پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گردشگری قربانی کووید۱۹

گردشگری قربانی کووید۱۹





۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۵۹

گردشگری قربانی کووید۱۹

سازمان ملل هشدار داد که کرونا، بیش از یک تریلیون دلار خسارت به صنعت گردشگری جهان وارد می‌کند.

تاکنون این ویروس بیش از 12 هزار میلیاردتومان به گردشگری ایران ضرر زده است.

شیوع کرونا در جهان منجر به افت شدید گردشگری شد و  افت شدید گردشگری تاثیر گسترده‌ای بر اقتصاد کشورهایی که به گردشگران خارجی متکی هستند گذاشته است بر اساس گزارش ها بیشترین ضربه از خسارت‌های درآمدهای گردشگری بر کشورهای کاستاریکا، یونان، مراکش، پرتغال و تایلند وارد شده که بیش از ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها را دربرمی‌گیرد.

 کرونا بیش از یک تریلیون دلار به توریسم جهانی ضرر می‌زند

سازمان ملل در گزارش جدیدی که در مورد تاثیر ویرانگر بحران کووید ۱۹ بر توریسم جهان منتشر کرده است هشدار داد که ۱.۲ تریلیون دلار خسارت به این بخش وارد می‌شود و ۱۲۰ میلیون شغل از دست می‌رود. سازمان ملل گزارش جدیدی در مورد تأثیر ویرانگر بحران کووید ۱۹ بر توریسم جهان منتشر کرد.در این گزارش هشدار داده شده است که ۱.۲ تریلیون دلار خسارت به این بخش وارد خواهد آمد و ۱۲۰ میلیون نفر از شاغلین این بخش شغل خود را از دست خواهند داد.سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۲۰ تعداد گردشگران بین‌المللی نسبت به سال گذشته ۵۸ تا ۷۸ درصد افت خواهد کرد.طبق داده‌های ارائه شده در این گزارش با وارد آمدن این شوک ناگهانی به صنعت توریسم جهان، که بخش عمده درآمد برخی از کشورها را به عهده دارد، بین ۸۵۰ میلیون تا ۱.۱ میلیارد نفر از گردشگران بین‌المللی جهان کاسته خواهد شد.آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: در ۵ ماه اول امسال تعداد توریست‌های بین‌المللی به کمتر از نصف کاهش یافته و ۳۲۰ میلیارد دلار از صادرات به واسطه توریسم از دست رفته است.او ادامه داد: ضرری که تا کنون به این بخش وارد شده بیش از سه برابر ضرری است که در کل بحران اقتصادی ۲۰۰۹ به صنعت توریسم وارد آمده بود.

ضرر ۱۲ هزار میلیارد تومانی به گردشگری

 شیوع کرونا ضربه شدیدی هم به گردشگری ایران زد،  ضربه ای  که به گفته کارشناسان این صنعت را تا مرز نابودی کشیده است، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ایران در سه ماه نخست امسال با وجود کرونا ۷۴ نفر ورودی گردشگر خارجی داشت. گردشگری نزدیک به صفر شد و ۱۲ هزار میلیارد تومان تا مردادماه ضرر وارد شد که برای جبران آن فقط ۱۷۵ میلیارد تومان به شرط حفظ مشاغل پرداخت شد. این وام جذاب نبود؛ سومین بسته حمایتی جبران خسارت کرونا در راه است.علی‌اصغر مونسان که بر عملکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مروری داشت، درباره وضعیت کنونی صنعت گردشگری به ایسنا توضیح داد: گردشگری تا قبل از کرونا روند به رشدی داشت، درآمد آن در سال ۲۰۱۹ به ۱۱.۷ میلیارد دلار رسیده بود که ۲.۸ درصد از سهم تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌داد و تقریبا به متوسط سهم گردشگری در تولید ناخالص جهانی که عدد ۳.۲ درصد است، نزدیک شده بود.

سفر ۷۴ گردشگر خارجی به ایران در ۳ ماه اول امسال

او با یادآوری این که تعداد گردشگران خارجی در سال گذشته به هشت میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر خارجی رسیده بود و برپایه داده‌های سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دوم سریع‌ترین کشور در جذب گردشگر خارجی را بدست آورده بود، افزود: با شیوع کرونا گردشگری با افت شدیدی در دنیا مواجه شد که به تبع آن کشور ما را هم درگیر کرد. به طوری که در سه ماه نخست سال گذشته (۱۳۹۸) تعداد گردشگران خارجی دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود که سه ماه نخست امسال این عدد به ۷۴ نفر رسید؛ تقریبا به صفر نزدیک شد.مونسان درباره بیکاری و درآمدهای از دست رفته گردشگری بر اثر شیوع ویروس کرونا و اقدامات حمایتی این وزارتخانه، گفت: برآورد خسارت‌ها تا مردادماه عددی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان بود. تعداد بیکاران هم خیلی بیشتر از اعداد مورد اشاره است. برای حمایت از این بخش، ابتدای سال اقدام فوری با استفاده از بسته حمایتی دولت انجام شد که شامل امهال اقساط وام‌ها، فرصت سه ماهه در بازپرداخت مالیات، عوارض، قبوض انرژی و حق بیمه بود؛ یک مُسکن سریع برای کاهش فشارها. در مرحله دوم دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای جبران خسارت همه بخش‌ها اختصاص داد که فرایند آن البته در ابتدا خیلی سخت بود. بعد از گزارشی که به رییس‌جمهور ارائه شد پرداخت این تسهیلات سرعت گرفت اما از ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارتی که به صنعت گردشگری وارد شده تا کنون ۱۷۵ میلیارد تومان در قالب وام پرداخت شده است که آن هم منوط به حفظ اشتغال شده است و همین جذابیت وام را برای بخش‌های گردشگری کاهش داد.

کاهش گردشگری و تاثیر بر اقتصاد کشورها

در برخی از اقتصادهای قدرتمند جهان، کاهش جهانگردی به‌عنوان یک صادرات می‌تواند در تراز تجاری آن نیز اثرگذار باشد.  به طور مثال در تایلند که گردشگری به‌عنوان قطب اصلی اقتصاد آن کشور محسوب می‌شود، تولید ناخالص داخلی این کشور با شیوع ویروس کرونا کاهش ۸ درصدی داشته و تاثیر مستقیم آن بر تراز تجاری این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۶ درصد بوده است. این امر می‌تواند بخشی از مازاد تراز جاری سال ۲۰۱۹ با رشد ۷ درصد را از بین ببرد. میزان درآمد حاصل از گردشگری تایلند در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۵ میلیارد دلار بوده که بازار گردشگری در تولید ناخالص داخلی این کشور سهم ۱۳ درصدی را به خود اختصاص داده است. همه‌گیری کرونا در سراسر جهان طی ۴ ماه نخست سال۲۰۲۰ منجر به خسارت ۸ میلیارد دلاری به بخش توریسم تایلند شده است.  کشورهای کوچک‌تر که منابع داخلی کمتری دارند، اغلب برای حمایت از بازار گردشگری خود به واردات بیشتری تکیه می‌کنند و افت صادرات جهانگردی و فعالیت‌های اقتصادی آن به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به کاهش واردات می‌شود و در نتیجه تاثیر کلی بر حساب جاری کشورها خواهد داشت. براساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول احتمال بهبود گردشگری در سال ۲۰۲۰ بسیار کم است و تمایل افراد به سفر و ایجاد شرایط سفر به خارج از کشور با توجه به شرایط ادامه روند همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد و در حال حاضر چشم‌انداز روشنی برای بازار گردشگری اقتصادهای بزرگ و کوچک وجود ندارد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر