پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ناترازی برق تا تداوم گرما ادامه دارد

سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با «پیام‌ما»:

ناترازی برق تا تداوم گرما ادامه دارد

رجبی‌مشهدی: در نیروگاه‌هایی که امکان تامین سوخت گاز نباشد از سوخت مایع استفاده می‌کنیم





ناترازی برق تا تداوم گرما ادامه دارد

۱۹ تیر ۱۴۰۰، ۲۲:۱۰

قطعی گاه و بی‌گاه و چند باره برق در یک شبانه‌روز، دشواری‌های زیادی برای زندگی و کار مردم ایجاد کرد. البته در یکی دو روز گذشته با انجام اقداماتی مانند کاهش مصرف در صنایع، تغییر و ساعات تعطیلی روز پنجشنبه در ادارات و همچنین تعطیلی مراکز رمزارز خاموشی‌ها کمتر شده است. اما بر اساس گفته سخنگوی صنعت برق ناترازی تولید و مصرف برق تا تداوم گرما ادامه خواهد داشت. میزان تداوم خاموشی‌ها یکی از سوالاتی بود که با سخنگوی صنعت برق مطرح کردیم. گفت‌وگوی پیام ما با مصطفی رجبی مشهدی را در ادامه بخوانید.

قطعی برق این روزها به مهم‌ترین بحث در میان مردم جامعه تبدیل شده است. این خاموشی‌ها برخی از مردم را به یاد دوران جنگ انداخته است و برخی دیگر از خاموشی‌های دهه 70 یاد می‌کنند که مردم با چراغ‌های روشنایی آن را می‌گذراندند. چراغ‌هایی که حداقل 2 دهه‌است که دیگر در خانه‌‌ ایرانی‌ها جایی ندارد. اما امسال در تابستان 1400، خاموشی گسترده تبعات و واکنش‌های متفاوتی را نسبت به آن سال‌ها دارد. حالا فقط گرما و تاریکی نیست که در خرداد و تیرماه مردم را آزار می‌دهد، اکنون کسب و کار مردم، تحصیل دانشجویان و دانش‌آموزان و … همه وابسته به کامپیوتر، تلفن همراه و اینترنت است.
بزرگ‌ترین دلیل خاموشی‌های امسال گرمای شدید و زودهنگام هوا و همچنین مصرف استخراج کنندگان رمزارز اعلام شده است.
اما دلیل خاموشی هرچه باشد، این قطعی برق خسارات زیادی به کسب‌و‌کارها و زندگی روزمره مردم وارد کرده است به ویژه اینکه با وجود انتشار جدول زمان‌بندی قطع برق، در بیشتر مواقع خاموشی‌ها مطابق با این جدول انجام نشده‌است.
مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با «پیام‌ما» در پاسخ به انتقادات مردم به انحراف زیاد خاموشی‌ها در روزهای گذشته از جدول خاموشی، گفت: «با توجه تمهیدات و اقدامات انجام شده به ویژه افزایش تولید نیروگاه‌های حرارتی و رفع نقص آنها و تولید حداکثری و همکاری مضاعفی که صنایع با صنعت برق داشتند در این روزها توانستیم میزان خاموشی‌ها را کاهش دهیم و به همین خاطر در روزهای آینده شاهد انحرافات کمتری از جدول خواهیم بود مگر در مواردی که خاموشی‌ها در اثر حادثه باشد. شرکت‌ها توزیع سعی می‌کنند که خاموشی‌ها را بر اساس جداول اجرا کنند.
او همچنین به این سوال که آیا اکنون نیروگاهی وجود دارد که به دلیل تعمیرات از مدار تولید خارج شده باشد یا خیر؟ پاسخ داد: «در حال حاضر هیچ نیروگاهی به دلیل تعمیرات اساسی خارج از مدار نیست اما نیروگاه‌هایی وجود دارند که به خاطر نقص فنی یا محدودیت ناشی از مساله آب از مدار تولید خارج هستند.»
سخنگوی صنعت برق در مورد چگونگی جبران خسارات کسب‌و‌کارها و صنایع به دلیل قطعی برق، توضیح داد: «در هر حال هدف این است که تامین برق پایدارتر باشد و خاموشی‌ها متناسب با زمان‌بندی انجام شود.»
رجبی‌مشهدی ادامه داد: «صنایعی که در این دوره مشارکت کنند و بار مصرف برق را کاهش دهند یا به تعمیرات و تعطیلات بروند بعد از گذشت این دوره و رفع محدودیت‌ها با تایید وزارت نیرو می‌توانند به میزان انرژی که در این دوره استفاده نکردند، از انرژیی با تعرفه صفر استفاده کنند.»
سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سوال که در حال حاضر سوخت اصلی نیروگاه‌ها چیست و آیا نیروگاهی از سوخت مازوت و زغال سنگ استفاده می‌کند؟ گفت: «در حال حاضر بیشترین سهم تامین سوخت نیروگاه‌ها گاز است و محدودیت جدی در تامین سوخت نیروگاه‌ها وجود ندارد اما در نیروگاه‌هایی که امکان تامین سوخت گاز نباشد از سوخت مایع استفاده می‌کنیم. همچنین اکنون نیروگاه زغال سنگ‌سوز نداریم اما مقدمات آن در طبس فراهم شده است که در سال‌های آینده از آن استفاده می‌کنیم.»
رجبی‌مشهدی در مورد میزان صادرات و واردات برق توضیح داد: «در حال حاضر صادرات به حداقل ممکن رسیده و حدود 50 تا 60 مگاوات است و سقف واردات هم 650 مگاوات است. تلاش و اولویت ما ابتدا تامین برق مورد نیاز داخل کشور است.»
او در مورد میزان مصرف استخراج‌کنندگان رمز ارز گفت: «تاکنون حدود 200 هزار ماینر غیرمجاز کشف شده است که مصرف آنها حدود 600 مگاوات بود. انشعابات مجاز برای استخراج رمزارز هم 300 مورد بود که اکنون از مدار خارج شده‌اند. برای تامین برق این مراکز به نیروگاهی با ظرفیت بیش از 1100 مگاوات نیاز است.»
سخنگوی صنعت برق در پاسخ به اینکه آیا مزرعه استخراج رمزارز رفسنجان هم از تعطیل شده است یا خیر؟ اظهار کرد: «اینها در مدار نیستند ماینرهای سایت رفسنجان متوقف شده‌اند و در مدار نیستند. بعد از دوره محدودیت تابستانی با توجه به اینکه مجوزهای لازم را دارند و با صنعت برق قراردارند بر اساس تعهدات قراردادی در مورد آنها اقدام می‌شود.»
مزرعه استخراج بیت‌‌کوین در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، یکی از بزرگترین مراکز استخراج رمزارز در ایران است که توسط سرمایه‌گذاران چینی و ایرانی تاسیس شده است و بر اساس گفته روابط عمومی این مجموعه اقتصادی مصرف این سایت ماهیانه 60 هزار مگاوات برق مصرف می‌کند.
او در مورد اینکه ناترازی در تولید و مصرف برق تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ گفت: ناترازی به دلیل افزایش دما و متناسب با آن، افزایش مصرف است.
در صورتی که گرما تدوام داشته باشد این ناترازی ادامه دارد. همچنین به دلیل شرایط آب و هوایی ما بخش عمده تولید در بخش برق‌آبی را در اختیار نداریم. اگر مشترکان همکاری کنند این ناترازی می‌تواند در هفته‌های آینده قدری کاهش پیدا کند تا امکان تامین پایدار برق مشترکان بیش از گذشته فراهم شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *