پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خطر موج سوم کرونا بیخ گوش تهران

خطر موج سوم کرونا بیخ گوش تهران





۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۱

بر اساس اعلام مرکز مطالعات شهرداری تهران سیاست‌های کنترل اپیدمی کرونا ناموفق بوده است

خطر موج سوم کرونا بیخ گوش تهران

رییس شورای شهر تهران: باید به فکر تعطیلی کامل دو هفته‌ای تهران باشیم.

با شروع فصل پاییز زمزمه های موج سوم کرونا به گوش می‌رسید اما حالا شواهد و قرائن حاکی از این است که با روند فعلی به موج سوم کرونا برمی‌خوریم، موجی که هم اکنون شاهد افزایش روزانه تعداد فوتی‌های کرونا هستیم.موجی که رییس شورای شهر تهران جلوگیری از آن را منوط به تعطیلی می‌داند و معتقد است  که باید به فکر تعطیلی کامل دو هفته‌ای تهران و برخی کلانشهرها باشیم .

محسن هاشمی پیش از آغاز جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: هنوز کرونا در صدر اخبار است‌ چراکه به صورت طوفانی عمل می‌کند و با این‌که در برخی از کشورها صحبت از موج دوم است اما در کشور ما شاهد شیوع موج سوم هستیم.

او گفت:  که متاسفانه وضعیت در کشور خوب نیست و فوتی‌ها در کشور نزدیک به ۳۰۰ نفر و تعداد مبتلایان به حدود ۵۰۰۰ نفر رسیده است و در تهران نیز این عدد به ۱۵۰ فوتی نزدیک شده است.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که باید اقدامات ویژه تری از آنچه تاکنون از سوی ستادکلی  اتخاذ شده، انجام شود افزود: این جور عملکرد و برنامه ریزی به نظر می‌رسد جواب نداده و توصیه این است که به فکر تعطیلی کامل دو هفته ای نه برخی صنوف در تهران و برخی کلانشهرها باشیم و اگر اینکار را نکنیم به نظر می‌رسد نتوانیم از پس موج سوم بربیایم.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در فصل پاییز قرار داریم و تردد خودروها باعث آلودگی هوا می‌شود که تاثیر جدی بر ایمنیو سلامت  گروه‌های مختلف دارد به گرانی و دغدغه معیشت و بهداشت روان مردم اشاره کرد و گفت: متاسفانه مردم هم استرس گرانی دارند و هم امکان تغذیه مناسب ندارند و حالا هم الودگی هوا تشدید شده و در کنارش هم کرونا هست.

وی با اشاره به اختلاف نظرهای سیاسی و با بیان این که « وقتی روزنامه و سایت ها را چک میکنیم می‌بینیم دائم به هم متلک پراکنی بیهود می‌کنند» گفت: فکر می‌کنیم این متلک‌ها بچه گانه است و باید فکر اساسی کنند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه حداقل تعطیل کنند تا مردم کرونا نگیرند، در مورد آلودگی هوا افزود: ما در آبان ماه  در پی شیوع آلودگی هوا طرح ترافیک را تشدید و آن را از  درب خانه اجرا می‌کردیم و حالا هم باید این کار را مجددا انجام داد و اگر تعطیل شود حمل ونقل عمومی خلوت می‌شود.

سیاست‌های کنترل اپیدمی کرونا ناموفق بوده است

در یک تحقیق مشترک کمیته سلامت شورای شهر تهران  و مرکز مطالعات شهرداری تهران درباره کرونا در تهران، نشان داده سیاست‌های کنترل اپیدمی کرونا ناموفق بوده است. این تحقیق از 14 فروردین تا ۱۴تیر، و از میان بیش‌از ۵۲هزارنفر از بیمارانی که اطلاعات‌شان به‌نحوی در بیمارستان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ایران، تهران و شهیدبهشتی، بوده، اجرا شده است. این تحقیق نشان داده سه‌منطقه 4، 6 و ۱۹ بیش‌ترین شمار بیمار کرونا را نسبت به جمعیت‌شان داشته‌اند. 

میانگین سنی بیماران ۵۷.۳سال و بیش‌ترین درصد موارد فوت در گروه سنی بالای ۸۰سال بود. در دنیا، تب شایع‌ترین نشانه ابتلا به بیماری است، اما در این مطالعه مشخص شد که در جمعیت مورد مطالعه، سرفه شایع‌ترین علامت ابتلاست.

از مجموع پذیرش‌شدگان در بیمارستان‌ها ۲۱درصد در روز اول ترخیص و حدود سه‌درصد بیش از ۲۰روز بستری داشته‌اند. 

میانگین مدت بستری۶.۱ و ۵۰درصد هم  چهارروز یا کم‌تر بستری‌ بودند.

مهم‌ترین علت دچارشدن به کرونا، سرزدن به مرکزهای درمانی و بیمارستان‌ها بوده و پس‌از آن، به‌ترتیب؛ خانواده و نزدیکان، اعضای فامیل، دوستان، فرزند، نوه، همسر، محل کار، مراکز خرید، مسافرت، مراسم ترحیم، مترو و اتوبوس و تاکسی داشته‌اند.

بنابر این تحقیق، از میان بیش‌از ۱۹هزار بیماران کرونا، بیش از نیمی‌شان حداقل یک بار به خارج از استان محل زندگی و در سطح کشور سفر کرده‌اند و حدود یک‌سوم در محدوده‌ای بیش از ۲۰۰ کیلومتر به مسافرت رفته‌اند. 

۸۴۵ نفر از بیماران تا حداکثر دو کیلومتر از محدوده خانه‌‌شان رفت‌وآمد داشته‌اند،۱۲۴نفر مسافت حداقل دو کیلومتری درون ‌شهری را طی کرده‌اند و ۱۷هزار و ۵۵۱نفر یعنی ۸۹.۴درصد، در مسافت حداقل دو کیلومتری برون‌شهری آمدوشد داشتند

بیش‌ترین میزان رفت‌وآمد بیماران به مرکز شهر تهران است و بیش‌ترین سفرها در مسیرهای بین‌شهری در محورهای هراز، قزوین و رشت، مسیرهای منتهی به شرق مازندران و کرمانشاه و در جنوب؛ استان‌های قم، اراک و ملایر، چالوس، گیلان، زنجان و اردبیل بوده است. 

 به‌طورکلی ۹۰.۱درصد کسانی که از بیمارستان ترخیص شده‌اند با حداقل یک نفر تماس نزدیک داشته‌اند که ۳۱.۹درصد آن‌ها بیمار شده‌اند. میانگین افراد مبتلا در خانواده، بعد از ترخیص فرد، ۱.۸نفر بوده است. 

مردان، افراد دارای تحصیلات کم‌تر، متاهلان و افرادی است که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکرده‌اند، بیش‌تر بیمار شده‌اند.

از میان بیماران، ۳۹.۵درصد بی‌سواد یا تحصیلات به اندازه ابتدایی، ۱۲.۵درصد سیکل و راهنمایی، ۲۳.۴درصد دیپلم، ۲.۹درصد فوق دیپلم، ۱۴.۷درصد لیسانس، ۴.۵درصد فوق‌لیسانس و ۲.۵درصد دکترا داشته‌اند.

۳ استان رکوددار مرگ و میر کرونا در کشور

سیما سادات لاری،سخنگوی وزارت بهداشت گفت: وضعیت شیوع بیماری در کشورمان همچنان دارای روند صعودی است، هم‌اکنون استان‌ سیستان و بلوچستان در وضعیت زرد و استان‌های گلستان، هرمزگان و فارس در وضعیت هشدار و مابقی ۲۷ استان کشور در وضعیت قرمز بیماری هستند. همچنین طی یک هفته‌ گذشته شاهد افزایش تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز از ۱۸۷ شهرستان به ۲۱۵ شهرستان بوده ایم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *