پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ممنوعیت احداث مراکز نگهداری حیوانات در تهران

بر اساس رای شورای شهر شهرداری ملزم به جلوگیری از ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش شد

ممنوعیت احداث مراکز نگهداری حیوانات در تهران

احداث «سافاری پارک، پرندگان، خزندگان، آکواریوم‌های ماهی، دلفیناریوم و باغ‌های حشرات» از سوی شهرداری تهران ممنوع است





ممنوعیت احداث مراکز نگهداری حیوانات در تهران

۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۲۰:۵۱

|پیام ما| ایجاد و توسعه مراکز نگهداری گونه‌های حیات وحش در شهر تهران ممنوع است. شهرداری تهران از این پس ملزم به جلوگیری ایجاد این مراکز تحت عناوینی چون باغ پرندگان، باغ حشرات و سافاری است. این طرح که دو هفته گذشته یک فوریت آن در صحن رای آورده بود. در این مدت در کمیسیون محیط زیست بررسی شده بود و دیروز 13 تیرماه سرانجام، کلیاتش از صحن رای مثبت گرفت.

دیروز در جریان صحن علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی طرح، آرش حسینی‌میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گزارشی از بررسی این طرح در کمیسیون ارائه داد و گفت: در بسیاری از کلانشهرها برای حفظ تنوع زیستی، مقررات ممنوعیت نگهداری از حیوانات وحشی در شهرها اعمال شده است. اگر این محدودیت‌ها اعمال نشود، ممکن است گونه‌های غیر‌بومی وارد محیط‌های شهری شوند. او گفت: در شرایط فعلی تکثیر و توزیع و قاچاق حیوانات در سطح جهانی و ملی ممنوعیت دارد. در این شرایط همه دستگاه‌ها باید در این زمینه همکاری کنند از جمله اینکه در دولت هم لایحه حمایت از حیوانات تدوین شده و به مجلس ارسال شده است.
به گفته میلانی شهرداری تهران در راستای وظایف و مسئولیت‌هایش و به منظور حفاظت از تنوع زیستی شهر تهران و ممانعت از بروز هرگونه اقدام غیرقانونی مجبور است، نخست اینکه، هرگونه اقدامی مبنی احداث، راه‌اندازی، توسعه و مشارکت در هرگونه مراکز نگهداری جانوران وحشی تحت عنوان «باغ‌های وحش، سافاری پارک، پرندگان، خزندگان، آکواریوم‌های ماهی، دلفیناریوم و باغ‌های حشرات» در مناطق 22 گانه شهرداری تهران ممنوع است.
دوم اینکه اقدام به خرید و فروش، تاکسیدرمی، اجاره و پرداخت هرگونه بها برای نمایش، اسارت، تکثیر و نگهداری از گونه‌های وحشی «اعم از بومی و غیربومی» ممنوع است.
همچنین بر اساس این طرح، انعقاد قرارداد یا مشارکت در زمینه‌های فوق‌الذکر ممنوع است.
اینکه چه بر سر مجموعه‌های کنونی حیات وحش در تهران می‌آید، نکته دیگری بود که در گزارش کمیسیون محیط زیست به آن اشاره شد. حسینی‌میلانی گفت: در مورد مراکزی که در حال حاضر در مجموعه اماکن شهرداری مشغول به فعالیت و فاقد مجوز هستند، شهرداری موظف است ظرف حداکثر دو ماه از ابلاغ این مصوبه، مراکز مذکور را تعطیل، تاسیسات را جمع‌آوری و با هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست، حیوانات را به مراکز مجاز واگذار کند.
او درباره مراکز مجوزدار هم گفت: مراکزی که در حال حاضر در مجموعه اماکن شهرداری مشغول به فعالیت هستند و تمام مجوزهای قانونی را از مراجع ذی‌صلاح کسب کرده‌اند، طبق ضوابط قانون شکار و صید و بدون اقدام به خرید و فروش و پرداخت بها برای اسارت گونه‌های حیات وحش با هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست، مجاز به فعالیت هستند. رئیس کمیته محیط زیست افزود: شهرداری موظف است در راستای مسئولیت‌های محوله نسبت به فرهنگ‌سازی عمومی برای جلوگیری از تقاضا و خرید گونه‌های جانوری وحشی با هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست اقدام کنند و از هر گونه اقدامی که منجر به تبلیغات و ترغیب شهروندان برای نگهداری از گونه‌های حیات وحش شود، در مجموعه شهرداری جلوگیری کند.
به گفته میلانی، شهرداری تهران موظف است مراکز مجاز در مجموعه شهرداری را از نظر درآمدزایی به گونه‌ای مدیریت و نظارت کند که از تحمیل هزینه‌ها به مدیریت شهری جلوگیری شود.
این طرح اما مخالفانی هم داشت، حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: در 3 تبصره این طرح از هماهنگی سازمان محیط زیست صحبت به میان آمده است،‌ به لحاظ شکلی سفارش دهنده این پیشنهاد عزیزان ما در سازمان محیط زیست هستند،‌ صرف نظر از اینکه محتواش خوب است یا بد است، البته درست است که سازمان محیط زیست سازمان متولی است،‌ اما اینکه بخواهد این دستورات را از طریق شهرداری اعمال کند، به نظرم ایراد شکلی است. به لحاظ محتوایی هم ایراداتی وارد است.
او گفت: بسیاری از شهرداری‌ها من جمله شهرداری تهران امروز یکی از مراکز گردشگری باغ پرندگان است، در اصفهان نیز همینطور. ما نباید به صورت مطلق ممنوع کنیم، بنابراین به نظر من، اگر به این لایحه رای بدهیم چه به لحاظ کلی و چه در جزئیات رای دهیم، جفایی در حق شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط زیست کردیم و احتمالا ضربه‌ای هم به کسب‌وکار شهروندان در فضای نامساعد فعلی زده‌ایم.
ناهید خداکرمی، عضو دیگر کمیسیون محیط زیست، خدمات شهری و سلامت شورای شهر تهران عضو دیگری بود که در موافقت با این طرح گفت: حفظ اکوسیستم شهرها مساله مهمی است که اگر امروز به فکر نباشیم، 20 تا 30 سال دیگر چیزی از طبیعت نمی‌ماند.
او گفت: تداخل ورود حیواناتی که بومی این شهر نیستند، حتی در شهرها و پارک‌ها می‌تواند تبعات منفی بسیاری داشته باشد. همین دلفین‌هایی که در برج میلاد نگهداری می‌شدند را به یاد آورید و فجایعی که بعد از آن رخ داد. جایی که اصلا نه مناسبت داشت و نه ضرورت داشت.
در هیچ‌جای قانون گفته نشده که شهرداری باغ وحش ایجاد شود.
خداکرمی تاکید کرد: طبق ماده 6 قانون شکار و صید وظیفه نگهداری از گونه‌ها به عهده سازمان محیط زیست است. بنابراین این نگهداری از حیوانات و گونه‌های حیات وحش حتی به عهده شهرداری تهران هم نیست.
در ادامه محمد سالاری که مخالف دیگر این طرح بود گفت: اهداف به درستی در این طرح پیاده نشده است و اگر فردی از محیط زیست برای ایجاد این مراکز مجوز دریافت کند، شهرداری دیگر کاره‌ای نیست.
در ادامه زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون محیط زیست، خدمات شهری و سلامت شورای شهر تهران نیز جمع‌بندی نظرات کمیسیون را گفت و تاکید کرد: نقدهایی که به طرح می‌شود در بندهای مختلف این طرح پاسخ داده شده است. همه دوستان قبول کنند، کمیسیون ما یکی از متخصص‌ترین کمیسیون‌ها در پنج دوره شورای شهر تهران بوده و کار را به صورت کاملا تخصصی انجام می‌دهد و از نظرات افراد متخصص هم استفاده می‌کند.
او تاکید کرد: وقتی ما در مقایسه با دنیا صحبت می‌کنیم و می‌گوییم در شهرداری‌های دنیا چه می‌کنند، در دنیا و در کشورهای توسعه‌یافته شهرداری‌ها به صورت یکپارچه اداره می‌شود و همه ماموریت‌ها به عهده شهرداری است از جمله ماموریت‌های حوزه گردشگری یا حوزه محیط زیست. مانند ایران نیست که شهرداری‌ها ماموریت‌های خاص داشته باشند، نکته دیگر اینکه در خود طرح، به گونه‌های حیات وحش اشاره شده است، ما درباره حیوانات اهلی صحبت نمی‌کنیم.
کجای دنیا دلفینی که باید در اقیانوس باشد، در استخر نگهداری شود. یا کجای دنیا پرندگانی که باید در باغ نگهداری شوند، در یک مجموعه محدودی نگهداری شود. این کاملا با واقعیات حیوانات در تعارض است. در قفس نگهداشتن، تعرض به حقوق حیوانات است.
در نهایت، طرح «الزام شهرداری تهران به جلوگیری از ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش در شهر تهران» در نهایت با ۱۶ رای نمایندگان شورای شهر به تصویب رسید.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *