سایت خبری پیام ما آنلاین | تخصیص انسولین به شرط کارت ملی

تخصیص انسولین به شرط کارت ملی





۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۴

مشکلات تامین و انتقال ارز خرید انسولین خارجی را با مشکل مواجه کرده است

تخصیص انسولین به شرط کارت ملی 

 رئیس سازمان غذا و دارو: انسولین به صورت سهمیه‌ای با کد ملی بین بیماران توزیع می‌شود.

کمبود انسولین قلمی در کشور طی روزهای اخیر موجب نگرانی و انتقاد خانواده‌هایی شده که حداقل یک فردِ مبتلا به دیابت نوع یک در خانه دارند و این کمبود می‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد و حتی به قیمت جان آنان تمام شود.گرچه سازمان غذا و دارو از ورود دو محموله انسولین به کشور خبر داده وقرار بر این است که این انسولین‌ها از طریق کد ملی به افراد داده شود ولی با در نظر گرفتن بروکراسی موجود در ایران ترخیص، توزیع و تخصیص این انسولین‌ها به داروخانه و ایجاد زیر ساخت لازم برای ارائه به افراد چه تعداد روز  طول می‌کشد خدا داند. 

زندگی گروهی از بیماران دیابت به خصوص مبتلایان به نوع یک این بیماری به تامین روزانه انسولین بستگی دارد، آنان برای همه عمر باید سختی تزریق انسولین را تحمل کنند، اما مشکلات اقتصادی بعد از تحریم ها، افزایش قیمت ارز و مشکلات تامین آن گاهی تهیه و تامین این نوع انسولین ها را سخت کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کمبود مقطعی انسولین به علت تحریم‌ها و مشکلات انتقال ارز است و با و ورود محموله‌های جدید به صورت سهمیه‌ای با کد ملی بین بیماران توزیع می‌شود.

به گزارش ایرنامحمدرضا شانه ساز افزود: کمبودهای مقطعی فقط در مورد انسولین قلمی نیست و دلیل آن مشکلات ناشی از تامین ارز و انتقال آن به شرکت‌های خارجی طرف قرارداد به‌دلیل تحریم های ضد انسانی دشمنان ملت ایران است.

او گفت: امروز دو محموله از انواع انسولین قلمی از گمرک ترخیص شده است و طی هفته جاری به نسبت آمار بیماران سراسر کشور بین داروخانه های منتخب توزیع می‌شود. همچنین محموله های بعدی این دارو طی فواصل زمانی وارد کشور خواهد شد. 

او دلیل عرضه انسولین قلمی را به صورت سهمیه‌ای مدیریت بهینه توزیع این دارو  عنوان کرد و افزود: بیماران می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌های منتخب انسولین خود را تهیه کنند. 

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تحریم، واردات برخی از داروها و تجهیزات پزشکی را با مشکلات عدیده مواجه کرده است و در مقاطعی واردات انسولین با وقفه صورت می‌گیرد، به بیماران توصیه می کنیم با مشورت پزشک خود به جای قلم از ویال انسولین رگولار و NPH که هیچ تفاوتی با انسولین پن (قلمی) ندارد و به وفور در بازار یافت می شود، استفاده کنند.

 به گفته او با توجه به تفاوت فاحش قیمت این دارو در داخل نسبت به سایر کشورهای منطقه، در آینده نزدیک این دارو براساس کد ملی بیماران توزیع خواهد شد تا دیگر نگرانی از بابت تهیه آن احساس نکنند.

وجود تحریم‌ها مشکل اصلی تامین انسولین‌های آنالوگ و خارجی است

رییس هیات مدیره انجمن دیابت ایران، با تاکید بر اینکه انسولین تولید داخل در کشور موجود است،‌ گفت: با وجود تحریم‌ها مشکل اصلی در حال حاضر تامین انسولین‌های آنالوگ و خارجی است که این هم مسئله جدید نیست. دکتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مشکل کمبود انسولین موضوع تازه‌ای برای بیماران مبتلا به دیابت نیست، گفت: این کمبود انسولین در انسولین‌های وارداتی است و نه انسولین‌های تولید داخلی کشور و این موضوع جدیدی نیست؛ تقریبا بیش از یکسال است که به این کمبود اشاره شده است.

رجب گفت: حدود یکسال و نیم قبل، ۳۰۰ سازمان مردم نهاد نامه‌ای برای رئیس سازمان ملل فرستادیم که در آن قید شده بود با وجود تحریم‌ها بیماران ما برای تامین دارو با مشکل مواجه‌اند. اکنون با کمبود انسولین‌های خارجی که به آن انسولین آنالوگ می‌گویند روبرو هستیم که مهم ترین عامل بروز آن، تحریم‌ها است.

او با تاکید بر اینکه کیفیت انسولین‌های داخلی برای کنترل قندخون مبتلایان به دیابت مطلوب است، اظهار کرد: انسولین‌های تولید داخل کشور، انسولین انسانی است، همان انسولینی که اکنون در کشورهای اروپایی و آمریکا هم استفاده می‌شود. پوشش بیمه‌ای این انسولین به شکلی است که ۹۰ درصد هزینه آن را بیمه‌ها می‌پردازند.

 #انسولین_نیست

در روزهای گذشته هشتگ انسولین نیست به یک موضوع ترند تبدیل شده است، موضوعی که بعد از خروج چند محموله دارویی از مرزهای ایران به عراق بود که برخی منابع خبری بیگانه، آن را به عنوان «بزرگ ترین قاچاق دارو از ایران به عراق» مخابره کردند اما گزارش رسمی نشان داد کشور ما فقط و فقط مسیر ترانزیتی این داروهای خارجی بوده است.

اگرچه مسولان ذی ربط ایران این موضوع را تکذیب کردند و اعلام کردند  این داروها ایرانی نیست، بلکه داروهایی هستند که از کشورهای شرق آسیا و دیگر کشورهای همسایه هم مرز با عراق (به دلایل خاصی مثل بسته شدن موقت مرز مشترک،) از طریق خاک ایران ترانزیت و وارد این کشور شده‌است اما این نکته برای ترند شدن هشتگ انسولین نیست مزید بر علت شد.

اَنسولین یکی از هورمون‌هایی است که تأثیرات مختلفی در متابولیسم و دیگر اعمال بدن می‌گذارد.

انسولین با اثر به سلول‌های کبد باعث می‌شود این سلول‌ها با گرفتن قند از خون و ذخیرهٔ آن به صورت گلیکوژن، قند خون را کاهش دهند و با تجمع گلیکوژن در سلول‌های ماهیچه ای -به عنوان یک منبع سوخت- انرژی را افزایش دهد. همچنین با اثر به بافت‌های چربی، استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت را متوقف می‌کند. در صورت نبود یا کمبود انسولین در خون، بدن از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کند. انسولین به عنوان مرکز کنترل متابولیسم بدن عمل می‌کند.

اثر هورمون گلوکاگون عکس عمل انسولین می‌باشد.

انسولین در پزشکی برای درمان نوعی دیابت شیرین استفاده می‌شود.

در دیابت شیرین نوع یک (دیابت وابسته به انسولین) توانایی تولید انسولین در بدن کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود از این رو با تزریق روزانهٔ انسولین (اغلب به صورت زیر پوستی) علایم بیماری از بین می‌رود.

افراد مبتلا به دیابت شیرین نوع دو (یادیابت غیروابسته به انسولین)، با این که مقدار انسولین در خون از مقدار طبیعی بیش‌تر است، ولی تعداد گیرنده‌های انسولین کم است. چهار گروه اصلی انسولین در حال حاضر در بازارهای جهانی دارو وجود دارد و مورد استفاده بیماران دیابتی قرار می گیرند. این چهار گروه اصلی شامل انسولین سریع الاثر، انسولین کوتاه اثر، انسولین متوسط اثر و انسولین طولانی اثر است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *