم و این نشان می‌دهد که راه درازی در پیش داریم و باید قابلیت‌ها را بشناسیم و انتقال این قابلیت‌ها را تسهیل کنیم چرا که گلوگاه‌های جدی در این زمینه وجود دارد.» او با اشاره به اقلیم ایران تاکید کرده است: «توجه به اقلیم و این فرهنگ و ۴ فصل بودن کشور و وجود بیش از ۸ هزار گونه گیاهی و ۱۵ هزار مجموعه مولد در ایران حائز اهمیت است؛ طبق آمار سال ۹۷ ایران هفدهمین کشور تولیدکننده گل و گیاه دنیا است اما در بخش صادرات صد و هفتمین کشور هستیم و این نشان می‌دهد که راه درازی در پیش داریم و باید قابلیت‌ها را بشناسیم و انتقال این قابلیت‌ها را تسهیل کنیم چرا که گلوگاه‌های جدی در این زمینه وجود دارد.» او با اشاره به صنعت گل در کشور هلند تاکید کرد: هلند ۷ میلیارد دلار در سال از این صنعت دریافت می کند؛ شاخص جهانی سرانه مصرف گل ۱۰۰ شاخه است اما در اروپا این عدد ۲۰۰ شاخه گل و در ایران بسیار کمتر است؛ برای بهبود این وضعیت در سطوح مختلف شهرداری می تواند کمک حال تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد؛ سطح اول گذر از کاشت سنتی به شرایطی است که با علم و دانش ظرفیت‌های بهتری برای کشور رقم بزند البته باید محدودیت‌ها را نیز در نظر بگیریم، مثلا اگر محدودیت آب که مشکلی جهانی است مورد توجه قرار نگیرد این گلوگاه به‌ تنهایی این صنعت را زمین‌گیر می‌کند.
شهردار تهران در این برنامه درباره کیفیت گل‌ها نیز توضیحاتی ارائه کرده بود، کیفیتی که به گفته او می‌تواند ایران را قابل رقابت با سایر کشورها کند: موضوع بعدی موضوع کیفیت گل‌ها است که می‌تواند گل ما را قابل رقابت کند، هر چند برخی گلها به صورت ژنتیکی اختصاص به ما دارند اما توجه به کیفیت می‌تواند داشته ما را به عنوان ظرفیت بهتر برای دیگران فراهم کند؛ مساله بعدی بحث فرهنگ سازی است که می‌تواند در داخل کشور سرانه را بالا ببرد؛ شناساندن و فرهنگ سازی برای سایر کشورها نیز بسیار مهم است تا ایران به عنوان پایه اصلی صنعت گل مورد توجه قرار گیرد؛ برخی کشورها گل‌های ما را به نام خودشان بسته‌بندی می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری شهر، علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز در این برنامه با تاکید بر اینکه شهرداری مسئولیتی در برگزاری این نمایشگاه ندارد و این اتفاق در راستای وظیفه ملی و حمایت از تولید داخلی بوده، به موضوع تنوع اقلیمی ایران اشاره کرد و گفت: ایران در کنار کشورهای پرمصرف گل و گیاه قرار دارد که این موضوع از نظر اقتصادی حائز اهمیت است؛ همسایه‌های شمالی و جنوبی کشور از خریداران بالقوه گل‌های زینتی هستند و می‌توان با ایجاد بازاری متعادل و دائمی جایگاه واقعی خودمان را در عرصه گل و گیاه بدست آوریم. هرچند بخش قابل توجهی از بازار گل و گیاه دنیا در دست چند کشور قرار دارد اما باتوجه به تنوع اکولوژیک، ویژگی‌های آب و هوایی و …، فرآیند تولید در ایران نسبت به هلند می‌تواند ارزان‌تر باشد.
او با اشاره به وجود ۸ هزار گونه گیاهی در کشور تاکید کرد: سهم صادرات در این راستا ناچیز است که باید حوزه بسته بندی و حمل و نقل بیشتر تقویت شود تا بتوانیم سهم جهانی در بازار گل و گیاه داشته باشیم. ۱۵ هزار تولیدکننده گل و گیاه در کشور وجود دارد که بخش عظیمی از سهم اشتغال را دربردارند. این تولیدکنندگان از نظر نوآوری نسبت به سال‌های گذشته بسیار پیشرفت کرده‌اند.
مختاری با بیان اینکه ایران از نظر شرایط تولید گل و گیاه و حوزه علمی جزو ۱۵ کشور برتر جهان است، افزود: جهان با بحران آب مواجه است که در همین جهت باید به تولید گل‌های بومی و سازگار با شرایط اقلیمی و کم‌آبی بپردازیم. صنعت گل و گیاه در ایران به دلیل برخورداری از امکانات قابل توجه، این قابلیت را دارد که با حمایت جدی مسئولان دولتی به صنعتی کارآفرین و فراگیر مبدل شود و سهم قابل توجهی از بازار جهانی را بدست آورد.
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اعلام اینکه سرانه مصرف گل در ایران کمتر از سرانه متوسط مصرف جهانی یعنی بیش از یک‌صد شاخه گل است، افزود: طی پنج روز در هفدهمین نمایشگاه، بیش از ۲ میلیون نفر از نمایشگاه گل و گیاه بازدید داشتند که بعد از نمایشگاه کتاب، رتبه دوم بازدیدکنندگان را داشت. او معتقد است که ایرانیان نسبت به طبیعت، درخت و گل و گیاه احترام ویژه‌ای قائل هستند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر