سایت خبری پیام ما آنلاین | وعده حمایت از استارت‌آپ‌های کشاورزی

وعده حمایت از استارت‌آپ‌های کشاورزی





۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۵۷

آیا کشاورزی ایران به سمت فعالیت‌های نوآورانه حرکت می‌کند؟ 

وعده حمایت از استارت‌آپ‌های کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی: از توسعه فعالیت استارت‌آپ‌ها در بخش کشاورزی دریغ نمی کنیم

پیام ما- با وجود آنکه بارها از ظرفیت کشاورزی ایران به ویژه محصولات منحصر به فرد صحبت می‌شود، اما هیچ گاه تلاشی برای شکوفایی این ظرفیت‌ها به کار گرفته نشده است. چرا که این بخش برای ارتقای کیفی، قیمت عادلانه محصول، شناسایی بازارهای صادراتی و حذف واسطه‌ها به خدمات استارت‌آپی نیاز دارد که متأسفانه در کشور مغفول مانده است. با این وجود وزیر جهاد کشاورزی گفته وزارت جهاد کشاورزی از توسعه فعالیت استارت‌آپ‌ها در بخش کشاورزی حمایت می‌کند و در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند. 

از آنجا که نفوذ شبکه موبایل و اینترنت در مناطق روستایی به سرعت در حال افزایش است، این امر پدید آورنده فرصتی است که استارت آپ‌ها با استفاده از آن به حل مشکلات کشاورزان و رونق این بخش بپردازند چرا که کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد به شمار می‌رود که از منظر امنیت غذایی و ایجاد اشتغال از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. 

استارت آپ‌ها مزایای متعددی همچون تسهیل فروش محصولات کشاورزی، توسعه صادرات، حذف واسطه‌ها برای خریداران و فروشندگان، تسهیل استفاده کشاورزان از ماشین آلات و غیره را به عهده دارند و بدین منظور بسیاری از مسئولان بر این باروند تا با استفاده از این فعالیت نوآورانه مشکلات بخش کشاورزی را پایان دهند. با وجود ظرفیت‌های منحصر به فرد کشاورزی ایران و تأثیر بسزای خدمات استارت‌آپی در این بخش، اما جای آن در بخش کشاورزی خالی است. استارت‌آپ یا کسب و کار نوآفرین سازمانی کوچک و موقتی است که با نوآوری منحصر به فرد در یک فضای عدم قطعیت ارزش آفرینی می‌کند. این واحدهای کارآفرین در جستجوی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در بخش‌های گوناگون اقتصادی و گاهی اجتماعی جامعه آنها را یافته و با ارائه‌ی راه‌حل‌های نوآورانه ارزش تولید می‌کنند. 

زنجیره‌ی ارزش در کشاورزی که از تامین نهاده‌ها و تولید آغاز و تا فرآیندهای پیشتیبانی از مشتری یعنی پس از فروش تداوم دارد؛ مهم‌ترین پایه برای یافتن چالش‌ها و فرصت‌ها برای استارت‌آپ‌هاست.

بر این پایه کشاورزی ایران که دیری بدون نوآوری یا صرفا با نوآوری بسته (R&D) روزگار گذرانده ‌است به شدت محتاج ذهن‌های کنجکاو و چالاکی است که با کنکاش در هزارتوی زنجیره‌ی ارزش محصولات کشاورزی از گره‌گاه‌های آن رازگشایی کرده و راه‌حل‌های نوآورانه مبتنی بر فناوری‌های نو ارائه کنند. از مشکلات مهم کشاورزی کشور می‌توان به زنجیره‌ی معیوب تامین محصولات کشاورزی برای بازارهای خرده فروشی، خرده مالکی شدید، افزونی تعداد واسطه‌های زائد، دانش پائین بهره‌برداران شامل زارعان، دامپروران، ماهیگیران، صاحبان مشاغل خرد و خانگی و … نام برد. 

امروز برای همه‌ی موارد گفته شده استارت آپ‌هایی با ایده‌های ناب پدید آمده که می‌توانند گره‌گشایی کنند. چند کشور در دنیا به طور سنتی در حوزه ی استارت آپی فعال هستند که در راس آن‌ها آمریکا قرار دارد. مفهوم استارت آپ از حوزه ی فناوری اطلاعات و به ویژه دره‌ی سیلیکون (Silicon Valley) در آمریکا ظهور کرده است؛ طبیعی است که کاربردهای آن در کشاورزی نیز در همان جا بسط و توسعه یافته باشد. در سال 2019 هند اعلام کرد که بیش از 450 استارت‌آپ در بخش‌های مختلف زنجیره‌ی ارزش کشاورزی خود دارد. یکی از شعارهای تبلیغاتی «مودی» نخست وزیر هند در زمان انتخابات، استفاده از ظرفیت‌های استارت آپ ها برای توسعه کشور به ویژه در بخش کشاورزی بود. به این ترتیب باید وضعیت استارت آپ‌ها در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته را تفکیک کرد.

آن طور که خبرگزاری صدا و سیما نوشته  در کشورهای توسعه یافته استارت آپ‌های بخش کشاورزی با استفاده از ظرفیت‌سازی‌هایی که در بخش های بالادستی اقتصاد آن کشورها ایجاد شده به طور طبیعی رشد کرده‌اند در حالی که در کشورهای در حال توسعه دولت به سختی در تلاش است که با ابزارهای گوناگون فضایی را برای توسعه استارت‌آپ‌ها ایجاد کنند. اقتصادهای نوظهور مثل اندونزی، برزیل، چین و روسیه و هند در میان سرآمدان توسعه زیست بوم استارت آپی قرار دارند. برخی کشورها مانند گرجستان و استونی نیز زیست‌بوم‌های شگفت انگیزی را ایجاد کرده اند.

استارت‌آپ‌های بخش کشاورزی مانند همه‌ی نهادهای دیگر در یک زیست ـ بوم قابل تعریف هستند. 

این زیست‌بوم شامل سیاستگذاران دولتی، رهبران محلی، نهادهای تامین مالی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و مراکز نوآوری، شتاب دهنده‌ها و ده‌ها نهاد و سازمان شناخته و ناشناخته‌ی دیگر هستند. برای مثال نقش نهادهای خیریه در توسعه استارت‌آپ‌های کشاورزی هنوز مورد تامل جدی قرار نگرفته است در حالی که در کشورهای توسعه یافته نهادهای خیریه از جمله ارکان تاثیرگذار توسعه‌ی زیست ـ بوم نوآفرینی محسوب می‌شوند. هم اکنون در کشور ما حدود 200 استارت آپ در بخش کشاورزی فعال است که در پروژه‌ی راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا در بخش کشاورزی دارای شناسنامه هستند. در میان آن‌ها حدود پنجاه استارت‌آپ در مرحله‌ی رشد سریع تری قرار دارند و می‌توان گفت از مراحل رشد اولیه خارج شده‌اند.

آمارهای جهانی هم نشان می دهد که استارت‌آپ های نوپا آسیب چندانی در این مرحله از همه گیری کرونا ندیده اند و در ایران هم استارت آپ‌هایی که تحت پایش پروژه ی کسب و کارهای نوپا در بخش کشاورزی هستند شاید وضعیت مطلوبی نداشته باشند ولی آسیب جدی ندیده‌اند. خبر خوب این است که همه گیری کرونا در کنار همه‌ مصائبی که برای ملت ایران داشته و در جای خود دردناک است فرصت هایی را برای آزمودن شیوه‌های جدید انجام کار پدید آورده است. برای مثال در همین دوره برخی از استارت‌آپ‌های کشاورزی همچون «کشمون» افزایش سرمایه داده و با سرمایه گذار جدید وارد قرارداد شده‌اند. در این خصوص وزیر جهاد کشاورزی گفته: وزارت جهاد کشاورزی از توسعه فعالیت استارت‌آپ‌ها در بخش کشاورزی حمایت می‌کند و در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

به گزارش ایلنا کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه هم‌اندیشی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از مدیران استارت‌آپ‌های بخش کشاورزی در رابطه با حمایت این وزارت‌خانه از استارت‌آپ‌ها، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی از توسعه فعالیت استارت‌آپ‌ها در بخش کشاورزی حمایت می‌کند و در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

او افزود: با توجه به شرایط کشور، ما می‌خواهیم به صورت ضربتی از دانش و تجربه استارت‌آپ‌ها در رفع مشکلات بخش کشاورزی و کمک به مردم استفاده کنیم. وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما می‌خواهیم کالاهای کشاورزی با قیمت بسیار مناسب به دست مصرف‌کننده برسد و هدف ما در مرحله اول کلان‌شهرها هستند. 

خاوازی با بیان این که زیرساخت‌هایی در دولت، به ویژه در وزارت جهاد کشاورزی برای فعالیت‌های استارت‌آپی وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این بخش‌ها، محیط‌های مناسب برای ایجاد بارانداز است که می‌تواند در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار گیرد. وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولیدکنندگان بزرگ بسیاری وجود دارند که می‌توانند کالای خود را با بهترین کیفیت در بارانداز تحویل دهند و استارت‌آپ‌ها می‌توانند برای رساندن این محصولات به مصرف‌کنندگان مدلی طراحی کنند تا واسطه‌ها حذف شوند. او در رابطه با همکاری دستگاه‌های مختلف کشوری و نظامی برای پیشبرد اهداف طرح‌های استارت‌آپی بخش کشاورزی عنوان کرد: همه ارکان نظام نسبت به این کار حساس و همراه هستند.

 خاوازی ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام در استان‌های تهران، البرز، اصفهان، شیراز و مشهد محیط‌های مناسبی در اختیار دارند که آمادگی داریم به منظور توسعه فعالیت استارت‌آپ‌ها در بخش کشاورزی این محیط‌ها را به عنوان بارانداز در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار دهیم. به گفته وزیر جهاد کشاورزی تعدادی سرمایه‌گذار بزرگ آماده  سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هستند و می‌توانند از استارت‌آپ‌ها حمایت کنند.

خاوازی با اشاره به لزوم تسهیل امور مربوط به استارت‌آپ‌ها، بیان کرد: با توجه به تأکید رییس جمهوری بر حمایت از استارت‌آپ‌ها، لازم است مصوبه‌ای برای توسعه میدان عمل این بخش تهیه و به دولت ارائه شود. به گفته او می‌توانیم در این مصوبه بحث لجستیک و تنظیم بازار مواد غذایی را لحاظ کنیم. در این نشست، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: ما باید به دنبال راهی برای تسهیل فعالیت استارت‌آپ‌ها باشیم.

او تأکید کرد: اگر به دنبال نوآوری هستیم باید میدان عمل استارت‌آپ‌ها را باز بگذاریم و ابتدا فضای کار را آماده کنیم و پس از آن به دنبال تعیین ضوابط باشیم. 

ستاری افزود: ما نباید در مدل کسب و کار استارت‌آپ‌ها دخالت کنیم، اگر از این بخش حمایت شود، بخش سنتی هم برای سرمایه‌گذاری جذب می‌شود.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *