پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سوخت مازوت نیروگاه رامین اهواز آسمان منطقه را سیاه کرد

سوخت مازوت نیروگاه رامین اهواز آسمان منطقه را سیاه کرد





۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۳۷

سوخت مازوت نیروگاه رامین اهواز آسمان منطقه را سیاه کرد

درست در روزهایی که خوزستان دوباره درگیر ریزگردها شده و خاک، اجازه نفس کشیدن را از مردم گرفته، نیروگاه رامین در جوار اهواز، با استفاده از سوخت مازوت، هوا را کُشنده تر کرده است. این در حالی است که بر اساس دستور رییس جمهور در سال 1395 استفاده از مازوت در صنایع ممنوع است.

به گزارش اسکان نیوز، در حالی که پدیده ریزگرد و گرد وغبار دوباره سر از خوزستان درآورده اند و گفته می شود حتی با ماسک هم هوا خفه کننده است؛ نیروگاه  حرارتی “رامین ویس” با استفاد ه از سوخت مازوت، آلودگی هوای منطقه را تشدید کرده است.

سوخت مصرفی این نیروگاه که در کیلومتر 20 جاده ملاثانی-اهواز قرار گرفته قرار بوده گاز طبیعی باشد و صرفا در نبود گاز طبیعی و شرایط اضطراری از مازوت استفاده کند.

اما به دلیل نبود نظارت جدی از سوی مسوولان حفاظت محیط زیست، این نیروگاه در روزهای اخیر از مازوت استفاده می کند. طبق آمار سال ۱۳۹۲، این نیروگاه، برقِ حدود ۴۲ درصد استان خوزستان و ۶ درصد ایران را تولید می‌کند.

کارشناسان علت استفاده بسیاری از صنایع از مازوت را در ماه های اخیر، ارزان بودن و تولید زیاد آن در فرایند پالایش نفت خام به علت فرسوده بودن و تکنولوژی پایین تاسیسات پالایشگاهی ایران عنوان می کنند.

مازوت یا نفت کوره که ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها، تنور نانوایی‌ها و موتورهای دیزلی و نیروگاه‌ها است 

مازوت ارزش بسیار نازلی در مقابل بنزین یا گازوئیل دارد و میزان غلظت گوگرد آن بسیار بالا است؛ به همین دلیل آلودگی بسیار بالایی تولید کرده و خطر جدی برای سلامت افراد دارد.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت نفت، پالایشگاه‌های کشور در سال گذشته، روزانه 1 میلیون و ۷۳۶ هزار بشکه نفت خام و حدود ۳۳۵ هزار بشکه میعانات گازی دریافت کرده اند که به علت تکنولوژی پایین و قدیمی و فرسودگی تاسیسات پالایشگاه‌ها، ۲۴ درصد این نفت خام تبدیل به مازوت شده است. همچنین بر اساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، ۷ پالایشگاه از ۱۰ پالایشگاه ایران فرسوده شده‌ و عمر مفید شان پایان یافته است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر