پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جوانه خوار بلوط آفتی بر پیکر جنگل‌های زاگرس

جوانه خوار بلوط آفتی بر پیکر جنگل‌های زاگرس

این روزها جنگل‌های زاگرس در استان کردستان روزگار خوشی ندارند، با یک گشت‌و گذار در این جنگل‌ها می‌توان پژمردگی درختان زاگرس را مشاهده کرد که علاوه بر خشکسالی، گرفتار بیماری و یا آفت جوانه خوار بلوط شده‌اند.





۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۱۰

این روزها جنگل‌های زاگرس در استان کردستان روزگار خوشی ندارند، با یک گشت‌و گذار در این جنگل‌ها می‌توان پژمردگی درختان زاگرس را مشاهده کرد که علاوه بر خشکسالی، گرفتار بیماری و یا آفت جوانه خوار بلوط شده‌اند.
به گزارش ایرنا، یکی از کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند سال اخیر، گونه‌های مختلف بلوط در جنگل‌های زاگرس به ویژه در استان کردستان و شهرستان سروآباد را مورد حمله قرار داده آفتی خطرناک است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی و حتی باعث مرگ‌و‌میر درختان می‌شود.
پیمان فتاحی افزود: از بین رفتن برگ‌های درخت در فصل رویش باعث می‌شود تا درخت ابزار و وسیله تولید را از دست داده میزان فتوسنتز تقلیل یافته و در نتیجه از میزان رویش قطری و ارتفاع آن کاسته شود که ادامه این وضعیت در چند سال متوالی می تواند به کاهش تولید چوب منتهی شده و جنگل را به سمت نابودی سوق دهد.
او با اشاره به اثرات تخریبی آفت جوانه خوار بلوط اظهار داشت: «لاروهای ابتدایی آفت جوانه خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه‌های بلوط شده و از آن تغذیه می‌کند در حالی که لاروهای رشد کرده و سن آخر از برگ‌ها تغذیه می‌کند تا جایی که درختان در اواخر بهار کاملاً عاری از برگ می‌شود. آفت جوانه‌خوار بلوط یکی از مهم‌ترین علت‌های تخریب گونه‌های جنگلی بلوط زاگرس به شمار می‌رود، این آفت در مرحله لاروی از جوانه‌ها و برگ‌ها تغذیه و در صورت طغیان درختان را عاری از برگ می‌کند».
معاون دفتر حفاظت و حمایت از جنگل‌ها و مراتع کشور هم در بازدید از عملیات مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط در جنگل‌های زاگرس در محدوده کردستان در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: این آفت در چند سال و اخیر در جنگل‌های زاگرس طغیان کرده که اگر کنترل نشود درختان بلوط را از بین برده و در دراز مدت آسیب‌های بسیار وحشتناکی به محیط زیست و جنگل‌های زاگرس وارد می‌کند. او یادآور شد: کنترل آفت جوانه خوار بلوط در سنین ۲ و سه به مراتب راحت‌تر از سنین بالاتر است به همین دلیل عملیات به موقع انجام شده و عاملی که برای کنترل و مبارزه با این آفت استفاده می‌شود یک نوع باکتری است و اثر منفی بر محیط زیست ندارد.
جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *