سایت خبری پیام ما آنلاین | سایت دفع پسماند «دیر» دیگر ظرفیت ندارد

سایت دفع پسماند «دیر» دیگر ظرفیت ندارد





۲۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۳۲

سایت دفع پسماند «دیر» دیگر ظرفیت ندارد

یک فعال محیط زیست: شهرهای صنعتی در جنوب لندفیل ندارند و با بحران زمین برای مدیریت پسماند روبه‌رو هستند.

شهردار دیر: به‌دلیل نبود زمین مناسب مدیریت پسماند، قراردادمان با پیمانکار به مشکل برخورده است.

پیام ما -دودهای ناشی از سوزاندن پسماند زباله‌ در شهرهای جنوبی ایران اینبار خودش را از بیدخون به دیر رسانده است. بو هم امان شهروندان را بریده است. زباله‌ها سوختند و دودشان به چشم شهروندانی رفته که با محل دپوی زباله‌ها تنها 300 متر فاصله دارند. زباله‌ها تعداد سگ‌های بدون صاحب را هم افزایش داده و لاشه حیوانات را هم پرتعداد کرده است. مشکل، سایت دفع زباله در دیر و نزدیکی آن به مناطق مسکونی است. جانمایی غیر اصولی و دفع غیر بهداشتی زباله در این شهر باعث شیوع بو و آلودگی شده است و سوختن هر از گاهی زباله‌ها در سایت هم باعث انتشار دود غلیظی می‌شود. هرچند که به نظر می‌رسد، راه رهایی از مشکل آسان است اما به نظر اراده‌ای برای رفع آن وجود ندارد

دفع پسماند که این روزها در دیر به یک معضل اساسی تبدیل شده است، برای امروز و دیروز نیست. اهالی می‌گویند که بیش از 20 سال که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. هفته گذشته اعضای مدیریت شهری دیر، از چرایی اجرایی نشدن طرح جامع دفع پسماند در دیر گفتند و البته پذیرفتند که مشکل اساسی است و مشکل احداث زمین تازه است. با این وجود که تاکنون چند قطعه زمین برای احداث سایت پسماند جدید پیشنهاد شده است اما مدیریت شهری معتقد است که هربار محیط زیست ایرادی درباره موقعیت زمین‌های پیشنهادی داده است.

طبق گزارشی که چندی پیش که ایرنا نوشته بود، رئیس‌شورای‌اسلامی شهر دیر گفته بود، ساماندهی پسماند شهر دیر موضوعی همگانی است که برای برطرف کردن مشکلات سر راه آن باید همکاری و همگرایی وجود داشته باشد. مهران پوسه به قانون دفع پسماند که وظیفه شهرداری است اشاره کرده‌بود و گفته بود: «اجرای اصولی این طرح جز با همکاری دستگاه‌هایی همچون منابع طبیعی، محیط زیست و امور آب میسر نمی‌شود. پوسه اما دیروز درباره آخرین وضعیت جانمایی زمین تازه به فارس گفته بود: شهر از نظر ویژگی‌های جغرافیایی در وضعیت آبراهی و تپه ماهوری قرار دارد و زمین‌هایی که برای احداث سایت جدید دفع پسماند معرفی شده به لحاظ محیط‌زیستی یا قرار گرفتن در آبراه به مشکل خورده است». علی ابراهیمی، شهردار دیر نیز در گفت‌وگو با ایرنا به انعقاد قراردادی با پیمانکار برای مدیریت پسماند اشاره کرده بود: «با یکی از بهترین پیمانکاران قرارداد منعقد کردیم که بدلیل نبود زمین مناسب به مشکل برخوردیم و سرمایه‌گذار وسایلش را جمع کرده است. شهرداری‌بردستان، روستاهای اطراف و شرکت‌های اطراف هم از سایت فعلی زباله‌های دیر استفاده می‌کنند، اما هیچ کس حاضر به همکاری نیست و متاسفانه تمام انگشت‌ها به سمت شهرداری دیر است.»

زمین‌ها باید دقیق ارزیابی شوند

زمین‌های که تاکنون مدیریت شهری پیشنهاد داده اما باید دقیق ارزیابی شوند. علیرضا حجازی، رییس محیط‌زیست شهرستان دیر نیز در اینباره به فارس گفته است: «هر مکانی که انتخاب می‌شود باید ابتدا دقیق ارزیابی شده تا منجر به صدور مجوز شود، ما با عمران و آبادی و رفاه مردم مخالف نیستیم اما محلی که برای پسماند انتخاب می‌کنیم باید حداقل تا 100 سال آینده جوابگو باشد و نه اینکه نقطه‌ای را آلوده کنیم و مشکلات دیگری که در پی آن می‌آید. او همچنین با اشاره به اینکه تنها نقطه توسعه دیر از سمت شمال است.» گفت: «سایت فعلی زباله‌ها اشباع شده و جایی برای دفع زباله ندارد، از طرفی در جهت باد غالب قرار دارد و مردم از بوی زباله‌ها و دود ناشی از آن معترض هستند.» عبدالرضا کشتگر، رئیس امور‌آب شهرستان دیر نیز درباره اینکه طرح پسماند باید فاصله‌ای با آبراهه داشته باشد تا شیرابه آن جذب زمین نشود. او گفته است: «شهرداری طرح پسماند در اختیار ما قرار دهد تا بررسی شود که آیا به سمت آبراهه می‌رود یا نه و در صورتی که شیرابه زباله‌ها به زمین نفوذ نکند، موافق هستیم.»

بسیاری از شهرهای جنوب ایران لندفیل ندارند

ناصر‌بوهندی، فعال محیط‌زیست که سال‌ها درباره مساله پسماند در شهرهای جنوبی مطالبه‌گری کرده است اما به روزنامه پیام ما می‌گوید که مشکل دفع پسماند و کمبود زمین تنها متوجه دیر نیست: «بسیاری از شهرهای جنوب کشور لندفیل مناسب جهت دفن پسماند ندارند، در بسیاری از شهرستان‌های صنعتی مانند: دیر، پارسیان، عسلویه با معضل کمبود زمین برای این لندفیل‌ها روبه رو هستیم.» به گفته او زباله‌های انسانی و مصرفی مناطق پارس جنوبی نیز اغلب در همین زمین‌ها دفن می‌شوند و این تعدد باعث تکمیل ظرفیت زمین‌های مملو از زباله در این منطقه شده است.

بوهندی می‌گوید به تمام این معضلات باید معضل دفع پسماند شیمیایی را نیز اضافه کرد که مشخص نیست این دفع در مناطق صنعتی شهر اصلا چگونه اتفاق می‌افتد: «در این شهرها خبری از دستگاه زباله هم نیست و مشخص نیست که چه بلایی بر سر پسماندهای شیمیایی می‌آید، چیزهایی که شنیدیم حاکی از رها شدن این زباله‌ها در کویر بود، البته پارسال هم شرکت آلمانی برای ایجاد سایت‌ پسماند به منطقه آمده بود که هنوز نتیجه‌ای از آن روند حاصل نشد.»

معضل مدیریت پسماند از جنوب به مرکز ایران هم رسید

مساله دفع پسماند و لندفیل‌های آن روزهای گذشته غیر از شهرهای جنوبی، شهرهای شمالی و مرکزی را هم درگیر کرده است. دیروز کاربران فضای مجازی به بحران دفع زباله در کرج اعتراض کرده بودند و از بوی بد آن شکایت کردند. بویی که چند سالی است البرز را در بر گرفته و مشخص نیست چه زمانی از بین می‌رود. مهر در گزارشی اشاره کرده بود که مرکز دفن زباله حلقه‌دره  بار امحای زباله ۳ میلیون البرزی را به دوش می‌کشد و به همین دلیل تبدیل به معضل بزرگی در کرج شده است. حمیدرضا لشکری، معاون فنی اداره کل محیط‌زیست البرز هم البته در گفت‌وگویی پیرامون معضل دفع پسماند در حلقه دره به شکایتی اشاره کرده که تاکنون به نتیجه نرسیده است: «علاوه بر اینکه باید ساختار مرکز دفن زباله حلقه‌دره را تغییر دهیم حداقل باید یک مرکز جدید نیز با رعایت موارد محیط‌زیستی ایجاد شود. بیش از سه سال است که از مرکز دفن زباله حلقه‌دره به خاطر ایجاد تبعات محیط زیستی در محاکم استان شکایت کرده‌ایم اما این شکایت بعد از سه سال هنوز به نتیجه نرسیده است.»

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *