پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرهم کرونا بر زخم محیط‌زیست دریای خزر

مرهم کرونا بر زخم محیط‌زیست دریای خزر





۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵

مرهم کرونا بر زخم محیط‌زیست دریای خزر

شیوع ویروس کرونا با همه تبعات منفی که برای کشور از جمله مازندران داشت، به خاطر کاهش حمل و نقل دریایی و تعطیل بودن سواحل، خزر را به ساحل آرام رسانده است.

 با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مسائل انسانی تحت تاثیر قرار گرفت؛ رفت و آمدها کاهش یافت تا به نوعی از شیوع بیشتر ویروس کرونا، پیشگیری شود. کاهش رفت و آمدها و همچنین تعطیل شدن مراکز گردشگری، اگرچه بار سنگین مالی بر این صنعت تحمیل کرد ، اما باعث شد محیط زیست به بازآفرینی دست بزند.

یکی از مناطقی که همواره مورد توجه فعالان محیط زیست قرار دارد ، دریای خزر و سواحل آن است. هر ساله گردشگران بسیاری برای استفاده از دریای خزر به مازندران سفر می‌کنند ، اما برخی از گردشگران علاقه‌ای برای جمع کردن زباله‌های تولیدی خود ندارند و آن را در ساحل رها می‎‌کنند. آلودگی‌های پسماند و پساب ناشی از حضور گردشگران از دغدغه‌های فعالان محیط زیست است ، اما امسال با شیوع کرونا، مراکز گردشگری که در ساحل بودند تعطیل شدند، گردشگران کم‌تر به سفر آمدند و حمل و نقل دریایی ناشی از تجارت هم کاهش یافت، فصل صید زودتر تمام شد و آبزیان فرصت بیشتری برای تخم‌ریزی پیدا کردند و شاید بتوان گفت خزر رنگ آرامش به خود دید. مدیرکل محیط زیست مازندران در این زمینه به ایرنا گفت: نیاز است در پساکرونا، تبعات کرونا از جهت‌های مختلف مورد بحث و بررسی علمی قرار گیرد.

حسینعلی ابراهیمی با بیان اینکه به جز حوزه پسماند، کرونا در دیگر بخش‌های زیست محیطی تاثیر مثبت داشته است ، افزود : گازها گلخانه‌ای کاهش یافته و با کاهش رفت و آمدها آلودگی هم کاهش داشته است . 

وی با اظهار این که تبعات حضور گردشگران فقط پسماند نیست ، توضیح داد : پساب‌ها ، از دیگر تبعات حضور گردشگران است که توجه خاصی به این بخش نشده و در این زمینه ۲ تا چهار برابر میانگین کشوری عقب هستیم در حالی که این معضل تا سر سفره مصرف کنندگان محصولات دریایی کشیده می شود. یکی از تبعات کرونا این بود که امسال به خاطر تعطیلی بخش گردشگری آن هم در اوج گردشگرپذیری مازندران طی ماههای اسفند و فروردین ، میزان ریزش پساب به دریا بشدت کاهش یابد و این یعنی محیط زیست خزر تمیزتر از سال های گذشته بود.

این مسئول با بیان اینکه کرونا باعث شد که صید ماهیان استخوانی از دریای خزر هم امسال زودتر از دیگر سال‌ها به پایان برسد، گفت : خوشختانه امسال ماهیان برای زادآوری فرصت بیشتری به دست آوردند چون علاوه بر تعطیلی زودهنگام صید و صیادی دریایی ، صید غیرمجاز ماهیان بویژه در هنگام مهاجرت به رودخانه ها برای تخم ریزی توسط افراد هم کاهش یافت.

ابراهیمی با اظهار این که رفتار انسان ها در یک اقلیم خرد تاثیر بسزایی در اقلیم کلان دارد ، افزود : به همین سبب نیز ما کاهش رفت و آمدهای ناشی از کرونا را در آرامش دریا به صورت مشهودی مشاهده می کنیم .

وی با اعلام این که فعالیت های محیط زیست در دوران کرونا باید بدرستی مورد توجه قرار گیرد ، توضیح داد : در ایام کرونا بسیاری از مشاغل و دستگاه‌ها مانند پلیس و دستگاه‌های خدمات‌رسان تعطیل‌بردار نیستند و دستگاه محیط زیست هم در این ایام فعال بود و شاید کمتر مورد توجه قرار گرفت در حالی که در این ایام گشت‌ها و مراقبت‌های ما بیشتر بود تا غافلگیر نشویم و عده ای از غافلگیری ما سواستفاده نکنند.

مدیرکل محیط زیست مازندران افزود : مثلا یکی از نگرانی ها ما این بود که در شرایط کرونا عده‌ای شغل خود را از دست دادند و ممکن است به سمت جبران خسارتشان از محل محیط زیست بر بیایند مانند قاچاق چوب و شکار غیرمجاز و با همین نگاه هم تلاشمان را در راستای کاهش اثرات مخرب بر محیط زیست افزایش دادیم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر