سایت خبری پیام ما آنلاین | زباله ورودی به «آرادکوه» هزار و 700 تن کاهش یافت

شهردار تهران در پاسخ به «پیام ما»:

زباله ورودی به «آرادکوه» هزار و 700 تن کاهش یافت

پیروز حناچی: در زمینه آموزش‌های اجتماعی کاهش پسماند، ضعف داریم / زورمان نمی‌رسد همانند سابق حمل و نقل عمومی را پشتیبانی کنیم، موضوعی که روزانه بیش از ۵ میلیون نفر با آن مواجه هستند حاکمیتی است





زباله ورودی به «آرادکوه» هزار و 700 تن کاهش یافت

۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۱۰

یکی از مهم‌ترین شعارها و وعده‌های مدیریت شهری پنجم توجه بیشتر به محیط زیست تهران بود. تلاش برای کاهش آلودگی هوای تهران، افزایش سرانه فضاهای سبز و سر و سامان دادن به پسماند پایتخت از جمله مهم‌ترین وعده‌هایی بود که پیروز حناچی و همراهانش در دوره مدیریت شهرداری و شورای شهر تهران به شهروندان داده بودند. در شرایطی که کمتر از 7 ماه به پایان دوره مدیریت شهری پنجم باقی مانده، حناچی شهردار تهران برای سومین بار از زمانی که ساکن خیابان بهشت شده است، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت. او دیروز 25 بهمن‌ماه همچنین اعلام کرد که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری «برنامه‌ای» ندارد. «پیام‌ما» پاسخ‌های شهردار تهران به پرسش‌های محیط زیستی نشست دیروز را گزارش می‌کند.

یکی از موضوعات محیط زیستی ساماندهی پسماند تهرانی‌ها بود. 100 میلیارد تومان بودجه طرح کاپ است، طرحی که عنوان آن مخفف عبارت «کاهش پسماند» است. در این طرح قرار است سطل‌های مکانیزه شهر تهران جمع‌آوری شده و به داخل ساختمان‌ها منتقل شوند تا شهروندان مجاب شوند خودشان دست به کار تفکیک پسماند در منازل‌شان شوند. اتفاقی که اکنون به صورت پایلوت در چند منطقه مانند منطقه 8 تهران اجرایی شده است. دستاوردهای تهران درباره میزان موفقیت این طرح هنوز روشن نیست. مشخص نیست که این طرح چه تاثیری در کاهش زباله‌گردی داشته یا چه میزان از اجرای این طرح منجر به تفکیک زباله از مبدا شده است، طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران، لایحه دیگری بود که بعد از یک سال بالا و پایین شدن، تازه هفته گذشته به شورای شهر تهران رسید و مشخص نیست که اجرای آن هم چه قدر بتواند به عمر دوره مدیریت شهری حناچی قد دهد. خبرنگار روزنامه«پیام‌ما» از شهردار تهران دستاوردهای طرح کاپ را پرسید و این‌که این طرح چه تاثیری در کاهش پسماند ورودی به آرادکوه داشته است. این‌که چرا مشاهدات میدانی خبرنگاران بعد از اجرای این طرح نشان از دپوی زباله مقابل ساختمان‌ها و اتفاقا افزایش زباله گردی داشته است. حناچی در پاسخ گفت: «طرح کاپ و طرح جامع پسماند شهر تهران در دل همدیگر هستند و هدف اصلی تولید زباله کمتر است تا حداقل زباله ممکن دفن شود. ایستگاه‌های میانی حمل زباله در این مدت توسعه پیدا کرده است. ‌دستگاه‌هایی را مستقر کرده‌ایم تا این میزان از زباله کاهش یابد و به صورت دقیق اندازه‌گیری شود. نباید فراموش کنیم که جهت‌گیری عمومی ما درست است. ما روزی که شهرداری تهران را تحویل گرفتیم ۷ هزار تن زباله به سمت آرادکوه حمل می‌شد که براساس آخرین آمار میزان حمل زباله به ۵ هزار و ۳۰۰ تن کاهش یافت.» او با تاکید بر جهت‌گیری درست شهرداری تهران از نقایص موجود در کار هم سخن گفت: «در بحث آموزش مشکلات زیادی برای همراهی مردم داریم و در روش‌هایی که بتوانیم تاثیرگذاری اجتماعی را بالا ببریم، ضعف داریم.»

امکان تشخیص آلاینده‌های هوا مشخص شده است

زمستانی نیست که هوای تهران آلوده نبوده باشد. امسال که مازوت سوزی هم به آن اضافه شده بود و آلودگی هوا را دو چندان کرد. سیاست‌های پیروز حناچی اما پیشتر به واسطه اظهارنظرات خودش مانند «کمک تهران به سارایوو برای کاهش آلودگی هوا» و «باید باد بیاید و آلودگی را با خود ببرد» مورد انتقاد شهروندان تهرانی بود. حناچی دیروز چند توضیح کلی درباره مساله آلودگی هوای تهران و اقداماتی که مدیریت شهری می‌تواند برای کاهش این آلودگی داشته باشد، ارائه کرد. شهردار تهران با تاکید بر این‌که در شهریورماه ۹۶ و ۹۷ آلودگی هوا اصلی‌ترین خواسته مردم در شهر تهران بوده است گفت: «براساس آخرین نظرسنجی که انجام شده برخورد با فساد نخستین اولویت و خواسته شهروندان است و در ادامه آلودگی هوا و ترافیک درخواست شهروندان است.» او ادامه داد: «ما در اواخر پاییز و اوایل زمستان با وارونگی دما مواجه هستیم، اما این موضوع روند کاهنده‌ای داشته است ما در سال‌های گذشته توانایی تشخیص بسیاری از آلودگی‌ها را نداشتیم، اما امکان این کار انجام می‌شود.»

در تهران زیر یک درصد از دوچرخه استفاده می‌کنند

یکی از اقدامات شهردار تهران پیش از ورودش به بدنه شهرداری دوچرخه سواری و ایجاد کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو بود. اقدامی که بارها به عنوان روش کاهنده آلودگی هوای تهران از آن نام برده شده است. حناچی درباره توسعه حمل‌و‌نقل پاک در پایتخت گفت: «دوچرخه یک مد حمل‌و‌نقل است که قابل قیاس با مترو نیست ولی کم هزینه‌ترین نوع حمل‌و‌نقل است. میزان استفاده از دوچرخه در تهران مثل هلند- ۲۷ درصد- نیست؛ در تهران زیر یک درصد دوچرخه سواری می‌کنند ولی می‌توان تصور کرد که اگر کسی برای رفتن به محل کار از دوچرخه استفاده کند چقدر تاثیر‌گذار است. شهرداری تهران از شرکت‌های سرمایه‌گذار برای توسعه دوچرخه‌سواری استقبال می‌کند.»

زورمان به حمل‌و‌نقل عمومی نمی‌رسد

حمل‌و‌نقل عمومی تهران یکی دیگر از مباحث مورد مناقشه‌ در روزهای اخیر بود. شهردار تهران بارها درباره کمبود و فرسودگی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تذکر داده و در عین حال گفته که دولت به وعده‌های خود درخصوص حمل‌و‌نقل عمومی جامه عمل نپوشانده است. حناچی، درباره آخرین وضعیت مترو و اتوبوس در شهر تهران گفت: «در سال ۹۰ احداث هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیارد تومان هزینه در برداشت، این رقم در حال حاضر به هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و بر این اساس در انجام حمل‌و‌نقل ریلی شهرداری نیاز به حمایت دولت دارد.» او با اشاره به این‌که 3 هزار اتوبوس برای شهر تهران نیاز است، تاکید کرد: «اورهال واگن‌های مترو یکی دیگر از خواسته‌های شهردای تهران است که این موارد بدون همکاری دولت قابل انجام نیست.»
او در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده از اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ توسط شهرداری تهران گفت: «از ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت سال ۹۸ تاکنون هزار میلیارد تومان را دریافت کرده‌ایم. در حقیقت بخشی که در تعهد دولت بوده پرداخت شده و ۵۰۰ میلیارد نیز مربوط به اتوبوسرانی بوده که بیشتر مشکل وثیقه داشته و به زودی حل می‌شود.» او در میانه صحبت‌هایش پذیرفت که مدیریت شهری در این حوزه توفیق چندانی به دست نیاورده است: «واقعیت این است که ما زورمان نمی‌رسد همانند سابق حمل‌و‌نقل عمومی را پشتیبانی کنیم. موضوعی که روزانه بیش از ۵ میلیون نفر با آن مواجه هستند حاکمیتی است و نمی‌توان برای حل آن شهرداری را تنها رها کرد. اصلی‌ترین کمک اوراق مشارکت است که با سخت گیری‌های بانک مرکزی دریافت آن سخت‌تر شده لذا باید در مقیاس حاکمیتی این کمک‌ها انجام شود.»

سرانجام سبز شدن پادگان 06

حناچی در بخش دیگری از نشست خبری به پرسشی درباره سرانجام پادگان 06 هم پاسخ داد. پادگانی که در راستای قانون خروج مناطق نظامی از شهر در منطقه پاسداران تهران مقرر بود سبز شود و معضل کمبود فضای سبز را جبران کند. بعد از افتتاحیه و توافق با ارتش اما شورای شهری‌ها درباره میزان بارگذاری‌ها در این پادگان مخالفت کردند. طبق توافقات اولیه صورت گرفته قرار بود در حدود یک میلیون و 700 هزار متر مربع بارگذاری انجام شود اما سقف بارگذاری در کمیسیون ماده 5 به یک میلیون و 200 هزار متر مربع کاهش یافت؛ اعضای شورای شهر دوره پنجم با این رقم نیز مخالفت کردند و در نهایت این رقم به 630 هزار متر مربع کاهش یافت. شورای شهری‌ها بازهم مخالفت کردند و اجرای طرح به حالت معلق درآمد. شهردار پایتخت درباره سرانجام پادگان 06 و بوستان ارتش گفت: «ما سر حرف‌هایی که در مورد این پادگان زده‌ایم هستیم البته ارتش خودش می‌خواهد موزه‌داری کند و شاید به مصلحت هم نباشد. اگر آنچه ما می‌خواهیم اتفاق نیفتد مسلما مصوبات مربوطه باطل می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *