پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جای استان‌های کم‌بارش و پربارش عوض شد

جای استان‌های کم‌بارش و پربارش عوض شد





۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۰۷

جای استان‌های کم‌بارش و پربارش عوض شد

معاون وزیر نیرو: نسبت به سال گذشته مصرف آب بالا است، اگر مردم ملاحظه کنند در تابستان مشکلی نداریم.

معاون وزیر نیرو درباره اوضاع تامین آب در فصل تابستان نیز بیان کرد: مصرف آب در روزهای پایانی سال 98 و ابتدایی سال جاری افزایش یافته بود، اما در چند روز اخیر مصرف کاهش یافته، ولی هنوز هم نسبت به سال گذشته مصرف بالا است، اگر مردم ملاحظه کنند در تابستان مشکلی نداریم. 

قاسم تقی‌زاده‌ خامسی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت سدهای کشور به لحاظ موجودی آب اظهار داشت: سر جمع حجم آب کل سدهای کشور تا 16 فروردین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد، نسبت ورودی سدها در همین زمان نیز حدود 36 درصد کاهش داشته است.

جای استان‌های کم‌بارش و پربارش عوض شد

وی با بیان اینکه میزان بارندگی تجمعی در برخی استان‌ها مثل کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد، افزود: رقم بارندگی در سیستان و بلوچستان 83 درصد، هرمزگان 85 درصد و کرمان 52 درصد افزایش یافته است، اما برخی استان‌ها هم مثل خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، خراسان شمالی، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی که جزء استان‌های پربارش بوده‌اند، بعضا تا 40 درصد نسبت به سال قبل کاهش بارندگی داشته‌اند. البته سال گذشته به خاطر وقوع سیلاب‌ها، سال پرآبی داشتیم و وضع بارندگی نیز خوب بود. 

سه استان؛ عقب‌تر از نیم قرن گذشته

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه نسبت به متوسط 51 ساله فقط 3 استان اردبیل، چهار محال و بختیاری و یزد عقب هستند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه برف و بارندگی‌های چند روز اخیر بخشی از این عقب‌ماندگی را پوشش خواهد داد و امیدواریم که بطور متوسط نسبت به 51 ساله زیاد عقب نباشیم اما در هر حال نسبت به سال گذشته هنوز عقب هستیم. 

وضع سیستانی‌ها خوب است

وی همچنین یادآور شد: اتفاق خوبی که ظرف روزهای گذشته افتاد، جاری شدن سیلاب در بخش ایرانی هیرمند است، ورودی آب به این رود نزدیک به 3400 متر مکعب بر ثانیه رسید که عدد خوبی برای سیستان است و می‌تواند چاه نیمه‌ها را پر کند و نعمتی برای آب شرب و کشاورزی استان است، ضمن اینکه سیلاب هم بخوبی در این استان مدیریت شد.

 سدهای تهران به سال قبل نزدیک می‌شوند

تقی‌زاده‌ خامسی به وضعیت آب در تهران نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ظرف دو روز گذشته در تهران به صورت تجمعی 20 میلی‌متر بارندگی داشتیم که خوب بوده و این میزان باعث شده حجم تجمعی بارش به وضعیت سال گذشته نزدیک شود، یعنی در حال حاضر ما 330 میلی‌متر بارندگی تجمعی داریم. البته در مجموع میزان انباشته برف نسبت به سال گذشته کمتر است، اما امیدواریم این هفته و هفته آینده بارندگی‌های خوبی داشته باشیم. 

تابستان آب نداریم؟

وی در ادامه درباره اوضاع تامین آب در فصل تابستان نیز بیان کرد: مصرف آب در روزهای پایانی سال 98 و ابتدایی سال جاری افزایش یافته بود، اما در چند روز اخیر مصرف کاهش یافته، ولی هنوز هم نسبت به سال گذشته مصرف بالا است، اگر مردم ملاحظه کنند در تابستان مشکلی نداریم.

آخرین وضعیت سدهای پنجگانه تهران

مدیر دفتر نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران از ذخیره ۶۸۴ میلیون مترمکعبی آب پشت سدهای پنجگانه تهران و افزایش ۷ میلیون مترمکعبی ذخیره‌سازی آب نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، “محمد شهریاری” درباره وضعیت سد‌های پنجگانه استان تهران اظهار کرد: حجم آب ورودی به مخازن سدهای پنجگانه تهران از ابتدای فروردین ماه تاکنون ۹۰ میلیون متر مکعب بوده است که در مقایسه با ۱۸۴ میلیون متر مکعب سال گذشته ۵۱ درصد کاهش را شاهد هستیم.

مدیر دفتر نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه ای تهران درهمین رابطه بیان داشت: در حال حاضر حجم ذخیره آب سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب ۱۲۷، ۴۵، ۲۹، ۳۱۰و ۱۷۴ میلیون مترمکعب می باشد که امیدواریم با توجه به ذخیره برفی مناسب در سطح حوضه آبریز سدهای مذکور و بارش های بهاری بتوانیم آبگیری مناسبی را در سدهای تامین کننده آب شرب کلانشهرهای تهران و کرج داشته باشیم.

وی به کاهش  ۱۲ درصدی ورودی سدها از ابتدای مهر ۹۸ تا نیمه اول فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته اشاره و بیان داشت: در این بازه زمانی ۵۶۳میلیون مترمکعب آب ورودی به مخازن سدهای پنجگانه تهران داشتیم که این حجم در سال آبی گذشته ۶۴۱ میلیون مترمکعب بوده است.

شهریاری همچنین اضافه کرد با توجه به حساسیت تامین آب شرب مطمئن و پایدار پایتخت کشور عزیزمان و بخشی از نیاز آب شرب کلانشهر کرج ،بهره برداری بهینه از سدهای تحت پوشش شرکت آب منطقه ای تهران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در این راستا از بهمن ماه سال گذشته ، با توجه به نتایج برف سنجی های انجام شده در حوضه آبریز سدها و پیش بینی های سازمان هواشناسی ،مدیریت مخازن سدهای مذکور به منظور کنترل سیلابهای بهاری و آبگیری مخازن جهت اطمینان از تامین پایدار آب شرب، صنعت، کشاورزی و نیازهای زیست محیطی و تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی در دشت های ورامین، کرج و قزوین آغاز و در دست اقدام می باشد.

شایعات در مورد اتمام خشکسالی و ترسالی

افزایش بارش‌ها در کشور مورد تایید مسئولان و کارشناسان این حوزه است اما باید در نظر داشت این بارش‌ها استثناست و در یک بازه زمانی بلند مدت به هیچ وجه تاثیری بر کاهش میزان و اثرات خشکسالی ندارد. 

سیل در شهرهای کشور علاوه بر اثرات تخریبی خود زمینه ساز وقوع سیل دیگری نیز در افکار عمومی شد. شایعات زیادی که بعد از سیل مطرح شد و نمی‌توان از اثرات تخریبی آن بر افکار عمومی غافل شد.

این شایعات به ترتیب زیر مطرح می‌شود و انگیزه مطرح کنندگان آن مشخص نیست، برخی از روی ناآگاهی و شاید برخی برای اینکه بیشتر لایک و فوروارد شوند.

مثلا گفته می‌شود دوره سی ساله خشکسالی در ایران تمام شده است. برخی می‌گویند ایران وارد دوره بلند مدت ترسالی شده است. گروهی می‌گویند تغییر اقلیم باعث سیل ‌های اخیر در ایران شده و برخی دیگر شایعه می‌کنند که مشکل ورشکستگی آبی در ایران و بحران آب به خاطر بارندگی‌های اخیر حل شده است.

فارغ از بحث سیل، امسال خبرها در رابطه با میزان بارندگی در کل کشور برخلاف سال گذشته بسیار خوب بود، میزان بارندگی نسبت به پارسال و حتی نسبت به میانگین بلند مدت کشور به شدت رشد داشته. اما متخصصان براین باورند که وضعیت به وجود آمده در دو سال گذشته استثنایی بوده و در بلندمدت بازهم میزان بارندگی کشور کاهش پیدا می‌کند.

در واقع افزایش بارش‌های در کشور مورد تایید مسئولان و کارشناسان این حوزه است اما باید در نظر داشت این بارش‌ها استثناست و در یک بازه زمانی بلند مدت به هیچ وجه تاثیری بر کاهش میزان و اثرات خشکسالی ندارد. 

کاهش میزان بارندگی، به همراه مسائل دیگر مثل مصرف ۹۲درصد کل آب کشور در حوزه کشاورزی، باعث شده ایران در چند سال اخیر با کم‌آبی عجیبی رو شود. به طوری که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که بیش از نیمی از جمعیت ایران در تابستان امسال با تنش‌ آب‌شرب درگیر شدند. اما امسال وضعیت تغییر کرد، وضعیت بارندگی در سال اخیر نسسبت به میانگین بلندمدت ۲۴درصد افزایش پیدا کرده و همین باعث شده تا بسیاری امیدوار شوند تا در میان عواملی که منجر به ایجاد وضعیت کنونی شده، شاید ابرها دیگر با ایران آشتی کرده باشند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر