سایت خبری پیام ما آنلاین | کاهش یارانه برای مصرف بهینه انرژی

وزارت نیرو فرسودگی در شبکه توزیع را با افزایش تعرفه برق صنایع انرژی‌بر اصلاح می‌کند

کاهش یارانه برای مصرف بهینه انرژی

سخنگوی صنعت برق: وزارت نیرو از احداث نیروگاه متناسب با نیاز مصرف توسط صنایع بزرگ انرژی‌بر استقبال ‌می‌کند





۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۱۴

اسفندماه سال گذشته مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه مصوبه‌ای در حوزه انرژی داشت که بر اساس آن در سال 1400 یارانه قیمت برق برای صنایع بزرگ کاهش پیدا می‌کرد. طبق این مصوبه تعرفه برق صنایع انرژی‌بر بزرگ شامل صنایع فلزی، واحد‌های پالایشگاهی و پتروشیمی، فولاد، مس و آهن که اغلب صادرات دارند، در سال جدید افزایش پیدا می‌کرد. بر اساس مواردی که در این مصوبه ذکر شده، قرار بر این شد که ماه گذشته هزینه برق صنایع انرژی بر ۲۷۵ درصد افزایش پیدا کندطبق مصوبه مجلس در خصوص افزایش تعرفه برق صنایع انرژی‌بر وزارت نیرو مکلف شد تا متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی، کانی‌های فلزی، واحد‌های پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژی (ECA) محاسبه و دریافت کند. بر همین اساس باید منابع حاصل از محل افزایش بهای برق این صنایع به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز شود. در مصوبه مجلس پیشنهاد شده این مبالغ صرف طرح‌های نیمه‌تمام و شهرک‌های صنعتی که نیاز به ایجاد زیرساخت دارند و همچنین اصلاح و نوسازی شبکه‌های فرسوده و نیروگاه‌های قدیمی و برق‌رسانی و رفع تنش آبی در مناطق محروم شود.
به گفته مصطفی رجبی‌مشهدی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر، یکی از محرک‌های فعلی برای استقرار این صنایع در کشور، قیمت یارانه‌ای انرژی است. قطعا قیمت پایین انرژی در کشور، علاوه بر توسعه کمی این صنایع، سرمایه‌گذاران را از توجه به بهره‌وری و بهینه‌سازی انرژی دور کرده است. از سوی دیگر برای پاسخگویی به نیاز مصرف این صنایع، لازم است احداث نیروگاه‌های جدید و شبکه‌های مورد‌نیاز صورت گیرد که نیازمند منابع مالی پایدار و یا جهت‌دهی این صنایع به تامین برق خود با احداث نیروگاه یا خرید برق مورد نیاز این صنایع از نیروگاه‌های جدیدالاحداث خواهد بود.
خبرگزاری ایسنا به نقل از مصطفی رجبی مشهدی نوشته است: «در نگاه اول شاید از این تبصره، اصلاح قیمت برق یا کاهش یارانه پرداختی به این صنایع نتیجه‌گیری شود اما قانون‌گذار موضوعات اساسی‌تر کشور که همان تامین برق پایدار برای همه مشترکان است را مدنظر داشته است. اول آن‌که بر اساس قانون بودجه، وزارت نیرو مکلف شده است منابع حاصله را در توسعه و نوسازی شبکه فرسوده برق کشور و جابه‌جایی تیرهای برق روستایی، اعطای یارانه سود تسهیلات جهت افزایش توان تولید برق از طریق سرمایه‌گذاری در (ایجاد، توسعه و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام) نیروگاه‌های برق و همچنین پرداخت مطالبات تولیدکنندگان خصوصی برق و نیروگاه‌های برق‌آبی، برق‌رسانی به شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی صرف کند. جهت‌دهی شده است تا بخشی از یارانه برق به جای تخصیص به این صنایع انرژی بر، به اصلاح شبکه‌های فرسوده برق و توسعه نیروگاه‌ها و زیرساخت برق شهرک‌های صنعتی اختصاص پیدا کند. مطابق بند «ز» تبصره ۱۵ قانون بودجه، مجلس پیش‌بینی کرد که بخشی از یارانه اختصاصی به صنایع انرژی‌بر کاهش یافته و این یارانه صرف امور مهم و حیاتی صنعت برق کشور شود.»
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر می‌گوید: « بند «ز» تبصره ۱۵ بیان می‌کند که وزارت نیرو مکلف است متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی و کانی‌های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای متوسط نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژی (ECA) محاسبه و دریافت کند. وزارت نیرو از احداث نیروگاه متناسب با نیاز مصرف توسط صنایع بزرگ انرژی‌بر استقبال ‌می‌کند»
رجبی‌مشهدی با تاکید بر اینکه این صنایع می‌توانند خود نیروگاه احداث کرده و برق مازاد خود را نیز به وزارت نیرو بفروشند، می‌گوید: «از طرفی با کاهش یارانه پرداختی به این دسته از مشترکان صنعتی و اصلاح تعرفه آنها، موضوع انرژی و هزینه‌های آن برای این صنایع بیش از گذشته مورد توجه خواهد بود و قطعا طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی توسط صنایع مستقر و قدیمی‌تر و همچنین توجه به خرید تجهیزات پربازده برای متقاضیان جدید صنایع انرژی‌بر توجیه‌پذیر می‌شود»
در روزهای ابتدایی تصویب این مصوبه در مجلس نگرانی‌هایی در خصوص افزایش تعرفه تمامی صنایع مطرح شد، همان روزها سخنگوی صنعت برق اعلام کرد که صنایع کوچک مشمول این مصوبه نمی‌شوند. ایسنا به نقل از محمد‌حسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر هم آورده است: «در قانون هیچ افزایش تعرفه‌ای برای صنایع کوچک پیش‌بینی نشده است و قرار نیست که تعرفه برق صنایع کوچک افزایش داشته باشد. در قانون برای صنایع پر انرژی و بزرگ افزایش تعرفه پیش‌بینی و قرار شده یارانه پرداختی آنها کاهش یابد منافع حاصل از این افزایش قیمت صرف توسعه زیرساخت‌ها و شهرک‌های صنعتی و روستاها می‌شود و تنها هدف این است که یارانه پرداختی آنها کاهش پیدا کند. صنایعی که زیر دو مگاوات مصرف دارند مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند، صنایع کوچک و متوسط عمدتا زیر دو مگاوات مصرف برق دارند و حتی در شهرک‌های صنعتی نیز به ندرت می‌شود که به مصرف دو مگاوات برسند»افزایش قیمت محصولات به بهانه افزایش تعرفه برق امری بود که در همان روزهای ابتدایی سخنگوی صنعت برق در مورد آن هشدار داد و اعلام کرد این افزایش تعرفه شامل صنایع کوچک نمی‌شود که بهانه‌ای برای بالا بردن نرخ محصولات این صنایع شوند.
در کنار موضوع تعرفه برق صنایع، می‌توان به مقوله یارانه انرژی نیز نگاهی داشت. امری که در کنار پایین بودن نرخ تعرفه انرژی می‌تواند منجر به عدم توجه به مصرف بهینه در این حوزه شود. ایران سال‌ها‌است که جزء کشورهای صدرنشین در زمینه پرداخت یارانه انرژی است. امری که بسیاری از کارشناسان آن را دشمنی پنهان در اقتصاد می‌دانند، شاید با نگاهی دقیق‌تر بتوان ادعا کرد که این امر می‌تواند در مواردی دشمنی برای محیط زیست هم باشد. پرداخت یارانه انرژی باعث کاهش قیمت انرژی در داخل کشور می‌شود و همین امر زمینه را برای بسیاری از فعالیت‌ها خواهد بود که اثرات آن در بخش‌های دیگر اقتصادی مشاهده می‌شود.
پایین بودن قیمت انرژی در اغلب موارد منجر به افزایش مصرف آن و همین‌طور عدم مصرف بهینه می‌شود. این امر در صنعت بیشتر نمایان می‌شود، چرا که به دلیل ارزان بودن حامل‌های انرژی دغدغه چندانی برای مصرف بهینه آن در میان صنایع وجود نخواهد داشت و این امر هزینه چندانی برای صاحبان صنایع در پی ندارد، اما از زوایای دیگر می‌تواند اثرات وسیعی در حوزه انرژی و محیط زیست داشته باشد. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در سال ۲۰۱۹ ایران ۸۶ میلیارد دلار به عنوان یارانه انرژی نفت، گاز، برق پرداخت کرده است. بر اساس این گزارش چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت در رتبه دوم این فهرست است و ۳۲ میلیارد یارانه به انرژی اختصاص داده ‌است.
ایران هنوز جزء کشورهای وارد کننده انرژی قرار ندارد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند سیاست‌های کشور در حوزه انرژی به گونه‌ای است که می‌تواند در آینده نزدیک آن را به فهرست کشورهای وارد کننده انرژی تبدیل کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *