پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استفاده از کنتورهای هوشمند از تابستان آینده

سخنگوی صنعت برق خبر داد

استفاده از کنتورهای هوشمند از تابستان آینده





استفاده از کنتورهای هوشمند از تابستان آینده

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۵

پیام ما/ سخنگوی صنعت برق ایران اعلام کرد از تابستان آینده کنتورهای هوشمند در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصطفی رجبی‌مشهدی این خبر را در جریان برگزاری نشست خبری طرح «اقدام فراگیر تعمیرات و بهینه‌سازی شبکه توزیع با رویکرد بهبود ایمنی» اعلام کرد. دیگر مدیران شرکت توانیر هم در این نشست رفع و مقابله با نقاط خطرآفرین و ناایمن را از اهداف آتی این شرکت اعلام کردند

ناترازی تولید و مصرف برق در تابستان گذشته موجب قطع برق گسترده در کشور شد. این اتفاق آنقدر برای صنعت برق ایران سنگین بوده که حالا مدیران شرکت توانیر از پیش‌بینی تمهیداتی برای مدیریت مصرف برق در کشور سخن می‌گویند.
مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق، دیروز بخشی از برنامه های پیش بینی شده برای تابستان سال آینده را تشریح کرد. او گفت: «برای تابستان برنامه مدونی تنظیم و توسط وزیر نیرو ابلاغ شده است. این برنامه مفصل است و هر ظرفیتی که برای تولید برق باشد در این برنامه به کار گرفته می‌شود». به گفته رجبی‌مشهدی استفاده از کنتورهای هوشمند یکی از راه کارهای وزارت نیرو برای مدیریت مصرف است: «قرار است با استفاده از این کنتورها به مشترکان پرمصرف اطلاع‌رسانی دقیق انجام شود. سیاست دنبال شده در قبض‌ها، این است که بتوانیم با کاهش مصرف در بخش خانگی، تامین برق را به صورت پایدار برای بقیه مشترکان داشته باشیم». مقصود رجبی‌مشهدی از «بقیه مشترکان» احتمالا بخش صنعت است زیرا در تابستان 1400 واحدهای صنعتی از قطع برق مکرر زیان مالی هنگفتی دیدند. سخنگوی صنعت برق در عین حال از بقیه راه کارهای تامین پایدار برق هم سخن گفت: «حدود 4256 مگاوات نیروگاه جدید و 1113 مگاوات ارتقای ظرفیت نیروگاه‌های موجود از طریق سیستم‌های خنک‌کننده صورت می‌گیرد. 501 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وجود دارد که تا تابستان در مدار تولید قرار می‌گیرد. اگر این ظرفیت‌ها را به خدمت بگیریم برنامه‌هایی برای تعمیرات نیروگاه داریم که باید قبل از تابستان به پایان برسد». او در مورد سیاست‌های مربوط به مدیریت مصرف از طریق تغییر الگوی محاسبه قیمت برق در قبض‌ها هم گفت: «طرحی از ابتدای بهمن شروع شده و از ابتدای اسفند قبض‌ها با تغییر جدیدی که در تعرفه صورت گرفته، صادر می‌شود. مهم‌ترین اتفاقی که در این تعرفه‌ها به لحاظ شکلی افتاده این است که قبلا شش گام داشتیم و الان به چهار گام کاهش پیدا کرده و کسانی که مصرف برق‌شان بیش از الگو باشد، تعرفه‌ها به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند. نحوه این پله‌ها به این صورت است که آن‌هایی که تا یک و نیم برابر هستند، یک پله افزایش دارند و کسانی از از یک و نیم تا دو برابر الگو هستند، پله بعدی قرار می‌گیرند و در مورد آن‌هایی که بیش از دو برابر الگو مصرف دارند، نحوه محاسبه متفاوت خواهد بود».
رجبی‌مشهدی در مورد تعرفه رایگان هم توضیح داد: «کسانی که مصرف برق‌شان به طور ماهیانه کمتر از پنجاه درصد مصرف برق الگوی هر منطقه باشد و تحت پوشش سازمان‌های حمایتی، کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی هم باشند، در صورتی که اسناد مثبته بیاورند مشمول تعرفه رایگان می‌شوند و صورت حساب با مبلغ صفر برایشان صادر می‌شود».
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر هم در این نشست بخشی از اقدامات صورت گرفته برای پایداری شبکه توزیع برق کشور را تشریح کرد.
غلامعلی رخشانی‌مهر، گفت: «در چندین نوبت بارندگی برف سنگین را به ویژه در مناطق غربی کشور داشته‌ایم. نسبت به سنوات گذشته شبکه‌های توزیع از پایداری ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند. طی دو سال گذشته بالغ‌بر سی هزار کیلومتر کابل خود نگهدار جایگزین شبکه‌های فرسوده در سراسر کشور شده است. این اقدام اثرات مثبتی داشته از جمله کاهش تلفات، جلوگیری از سرقت برق، جلوگیری از سرقت شبکه‌های سیمی هوایی». سرقت سیم‌های برق یکی از چالش‌های جدی شبکه توزیع است. رخشانی مهر در این باره گفت: «متعرضانی به شبکه وجود دارند که با سرقت از شبکه توزیع تداوم برق‌رسانی را دچار وقفه می‌کنند. در پی این اقدامات حوادث زیادی به وجود می‌آید چرا که باقی مانده سیم‌ها رها می‌شود و خطر ایجاد می‌کند. در بارندگی‌ها و در برف سنگین این اقدامات برای داشتن برق پایدار می‌تواند کمک شایانی کند. به عنوان مثال در استان کردستان حدود 3500 کیلومتر کابل خود نگهدار طی دو سال گذشته جایگزین شبکه‌های فرسوده شده است». به گفته رخشانی مهر حوزه مهندسی و بهره‌برداری، توانیر برای شرکت‌های توزیع اقدام هماهنگ و جهادی‌ را برنامه‌ریزی کرد که در هر ماه حداقل یک بار انجام می‌شود. او از هموطنان درخواست کرد که در سامانه برق من، لوکیشن نقاط حادثه‌خیز را مشخص کنند تا خطر به سرعت رفع شود.
پرداخت خسارت بیمه‌ای برای 4 هزار پرونده
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق هم در این نشست در مورد تعهدات بیمه‌ای در بخش برق توضیحاتی داد. او گفت که طی سال 1400 در مجموع 80 هزار پرونده در سامانه بیمه ثبت شده است. «این پرونده‌ها از سوی بیمه بررسی می‌شوند که مشمول تعهدات بیمه هستند یا خیر. اگر که مشمول بودند خسارت برآورد می‌شود و نهایتا به مرحله مربوط به پرداخت ارجاع داده می‌شود. تا این مرحله را پرونده‌های رسیدگی شده می‌نامیم. آخرین آمار این است که در مجموع 12 هزار پرونده از 80 هزار بررسی شده است و خسارت چهار هزار پرونده هم پرداخت شده است». یاقوتی تصریح کرد: «از مرحله رسیدگی تا پرداخت مشکلی وجود ندارد و مهم‌ترین مشکل ما شماره شبایی است که وارد می‌کنند و متقاضیان اگر آن را درست وارد نکنند زمان‌بر است. مراحل کاری ما براساس اسناد مثبته است یعنی فاکتوری از یک تعمیرکار مجاز می‌آید و این مستند تجهیزی است که خسارت به آن وارد شده است. بعضی از خسارت‌ها مثل آتش‌سوزی بزرگ است که خود سازمان آتش نشانی مستندات مربوط به آن را دارد. یکسری نقاط بهبود در حوزه بیمه وجود دارد که یک کار خوب را با چالش‌های بسیار زیادی مواجه کرده است و به این معنا نیست که قابل حل نباشد. یکی از این موارد مبالغ است. طی این چند سال مبلغ دستمزد و خسارت خیلی زیاد شده است. در صورتی که مبالغ دریافتی از مردم در قبوض برق‌شان تغییری نداشته است».
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق افزود: «طبق قانون موظف هستیم در سقف پولی مردم بابت تجهیز بیمه خود پرداخت می‌کنند، بیمه کنیم. مبلغی که از مردم می‌گیریم صد تومان به ازای هر ماه برای مشترک خانگی است. مشترک تجاری هزار تومان می‌دهد یعنی به ازای هر سال دوازده هزار تومان». یاقوتی در ادامه گفت: «ما 30 میلیون مشترک خانگی و پنج میلیون مشترک تجاری داریم. مجموع درآمدی که در صندوق بیمه قرار می‌گیرد، قریب 88 میلیارد تومان برای سال 1400 بر اساس تعداد مشترکان است. خسارتی که در سیستم طبق خوداظهاری مردم ثبت شده است، قریب 280 میلیارد بوده است. طبیعتا مقدار کمتری از خسارات وارده را بیمه می‌تواند تامین کند. پس یکی از چالش‌های خود سیستم، هزینه‌های اولیه است یعنی دریافتی باید اصلاح شود و در پیش‌نویس بودجه این رقم‌ها دو برابر می‌شود و 88 میلیارد کنونی تبدیل به 180 میلیارد می‌شود».

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *