پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فرهنگ صادرات نداریم

فرهنگ صادرات نداریم





۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۰۱

فرهنگ صادرات نداریم

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی: بزرگترین مشکل این است که نقش صادرات به درستی تبیین نشده است

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران نداشتن فرهنگ صادرات را جزو یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور دانست و گفت: بزرگترین مشکل ما این است که اهمیت و نقش صادرات و صادرکننده هنوز به درستی تبیین نشده است.

«جمشید نفر» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید برنقش صادرات در رونق کشور بیان کرد: صادرات نقش مسابقات المپیک را دارد و صادرکننده آنقدر باید آماده و شرایط برایش مهیا باشد تا وقتی به زمان عمل می‌رسد بتواند با حریفانش دست‌و پنجه نرم کند نه اینکه در داخل انقدر مکافات داشته باشد که در زمان لازم نتواند حرکتی کند.

 برخی بروکراسی ها مانع صادرات هستند

وی با بیان اینکه اگر هر امکانی را از تولیدکننده و صادرکننده بگیریم هیچ رونقی در کشور حاصل نمی‌شود، گفت: یکسری بوروکراسی‌ها در کشور وجود دارد که باعث کند پیش رفتن مسائل می‌شود، برخی از این بوروکراسی‌ها به دلیل وجود شرایط تحریمی منطقی است اما برخی دیگر را فقط خودمان ایجاد کرده‌ایم.

نفر ادامه داد: در روزهای ابتدایی انقلاب به دلیل درآمدهای نفتی دولتمردان ما به صادرات غیرنفتی اشراف نداشتند، اما در سال‌های بعد به دلیل بروز تحریم‌ها و اینکه دولت نمی‌توانست پول نفت را از سایر کشورها بگیرد، اهمیت صادرات غیرنفتی نمایان شد ولی در این سال‌ها مردم هیچ اطلاعی از اهمیت صادرات ندارند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه صادرات به هیچ وجه نباید لطمه بخورد و ممنوع شود، تصریح کرد: بخشی از گرانی کالاها را دولت باید با واردات و تنظیم بازار مدیریت کند و بخش دیگر به دست تولیدکننده است، اما متاسفانه ما به مسائل سطحی نگاه می‌کنیم و با راهکارهای مقطعی مانند ممنوعیت صادرات جلوی گرانی را می‌گیریم.

نفر در پایان تاکید کرد: هیچ عملی اندازه صادرات برای اصلاح اقتصاد کشور مناسب نیست، در حال حاضر مسئولان نیز به اهمیت صادرات پی برده‌اند اما محدودیت های تحریمی و عدم فرهنگ صادرات مانع از رشد این فعالیت اقتصادی در حد مطلوب شده است.

سیاست های تشویقی برای صادر کنندگان

ایرنا از میزان استفاده از ارز صادراتی در ایران گزارشی منتشر کرده است، بر اساس این گزارش هفت میلیارد و ۱۹۷ میلیون یورو ارز صادراتی از ابتدای امسال تا هفتم شهریورماه برای تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور در سامانه نیما عرضه شده است.

بازار ارز هم اکنون به ثبات رسیده و ارز مورد نیازهای بخش های مختلف اقتصادی به ویژه واردات کالاهای مورد نیاز در حال تامین شدن است.

در ماه های اخیر با افزایش نظارت بر روند بازگشت ارز صادراتی و در نظر گرفتن ابزارهای تشویقی و تنبیهی برای صادرکنندگان، روند عرضه ارز به وضعیت پایدار و مطلوبی رسیده است.در سامانه نیما حواله‌های ارزی عرضه می‌شود که واردکنندگان می‌توانند از طریق آن به واردات محصولات مورد نیاز اقدام کنند. سامانه نیما از سال گذشته پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد و صادرکنندگان و واردکنندگان باید معاملات ارزی خود را در بستر این سامانه به ثبت برسانند.

افزایش نظارت دولت بر روند صادرات و بازگشت ارز صادرکنندگان و ابلاغ بسته‌های سیاستی جدید از مهمترین عوامل افزایش روند بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی به شمار می‌رود.

از جمله این سیاست‌ها، تدوین بخشنامه مربوط به نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان است که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است.

در سیاستگذاری‌های جدید، صادرکنندگانی که بیش از ۷۰ درصد از ارز ناشی از صادرات را در سامانه نیما عرضه کرده‌اند، تشویق می‌شوند.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *