سایت خبری پیام ما آنلاین | توسعه بی‌رویه جمعیت پرندگان البرز را کاهش داده است

توسعه بی‌رویه جمعیت پرندگان البرز را کاهش داده است





۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۴

توسعه بی‌رویه جمعیت پرندگان البرز را کاهش داده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اعلام اینکه تاکنون ۳۰۰ گونه از پرنده در این استان شناسایی شده، نسبت به کاهش جمعیت پرندگان ابراز نگرانی کرد.

فردین حکیمی به ایرنا گفت: «بر اساس تحقیقات به عمل آمده و ثبت گونه‌ای پرنده توسط عکاسان و کارشناسان حیات وحش، تاکنون ۳۰۰ گونه از پرندگان متعلق به ۲۳ راسته، ۶۱ خانواده و ۱۷۰ جنس در زیستگاه های متنوع کوهستانی، دشتی و تالابی استان البرز شناسایی و ثبت شده است که بیش از ۵۴ درصد گونه های پرندگان ایران را شامل می شوند.»

او با بیان اینکه ۱۶ گونه از پرندگان استان البرز در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) قرار دارند، ادامه داد: «راسته گنجشک‌سانان با ۲۷ خانواده، ۶۹ جنس و ۱۳۸ گونه بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.»

حکیمی هچنین گفت: «گونه‌های بالابان، کرکس کوچک و آبچلیک خالدار پا سبز به دلیل تعداد کم و تهدیدات ناشی از تغییرات محیطی یا بوم‌شناختی در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض (EN) آورده شده اند. همچنین عقاب خال‌دار بزرگ (تالابی)، هوبره و عقاب شاهی (شاه باز) از  گونه‌های آسیب‌پذیر (VU) استان البرز هستند. گونه‌های اردک بلوطی، زنگوله‌بال، یلوه حنایی، دال سیاه، پاشلک بزرگ، گیلانشاه دم‌بزرگ، گیلانشاه بزرگ، سبزقبای معمولی، سنقر سفید و توکای پهلو سرخ  نیز در فهرست گونه های نزدیک به  تهدید (NT) ثبت شده‌اند.»

به گفته او ۴۴ گونه از پرندگان استان البرز در فهرست ضمائم معاهده کنوانسیون منع تجارت گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض در جهان سایتیس قرار دارند. حکیمی با ابراز نگرانی در خصوص روند تخریب تنوع زیستی و فزونی‌گرفتن آن بر تلاش‌های انسانی در زمینه حفاظت تنوع زیستی گفت: «تخریب زیستگاه، آلودگی‌های محیط زیست، تغییرات اقلیمی و شکار ناپایدار تنوع و جمعیت پرندگان را کاهش داده است. همچنین توسعه شدید صنایع، معادن، راهسازی، تغییر کاربری اراضی و باغات و سکونتگاه‌های انسانی سبب کاهش و تخریب زیستگاه‌های طبیعی در استان البرز شده و روند رو به رشد توسعه نیازمند برنامه‌ریزی برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی و کاهش آسیب به طبیعت است.»

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *