پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ابتلای ۱۵۰ نفر به بیماری تب دانگ

مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس خبر داد:

ابتلای ۱۵۰ نفر به بیماری تب دانگ





ابتلای ۱۵۰ نفر به بیماری تب دانگ

۳۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۵۰

مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تعداد بیمارانی که از کشورهای آلوده به کشور ما آمده بودند در طول چند هفته گذشته ثابت مانده است، گفت: در حال حاضر ۱۵۰ بیمار مبتلا به دانگ شناسایی شده است.

«عبدالرضا میراولیایی» مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین وضعیت مقابله با پشه آئدس و بیماری دانگ گفت: تغییرات اقلیمی باعث گسترش پشه در کشور‌های مختلف شده است؛ با توجه به اینکه مناطق زیادی در کشور، شرایط استقرار پشه و تکثیر پشه را دارند، ما در استان‌هایی پشه آئدس را صید کرده‌ایم.

به گزارش پیام ما به نقل از ایلنا،  وی ادامه داد: در کشور ما نیز این شرایط وجود دارد و ما نباید اجازه دهیم که پشه آئدس در کشور گسترش پیدا کرده و در هموطنان ما بیماری ایجاد کند. از همین رو نکته مهم این است که ما پشه را در جایی که در حال گسترش است به سرعت شناسایی کنیم. کشورهای اطراف ما کشورهایی هستند که عمدتا آلوده به پشه آئدس هستند یعنی یا پشه آئدس را دارند و یا پشه آئدس و بیماری دانگ را دارند بنابراین کشورهای آلوده محسوب می‌شوند.

مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در حدود یک الی دو ماه آینده به دلیل اینکه آب و هوا تغییر می‌کند و هوا خنک‌تر می‌شود کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس نیز دمای خنک‌تری خواهند داشت و این باعث می‌شود فعالیت پشه بیشتر شود و هر زمان که فعالیت پشه بیشتر شود، شانس اینکه بیماری ایجاد شود نیز بیشتر می‌شود. بنابراین الان فرصتی است که آمادگی لازم را پیدا کنیم تا زمانی که هوا خنک‌تر می‌شود، بتوانیم از تکثیر پشه و بیماری جلوگیری کنیم.

میراولیایی بیان کرد: ما علاوه بر اینکه رصد و پایش مناطق مرزی را انجام می‌دهیم و استان‌هایی مانند گیلان و یا بوشهر و هرمزگان را مراقبت می‌کنیم، استان‌های همجوار با این استان‌ها را نیز رصد و پایش می‌کنیم از این جهت که احتمال می‌دهیم، این پشه از استان‌هایی که در حال حاضر پشه در آن‌ها صید شده به استان‌های همجوارشان نیز نفوذ کند، از همین رو مراقبت‌هایی تاکنون انجام شده و ما این پشه را در استان مازندران و شهرستان رامسر رصد و پایش می‌کنیم. خوشبختانه در مرز استان گیلان و مازندران که شهرستان رامسر است ما این پشه را پیدا کرده و اقدامات کنترلی را انجام دادیم. در حال حاضر نیز تاکنون این پشه به سایر نقاط مازندران گسترش پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: ما در چند روز گذشته در شهرستان بیله‌سوار در استان اردبیل که هم مرز با کشور آذربایجان است تورهای مراقبتی را پهن کرده بودیم و در آنجا نیز پشه آئدس آل‌پوپیکتوس را شناسایی کرده‌ایم و اقدامات کنترلی را نیز همکاران من در این منطقه شروع کرده‌اند. این خیلی خوب است که سیستم مراقبتی سیستم سلامت یک سیستم هوشیار است و به محض اینکه این پشه وارد یک منطقه بشود، پشه را شناسایی می‌کند و خیلی امید داریم تا بتوانیم این پشه را به صورت کامل کنترل کنیم تا گسترش پیدا نکند.

مدیر برنامه مدیریت بیماریهای منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اما انتظار داریم که حتما بحث بهسازی و پاکیزه نگه‌داشتن محیط پیرامونی را واقعا جدی بگیرند. این پشه همانطور که اعلام شده است می‌تواند در اثرعدم مدیریت پسماند و اینکه فاضلاب یا زباله در معابر عمومی رها شده باشد رشد کند. همچنین ممکن است در منازل مسکونی زیست گاه پشه را داشته باشیم و از بین نبرده باشیم و این خطر وجود دارد که در سطح منازل و در سطح شهرها این پشه گسترش پیدا کند و شدیدا نیازمند همکاری مردم در خصوص مقابله با این پشه هستیم. همانطور که اعلام شده است در ظرف زیر گلدان اگر آبی جمع شود و یا در ظروف جمع‌آوری آب در زیر کولرهای گازی و در تایرهای مستعمل که در کوچه و خیابان رها شده و یا در دیواره باغ‌ها از آن استفاده شده باشد این پشه می‌تواند تخم‌گذاری کند. از همین‌رو بسیار اهمیت دارد که مردم در کنار سازمان‌هایی که متولی بهسازی محیط هستند در سطح معابر عمومی، پای کار آمده و کمک کنند تا شرایط به گونه‌ای پیش برود که برای زیست پشه ناامن شود.

میراولیایی تصریح کرد: ما موارد بیماری که از کشور امارات در چند هفته گذشته داشته‌ایم ثابت مانده است یعنی اینکه بیمار جدیدی از کشور امارات وارد کشور ما نشده است علیرغم اینکه ما در پایانه‌های مرزی بنادر و فرودگاه‌های بین المللی پروازهایی به کشورهای جنوب خلیج فارس دریای عمان قطر و امارات داریم بیمار جدیدی شناسایی نکرده‌ایم.

وی بیان کرد: تعداد بیماران تا این لحظه ۱۵۰ بیمار است. حتما اگر مردم به مناطق آلوده سفر می‌کنند اقدامات خودمراقبتی را انجام داده وجدی بگیرند. از اسکان در فضاهای مسقف و پنجره‌هایی که توری دار است تا پوشیدن لباس‌های بلند و روشن و استفاده از دورکننده‌های حشرات می‌تواند در جلوگیری از گزش پشه کمک کننده باشد اگر به مناطق آلوده سفر کردند هر گونه علائمی مانند تب و بدن درد ودرد پشت چشم و تهوع و استفراغ و علائمی که علائم بیماری دانگ است را داشتند حتما به مرکز درمانی مراجعه کرده و سابقه سفر خود را یادآوری کنند.

 

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر