پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سامانه گزارشگران در دستورکارکمیسیون حقوقی است

نایب رئیس شورای شهر تهران:

سامانه گزارشگران در دستورکارکمیسیون حقوقی است

پرویز سروری: شفافیت بزرگترین ابزار کمک برای انجام خدمات مناسب شورا و شهرداری است و تلاش ‌می‌کنیم تا پیشروی کنیم





سامانه گزارشگران در دستورکارکمیسیون حقوقی است

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۵۷

| پیام ما| سامانه شفافیت شهرداری تهران به‌روز‌رسانی نمی‌شود. سامانه‌ای که مدیریت شهری دوره گذشته آن را ایجاد کرد و قرار بود تا شهروندان را از جزئیات قراردادها و معاملات شهرداری تهران آگاه کند. یک عضو شورای شهر تهران گفته علی‌رغم تذکراتی که تاکنون درباره به روز رسانی سامانه شفافیت به شهرداری تهران داده است، نه تنها گزارش‌ها به روز نمی‌شوند بلکه به گونه‌ای بارگذاری می‌شوند که برای مردم قابل فهم نیست. منتقدان مدیریت شهری در روزهای اخیر از اهتمام نداشتن شهرداری اصولگرا برای شفاف شدن انتقاد کردند، انتقادی که پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری، دیروز، 10 اردیبهشت به آن پاسخ داد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران به تازگی مدعی شده بود که توانسته در عرض 10 روز بنیان شفاف‌سازی مالی را در شهرداری تهران پایه‌گذاری کند. او در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه اساس حرکت شهرداری در دوره جدید به سوی شفافیت است، گفته بود: «اولین حرکت ما در این زمینه ایجاد شفافیت مالی در شهرداری تهران بود به گونه‌ای که در ۱۰ روز اول خدمت خزانه واحد را در شهرداری تهران ایجاد کردیم. شهرداری تهران در طول این مدت این مصوبه و ابلاغیه را اجرایی نکرده بود اما ما توانستیم در ۱۰ روز اول خدمت این کار را انجام دهیم. ۱۲۰۰ حساب را در شهرداری تهران به خزانه واحد تبدیل کردیم و به این صورت حوزه مالی شهرداری تهران شفاف‌سازی شد و مشخص شد که این مجموعه پول و امکانات در کجا قرار داد.» پاسخ‌های زاکانی منتقدان مدیریت شهری راضی نکرد زیرا به عقیده آن‌ها یکی از ابزار بروز و ظهور شفافیت یعنی سامانه شفاف شهرداری تهران به روز رسانی نمی‌شود و شهروندان از جزئیات بسیاری از اتفاقات مالی شهرداری تهران آگاهی ندارند. اکنون پرسش اینجاست که رویکرد شورای شهر تهران به عنوان نهاد قانون‌گذار برای شهرداری، در قبال موضوع شفافیت چیست؟ پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران دیروز در جریان نشست خبری شورا در پاسخ به پرسش پیام ما درباره عدم اهتمام مدیریت شهری به روز شدن سامانه شفافیت با وجود تذکرات مکرر اعضای شورای شهر تهران گفت: ما چند سامانه در دستور کار داریم. یک سامانه تحت عنوان سامانه گزارشگران فساد بود. که این سامانه راه نیفتاده بود و مصوبه شورای پنجم هم مصوبه قابل اجرایی نبود. به همین دلیل کار در دستور اولویت‌دار کمیسیون نظارت و حقوق است. کار به سرعت پیگیری می‌شود و به محض اینکه انجام شد می‌تواند در تولید شفافیت موثر باشد.
او تاکید کرد: ما در بحث موضوعاتی که مجلس هم در بحث شفافیت داشته تاکیدمان به شهرداری این است که حتما انجام شود و اطلاعات بارگذاری شود و هیچ موردی نباشد که در قانون پیش‌بینی شده و شهرداری آن را انجام نداده باشد. ما معتقدیم که شفافیت بزرگترین ابزار کمک برای انجام خدمات مناسب شورا و شهرداری است و تلاش ‌می‌کنیم تا پیشروی کنیم.
او با اشاره به تذکرات و پاسخ‌های شهرداری تهران گفت: ما با جدیت پیگیری می‌کنیم، بعضی تذکرات ممکن است پاسخ داشته باشد و پاسخ‌ها قانع‌کننده باشد برای نمایندگان. از 178 تذکری که داده شده، به 156 تذکر، شهرداری پاسخ داده است. بعضی از این پاسخ‌ها از نظر نمایندگان قانع کننده بوده و بعضی قانع کننده نبود که ما آن را پیگیری می‌کنیم.
نایب رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر شفاف شدن امور گفته بود: شفافیت دو بخش دارد، یک بخش آن اصلاح فرآیندهاست. مانند کاهش زمان صدور پروانه. شورای شهر بیش از ۵۰درصد از مصوباتش برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت بوده است. می‌توانم این خبر را بدهم که تا خردادماه این زمان را به ۲ تا ۳ ماه کاهش می‌دهیم. زمینه‌های این کار انجام شده است و معاونت شهرسازی شهرداری تهران ملزم به فعالیت تا ساعت ۸ شب شده تا خدمات بیشتری را به شهروندان ارائه دهد.
او تاکید کرد: یکی از راه های فساد مواجهه مراجعه کنندگان با کارکنان شهرداری است که ما این مواجهه را تا ۸۰ درصد کاهش داده‌ایم و مردم از طریق سامانه می‌توانند کارهای خود را بدون مراجعه به شهرداری تهران انجام دهند. با مراجعه شهروندان به سامانه‌ها هم زمان بندی ارائه خدمات را کاهش می‌دهیم و هم انحراف از موضوعات را به ما هشدار می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهیم ضمانتی به مردم ارائه دهیم در عمل نشان می‌دهیم، به عنوان مثال به سمتی پیش می‌رویم که اگر مردم معتاد متجاهر به ما معرفی کنند جایزه می‌دهیم؛ تحقق شعارهای ما در عملکردمان مشخص می‌شود.
سروری در ادامه این نشست خبری توضیحاتی درباره قرارگاه‌های شهرداری تهران نیز داد: مسائل شهر تهران، ملی است و برای حل هر کدام دستگاه های مختلف باید حضور داشته باشند؛ مفهوم قرارگاه این است که تنها شهرداری ورود نمی کند بلکه سایر سازمان‌های متولی نیز مسئول هستند. در تشکیل قرارگاه افراط و تفریط نباید کرد و با تشکیل یک ستاد نیز می توان کار را انجام داد.
او بیان کرد: یکی از موضوعات مهم جمعیت است که در رسانه‌های خارجی به سخره گرفته می‌شود اما برای این مساله شهرداری تهران قرارگاه تشکیل داده است که در زمینه تبلیغ و ایجاد مشوق‌ها گام بر می‌دارد.
به گفته نایب رئیس شورای شهر تهران، کشورهای اروپایی بیلبوردهای بزرگی در این رابطه زده‌اند و مشوق‌های بزرگی را برای فرزند آوری تبلیغ کرده‌اند که این نشان می‌دهد که شهرداری‌ها در این تبلیغ تاثیرگذار هستند.
در ادامه سخنگوی شورای شهر تهران نیز توضیحاتی درباره عملکرد شهرداری تهران ارائه کرد. علیرضا نادعلی درباره اجرای حریم تئاتر شهر گفت: مسئله در حواشی تئاتر شهر بیشتر از جگرکی‌ها است و آسیب‌های اجتماعی که به دلیل بی‌توجهی‌های مکرر در اطراف این محل ایجاد شده سبب شده است که ما جلسات زیادی با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد داشته باشیم که با محوریت سازمان زیباسازی طرح بهسازی در دستور کار قرار گرفته است.
نادعلی به قرارگاه جمعیت اشاره کرد و افزود: این یک مسئله ملی است و برای موضوعات مهم می‌توان قرارگاه تشکیل داد و با نگاه قرارگاهی می‌توانیم هماهنگی ایجاد کنیم اما در این زمینه نباید افراط و تفریط صورت گیرد. چرا که می‌بینیم گاهی برای یک مسئله می‌توان ستاد کوچکی تشکیل داد اما مسئله جمعیت موضوع مهمی است که ما در آن عقب ماندگی نیز داریم و شهرداری می‌تواند در زمینه فرهنگی، تبلیغات و کارهایی از این مدل موثر باشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *