پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پازل‌بازی با آثار تاریخی همه مقصران را دستگیر کنید!

پازل‌بازی با آثار تاریخی همه مقصران را دستگیر کنید!





۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۵

پازل‌بازی با آثار تاریخی همه مقصران را دستگیر کنید!

یادداشتی از فاطمه علی اصغر روزنامه نگار 

آیا دستگیری بلاگر اینستاگرامی، زیر گوش مسئولان محترم اداره کل میراث‌فرهنگی سیستان‌وبلوچستان برگ زرینی بر کارنامه وزارتخانه عریض و طویل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است؟ جنجال «سهیل تقوی» در چند روز گذشته، 

فاجعه عظیمی که هر روز در محوطه‌های تاریخی اتفاق می‌افتد را جلوی چشم همه آورد. او در حالی که داشت تکه‌سفال‌های ریخته شده در محوطه تاریخی را نشان می‌داد، در صفحه شخصی‌اش نوشت: «بیاییم برای سرگرمی با تکه‌سفال‌های تاریخی پازل‌بازی کنیم!» پازل‌‌سازی با آثار تاریخی، بازی امروز و دیروز نیست که در ایران، قلب تمدن شرق در جریان است. 

سال‌هاست که مدیران درحال بازی با تکه‌سفال‌های تاریخی هستند. فقط کافی است تعداد مجوزهای داده شده، در همین چند سال گذشته در کنار محوطه‌های تاریخی را بشماریم. چه کسانی مجوز دادند تا سرمایه‌گذاران در کنار چغازنبیل کارخانه بزند؟ مگر مسئولان وزارت صنعت و معدن کور بود، چغازنبیلی که جهانیان دیدند را ببینند؟ مگر به ارگان‌ها و نهادهای دولتی ابلاغ نشده است که هر مجوزی باید با اجازه مسئولان میراث‌فرهنگی باشد؟ مگر مسئولان میراث‌فرهنگی ندیده بودند، آن‌جا دارد چه اتفاقی می‌افتد؟ چرا متخلف دستگیر نشد؟ چرا هنوز تعیین حریم طاق‌بستان اعلام نشده، سرمایه‌گذاران پایه‌های تله‌کابین را بر حریم این محوطه فرو کرده‌اند؟ مگر تجهیزات تله‌کابین در ایران وارد کردن شوخی است؟ همین‌جا در تهران دل‌وروده گورستان تاریخی مسلمانان را زیرورو کردند. وزارت‌خانه میراث‌فرهنگی نگفت: «آخ»! مگر کم نوشتند. مگر کم گفتند؟ چرا صدایتان از سقف ساختمان ارگ بلندتر نرفت؟ می‌گویند وقتی درد از میزان حساسیت سنسورهای بدن بیشتر شود، دیگر حس نمی‌شود. حکایت بازی‌های بزرگ با آثار تاریخی است.

درد بازی‌های کوچک را حس می‌کنیم اما دردهای بزرگتر چون از میزان سنسورهای عصبی‌مان بیشتر می‌شود، دیگر نمی‌توان حسش است. اصلا مجوزها و پیچیدگی‌های کارهای بزرگ توسعه‌ای تاریخ تخریب‌کن کنار. بیش از صدها صفحه فروش گنج‌یاب و فلزیاب در حال فعالیت هستند که همه شماره تلفن دارند و قابل دسترسی چرا تا امروز یکی از آن‌ها دستگیر نشده است؟ یکی از آن‌ها که تور گنج‌یابی برد، تا دم دستگاه قضا رفت و به راحتی برگشت. سرافکنده نیستید؟ ورود گنج‌یاب و فلزیاب در ایران غیرقانونی است. چه کسانی هستند که این‌همه دستگاه وارد می‌کنند؟ شاید همه یادمان رفته که محوطه‌های تاریخی خوزستان چه می‌گذرد؟ چقدر گیلان را حفاری غیرمجاز کرده‌اند؟ اصلا چرا راه دور برویم؟ در همین سیستان‌وبلوچستان و همین محوطه‌ای که آقای سهیل وارد آن شده است.

این محوطه در ۲۰ کیلومتری شهر سوخته قرار دارد. چرا یکی سوال نمی‌کند؛ این محوطه‌ها که همین‌طور آثار روی زمین ریخته و به احتمال زیاد قدمت ۵ هزارساله دارد، چرا تا امروز ثبت ملی نشده است؟ چرا هیچ علامت و نشانی برای حفاظت ندارد؟ چرا کسی نمی‌پرسد؛ این آثاری که در «گردکلات» همین‌طور روی هم ریخته‌اند چرا در برابر باد و طوفان رها شدند؟ محوطه تاسوکی، دقیقا در همان‌جایی است که فاجعه‌ریگی اتفاق افتاد و هنوز منطقه‌ ناامنی است که قاچاقچیان به راحتی آن‌جا رفت‌وآمد می‌کنند. اگر موقع تعقیب و گریز روی سر اسکلت‌ها رد شوند، چه کسی می‌فهمد؟ چه کسی دستگیر می‌شود؟ اگر قرار بود کسی دستگیر شود، مدیران سیستان‌وبلوچستان هستند که آثار تاریخی‌شان یکی یکی دارد از بین می‌روند و آن‌قدر محوطه دارند که ثبت ملی نشده و در هجوم حفاران غیرمجاز است که دیگر گفتن ندارد. در همین منطقه تاسوکی، خط لوله‌گاز با سیزده متر عرض دارد از جلوی جاده زابل و زاهدان در محل پاسگاه تاسوکی از منطقه قلعه‌رود و رام‌رود رد می‌شود. چرا کسی دستگیر نمی‌شود؟ دهانه غلامان، شهر هخامنشیان از تاریخی این‌طور بی‌دروپیکر مانده و کمترین برنامه‌ای برای ساماندهی آن تا امروز اعلام نشده است. چرا مقصر اصلی‌ این وضعیت دستگیر نمی شود؟ راستی از زاهدان کهنه، پایتخت دوران اسلامی سیستان چه خبر؟ از لندن شرق به قول خودتان در پهناورترین استان ایران چه خبر؟ عرصه‌اش را مالچ‌پاشی کردند؟ میراث‌فرهنگی سکوت کرد؟ کسی صدایش را در نیاورد. 

‌مرمت و احیای بنای تاریخی گمرک چابهار چه خبر؟ همان بنایی که رویش رنگ پاشیدند و الحاقات اضافه کردند؟ مقصر دستگیر شد؟ بازی هنوز ادامه دارد؟ پازل‌ها کافی نیستند؟ این نمایش تحقیر پازل‌بازی با آثار تاریخی باید یک‌جایی تمام شود! لطفا همه مقصران را دستگیر کنید و به اشد مجازات برسانید.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر