سایت خبری پیام ما آنلاین | بازارچه زنان درکه داستان یک تغییر

بازارچه زنان درکه داستان یک تغییر





۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

در سال گذشته در روزهای پنجشنبه و جمعه اسفندماه، با توجه به پتانسیل گردشگری و تمایل و توانمندی زنان محله درکه برای تولید محصولات خانگی و دستی و هنری، بازارچه‌ای برگزار کردیم. با برگزاری بازارچه متوجه چند مسئله شدم. مردم درکه علاوه بر تضاد فرهنگی با کوهنوردان و گردشگران از آلودگی‌های محیط زیستی، رها شدن زباله در کوه و رودخانه و آلودگی صوتی و ازدحام، نبود جای پارک در اواخر هفته و روزهای تعطیل بسیار ناراضی هستند. در نتیجه تصمیم گرفتم موضوع توانمندسازی اقتصادی زنان با مشارکت نهادهای محلی جدی تر دنبال شود تا ارتقای کسب درآمد بتوان تا حدی جبران عوارض موجود شود.
در این راه مهم‌ترین مساله جلب گسترده مشارکت نهادهای محلی و مسئولان بود. از آنجا که این مشارکت می‌باید واقعی می‌بود نه صرفا نمادین، شرط همکاری هر نهاد را کمک مالی قرار دادم. پایگاه بسیج خواهران کوثر، مجموعه ورزشی شهدای درکه، سرای محله درکه و دفتر توسعه محله اوین درکه از جمله نهادهایی بودند که اعلام همکاری کردند. با تسهیلگری‌های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، مرکز خدمات اجتماعی و رفاهی شهرداری منطقه یک و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری ناحیه 2 منطقه یک مجوزهای لازم اجرایی اخذ شد. با برقراری جلسات مختلف با فعالان محلی و نهادهای داوطلب توجیه لازم و تقسیم کار صورت گرفت. از آنجا که هدف جلب کوهنوردان و گردشگران بود، با اتفاق نظر، محل برگزاری بازارچه، پارک کوهسار در خیابان شهید میراسماعیلی به عنوان یکی از مسیرهای اصلی کوه نوردان انتخاب شد. برای آماده سازی پارک جهت بازارچه نوروزی، بیش از نهادها، مردم فعال، اثرگذار و معتمد محله کمک کردند که از جمله می‌توان به خیران و فعالانی چون حاج ناصر محمد حسینی با همکاری قابل توجه و اعطای میزهای رستوران یا زنان فعالی چون خانم سلمانی اشاره کرد. زنان فعالی که برای محله خود همه چیز را در طبق اخلاص می‌گذارند و از هیچ کاری دریغ نمی‌ورزند.
این بازارچه از دهم تا بیستم اسفند برگزار شد و زنان دارای مشاغل خانگی و هنرمندان محله‌های اوین و درکه و محلات اطراف در آن برای فروش محصولاتشان حضور یافتند.
با برگزاری بازارچه متوجه شدم که زنان محلی به دلیل باورهای مذهبی و سنتی بیشتر تمایل دارند که در فضاهایی مانند مسجد محله یا حسینیه درکه به فروش محصولات بپردازند و چندان با حضور در فضاهای شهری چون پارک محلی راحت نیستند. اما مشکل آن است که این مسجد و حسینیه در مسیرهای فرعی کوه نوردان قرار دارد و در جذب مشتری موفق نخواهند بود. لذا لازم است که آموزش‌های لازم در زمینه مشاغل خانگی و بازاریابی و فروش محصولات ارائه شود تا بتواند چرخه توانمندسازی کامل شود و این آموزش، مشارکت و همیاری بتواند زمینه ای را برای دائمی شدن بازارچه‌های مشاغل خانگی و هنرمندان محلی فراهم سازد تا هم به پویایی محلات یاری رساند، هم رونق گردشگری و هم توسعه کسب‌و‌کارهای محلی.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *