پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وعده جبران به معلولان

عضو شورای شهر تهران قول داد بودجه معلولان در لایحه بودجه 1401 اصلاح شود

وعده جبران به معلولان

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران: اگر این اعتبارات را بیشتر نکنیم، دست کم معادل سال گذشته خواهیم کرد





وعده جبران به معلولان

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما / هرچند که بودجه شهرداری تهران افزایش ۵۱ درصدی داشته و سقف بودجه به حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان رسیده است، ردیف‌های اعتباری مربوط به معلولان از بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران حذف شده است. بررسی لایحه بودجه نشان می‌دهد، دو ردیف مربوط به بهسازی معابر و روان‌سازی عبور و مرور معلولان از بودجه حذف شده و به جای آن‌ها ردیف تازه‌ای با عنوان ارائه خدمات و کمک به افراد توان یاب و آسیب دیده اضافه شده که اعتباری حدود ۳ میلیارد تومان دارد. در واکنش به این موضوع دوعضو شورای شهر تهران نظرات متفاوتی دارند، یک نفر می‌گوید این ردیف‌ها به بودجه باز می‌گردند و یک نفر دیگر معتقد است که مناسب‌سازی در شهرداری تهران حالا دیگر به یک نهضت تبدیل شده است و «اگر کاهشی در ردیف‌ها می‌بینیم دلیلی بر عدم توجه نیست، دلیل بر این است که این فرهنگ‌سازی در شهرداری تهران اتفاق افتاده است و اکنون در کلیه پروژه‌ها این پیوست‌های لازم رعایت می‌شود.»

بودجه شهرداری تهران درحالی افزایش ۵۱ درصدی پیدا کرده است که اعتبارات مربوط به حوزه معلولان از آن کاسته شده است. بودجه ۵۶ هزار میلیاردی شهرداری تهران که حدود ۱۴ هزار میلیارد هم در تبصره‌های آن وجود دارد، تنها حدود ۲۵۸ میلیارد تومان را به معلولان اختصاص داده، درحالی‌که در بودجه سال گذشته معلولان اعتباری بیش از ۴۲۸ میلیارد تومان داشتند. بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، ردیف اعتباری بهسازی معابر برای تردد معلولان و سالمندان که سال گذشته برای آن اعتباری حدود ۲۷ میلیاردی تعیین شده بود، حذف شده است. موضوعی که بهروز مروتی، فعال حوزه معلولان و مدیر کمپین معلولان نیز آن را تایید می‌کند و بر حذف ردیف‌های بودجه مربوط به مناسب‌سازی صحه می‌گذارد او پیشتر به روزنامه پیام ما گفته بود: ردیف‌ بودجه‌های مربوط بهسازی روان‌سازی معابر برای معلولان هم امسال در ردیف بودجه‌ها تعریف نشده است. ردیف اعتباری که در بودجه امسال شهرداری تهران رقم آن کاهش داشته است، ردیف اعتباری مربوط به خدمات‌رسانی به معلولان شهر تهران است. بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ برای این ردیف اعتبار حدود ۱۲ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده بود، اما امسال این ردیف به حدود ۵ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.
به گزارش روزنامه پیام‌ما، هرچند که در تبصره ۲۹ لایحه بودجه تاکید شده که از محل ردیف‌ها ۱۵ درصد سرجمع هزینه مناسب‌سازی شود اما ردیف خاص و مجزایی برای مناسب‌سازی در بودجه امسال تعریف نشده است. اما این تنها تغییرات لایحه بودجه به ضرر معلولان نیست، ردیف اعتباری با عنوان تامین و مناسب‌سازی خودروی مخصوص معلولان نیز مانند سال گذشته بدون تغییر باقی‌مانده است. به گفته مروتی، این اعتبار سال ۹۹ به بودجه شهرداری اضافه شد: آن زمان مصوب شد که با حدود ۵ میلیارد و هشتصد تومان حدود ۲۰ اتومبیل خریداری شود که البته یک ریال از آن هم محقق نشد. برای سال آینده هم آنطور که بودجه شهرداری نشان می‌دهد مانند سال گذشته، حدود ۲۵ میلیارد تومان تعیین شده است که البته مشخص نیست آیا باوجود تورم سالانه امکان خرید ۲۰ اتومبیل محقق می‌شود یا نه.
مروتی همچنین از تخفیف قائل شده شهرداری برای گروه‌های خاص و معلول برای بهره‌برداری از مجموعه‌های ورزشی نیز انتقاد کرده بود: طبق قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت استفاده از خدمات و امکانات باشگاه‌های ورزشی شهرداری تهران برای همه افراد دارای معلولیت باید رایگان باشد. در شورای پنجم شرط کردند که برای افراد دارای معلولیت خفیف و متوسط تنها ۵۰ درصد تخفیف اعطا شود. درحالیکه براساس قانون همه خدمات برای تمام افرادی که از بهزیستی کارت می‌گیرند، باید رایگان باشد.
موضوعی که این فعال معلولان از آن حرف می‌زند در پیوست لایحه بودجه امسال نیز به چشم می‌خورد. این فعال حقوق معلولان معتقد است که مجموع ارقام بودجه امسال نسبت به سال گذشته نصف شده است: در بودجه سال ۹۹ حدود ۵۵۹ میلیارد تومان ردیف‌های اعتباری مربوط به معلولان بود. درحالیکه این ردیف‌های اعتباری در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۲۸ میلیارد تومان شد و بودجه امسال نیز این رقم به حدود ۲۵۸ میلیارد تومان رسیده است. اما فارغ از بحث کاهش بودجه، نحوه هزینه‌کرد آن‌ها و گزارش دهی درباره آن نیز اهمیت دارد. او ادامه داد: ما سال گذشته گزارشی ندیدیم که هزینه‌کرد این ردیف‌ها را منتشر کرده باشد، ضمن اینکه ستاد مناسب سازی درهای خودش را به روی فعالان مستقل بسته است و کسی را بابت خرج این بودجه بازخواست نمی‌کند.
ساماندهی و مناسب‌سازی پیاده‌روها با اولویت احداث پیاده‌روهای خیابان کامل نیز از دیگر ردیف‌های اعتباری است که سال ۹۹ برای آن ۲۵۵ میلیارد تومانی و سال ۱۴۰۰ بودجه ۱۵۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده بود. ردیف بودجه‌ای که امسال به طور کامل صفر شده است. در مقابل ردیف‌های حذف شده از بودجه معلولان، امسال ردیف اعتباری با عنوان «ارائه خدمات و کمک به افراد توان‌یاب و خانواده‌های آسیب دیده و کم برخوردار» به بودجه مدیریت شهری اضافه شده است که برای آن اعتبار ۳ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. اعتباری که البته نحوه هزینه‌کرد آن مشخص نیست. بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران همچنین تفاوت‌های دیگری با بودجه دوره پنجم مدیریت شهری نیز داشت.
صحبت‌های مروتی در حالی عنوان می‌شود که دو عضو شورای شهر تهران نظرات متفاوتی در این خصوص دارند. مهدی بابایی، عضو کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای ششم شهر تهران در این رابطه به روزنامه پیام‌ما می‌گوید که در کمیسیون تلفیق تنها مباحث درآمدی بررسی شده و هزینه‌ها احتمالا در جلسه بعدی کمیسیون تلفیق بررسی شود: در حوزه مناسب سازی معلولان در حوزه خدمات شهری ما به صورت ویژه پیگیری و سازمان‌ پارک‌ها را ملزم کردیم که هیچگونه پروژه توسعه‌ای بدون مناسب سازی معلولان به بهره‌برداری نرسد و این موضوع تقریبا با کلیه پروژه‌ها ممزوج شده است. این عضو شورا معتقد است که در دوره‌ای قرار بود موضوع مناسب سازی به شهرداری تهران القا شود که مناسب سازی جزو اولویت‌های شوراست و مجبور بود که سرفصل بودجه‌ای جدا دیده شود: اما اکنون جزو الزامات پروژه‌های مختلف است و به نظر من اگر کاهشی در ردیف‌ها می‌بینیم دلیلی بر عدم توجه نیست، دلیل بر این است که این فرهنگ‌سازی در شهرداری تهران اتفاق افتاده است و اکنون در کلیه پروژه‌ها این پیوست‌های لازم رعایت می‌شود.
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اما در این خصوص نظر متفاوتی دارد، او به روزنامه پیام‌ما می‌گوید: ما این موضوع را اصلا قبول نداریم و حتما آن را افزایش می‌دهیم. من خودم هم در صحن و هم در کمیسیون برنامه و بودجه موضوع را مطرح می‌کنم، اگر این اعتبارات را بیشتر نکنیم، دست کم معادل سال گذشته خواهیم کرد.
اما این اولین بار نیست که کاهش اعتبارات حوزه معلولان در بودجه امسال مدیریت شهری رخ داده است و بهتر است که بگوییم که مدیریت شهری نیز اولین جایی نیست که بودجه و اعتبارات مربوط به معلولان را کم کرده است. معلولان هر سال برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و بودجه‌ای که دولت برای آن در نظر می‌گیرد، شکایت دارند. چندی پیش مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با بیان اینکه ۲۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده است، گفت: به عبارتی سرانه بودجه لحاظ شده برای اجرای قانون معلولان معادل هزینه خرید روزانه دو عدد «تخم‌مرغ» است. علی همت محمودنژاد به ایسنا گفته بود: این بودجه حتی پاسخگوی وسایل توانبخشی معلولان نیست، چه برسد به اینکه بتواند دردی از افراد دارای معلولیت را دوا کند؛ واقعیت این است که با توجه به تعداد معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی که حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را شامل می‌شوند، بودجه‌ای که در کمیسیون تلفیق برای معلولان تعریف شده به هیچ عنوان نمی‌تواند حتی پاسخگوی وسایل توانبخشی معلولان باشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *