پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | باغ صفوی، اسیر بلوک‌های سیمانی

ساخت و ساز نرگس آبیار در باغ عفیف‌آباد شیراز مجوز ندارد

باغ صفوی، اسیر بلوک‌های سیمانی





باغ صفوی، اسیر بلوک‌های سیمانی

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

|پیام‌ما|باغ عفیف‌آباد شیراز هم از شر ساخت‌و‌ساز در امان نماند و در روزهای اخیر تصاویری از بلوک‌های سیمانی در محوطه آن واکنش بسیاری از فعالان میراثی و شهری را به دنبال داشت. ماجرا از این قرار است که نرگس آبیار برای ساخت سریال، در نزدیکی عمارت تاریخی این باغ دست به ساخت و سازی جدید زده. آن هم در بنایی که سال 1351 به ثبت ملی رسیده و بازمانده از دوران صفویان است.
این باغ در دوره صفویه از املاک شخصی خان ذوالقدر (حاکم فارس) و از جمله باغ‌های مهم و گردشگاه پادشاهان بود که در زمان قاجاریه، میرزا علی‌خان قوام‌الملک آن را خرید و اقدام به نوسازی باغ و درختان کرد و عمارتی زیبا و آراسته در آن ساخت. در اواخر دوران قاجار این باغ به دست عفیفه‌خانم، خواهرزاده بانی باغ رسید و او هم دگرگونی و بهسازی گسترده‌ای پدید آورد و به همین جهت پس از آن این باغ به نام عفیف‌آباد معروف شد. اما وارثان باغ در زمان پهلوی آن را به فرح پهلوی همسر محمدرضا شاه هدیه دادند و در سال ۱۳۴۰ ارتش در مزایده‌ای این باغ را خرید. پس از انقلاب هم این باغ به کوشش ارتش و هم‌زمان با روز ارتش در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۷۰، به موزه نظامی شماره ۲ کشور بدل شد. حالا به باغی با چنین تاریخچه و ثبت شده در فهرست آثار ملی به بهانه ساخت سریال تعرض شده است. این در حالی است که وزارت میراث فرهنگی که در ابتدا بی‌توجه از کنار این اتفاق گذشت تا در نهایت دو روز پیش سرپرست میراث فرهنگی فارس ساخت این سازه را موقت دانست و گفت «این فیلم تاریخی بناست که در شان مردم شیراز باشد و به همین دلیل یکی از فضاهایی که در این مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد مجموعه باغ عفیف‌آباد است. همچنین این سازه به عمارت باغ عفیف‌آباد هیچ ضربه و آسیبی نمی‌زند بلکه به شکل پرتابل است و فاصله لازم هم با بنا رعایت شده و در پایان پروژه نیز باید توسط تهیه‌کنندگان و با نظارت به صورت ایمن جمع‌آوری می‌شود.»
به گفته او یک ناظر از میراث فرهنگی به صورت دائم در همه لوکیشن‌های این فیلم‌ تاریخی حضور خواهد داشت و این ناظر هم بر رعایت حریم و حراست از بنای تاریخی نظارت و هم دغدغه دلسوزان را برطرف می‌کند و «هر چند در این سازه از اسکلت بنایی استفاده شده اما بدون فنداسیون و موقت است و پایان پروژه با ایمنی کامل جمع‌آوری می‌شود».
در حالی اعتراضات به ساخت و ساز در باغ عفیف‌آباد بالا گرفته که دی‌ماه امسال هم خشایار نیکزادفر، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خبر از دستورالعملی در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده بود که بر اساس آن اجازه فیلم‌برداری در اماکن تاریخی داده شده. همین مورد هم نگرانی‌هایی را برای حفاظت از این خانه‌ها به وجود آورد و احمد محیط‌طباطبایی، رئیس ایکوم ایران (کمیته ملی موزه‌ها) ساخت فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی را با توجه به پیشرفت تکنولوژی و همین‌طور آسیب‌های مستقیم و غیرمستقیم فیلم‌برداری در موزه‌ها و اماکن تاریخی، ممنوع و غیرضروری دانسته بود. از سوی دیگر پیش از این ساخت فیلم و سریال در داخل بناهای تاریخی رخ داده بود و باعث آسیب فراوان به بناها و گم‌شدن بعضی آثار شده بود. اما حالا در کنار عمارت اصلی یک باغ تاریخی، یک بنای جدید ساخته شده. بنایی که هرچند می‌گویند موقت است و جمع می‌شود اما آثار ساخت و جمع‌آوری آن تا مدت‌ها بر پیکره باغ عفیف‌آباد می‌ماند.
این در حالی است که هنوز هیچکس آسیب‌های به جا مانده بر جان آثار تاریخی به خاطر ساخت فیلم و سریال‌ها را در گذشته از یاد نبرده. از جمله نمونه‌های آن می‌توان به عمارت «مستوفی‌الممالک» اشاره کرد که در زمان ساخت سریال «از یادها رفته» پشت درهای بسته، رنگ این بنای قاجاری کامل تغییر داده و حتی در معماری بخش‌هایی از بنا دست برده شد. سریال «معمای شاه» به کاخ گلستان خسارت وارد کرد و عوامل گروه فیلم‌سازی «مدار صفر درجه» باعث آسیب رسیدن به دو نقش‌برجسته تخت جمشید شدند. اینها البته نمونه‌هایی از تخریب آثار تاریخی به بهانه ساخت سریال و فیلم بوده و حالا باغ عفیف آباد بار دیگر در معرض جدی‌ترین آسیب‌ها قرار دارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *