پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | الزام تفکیک زباله در ادارات دولتی پایتخت

الزام تفکیک زباله در ادارات دولتی پایتخت





۲۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲

الزام تفکیک زباله در ادارات دولتی پایتخت

معاون خدمات شهری شهرداری تهران از ابلاغ استاندار تهران برای الزام تفکیک زباله 

در ساختمان‌های دولتی این استان خبر داد

به‌تازگی مجتبی یزدانی -معاون خدمات شهری شهرداری تهران- درباره الزام تفکیک زباله در ساختمان‌های دولتی تهران گفته است: مقرر شده این موضوع توسط استاندار تهران به تمامی ادارات ابلاغ شود تا در تمامی ساختمان‌های دولتی کار تفکیک زباله انجام شود. ساختمان‌های شهرداری تهران نیز در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند. وی همچنین درباره نبود مخازن زباله در برخی نقاط شهر و یا تعویض آنها اعلام کرده، در ۶۳ هزار نقطه‌ای که پیش‌تر مکان‌یابی شده جانمایی مخازن زباله انجام شده است. به گفته وی پیمانکاران موظف هستند که در صورت تخریب مخازن زباله نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنند. این موضوع در قرارداد آن‌ها ذکر شده و اگر در جایی کوتاهی انجام می‌شود علت آن عدم نظارت مناطق است البته در حال حاضر سنجشی توسط ما انجام شده تا در نقاطی که نیازمند به جانمایی مخازن هستیم، مخازن را به‌صورت یکجا خریداری و جای‌گذاری کنیم. به گزارش ایسنا، یزدانی در تشریح آخرین اقدامات معاونت خدمات شهری شهرداری تهران نیز گفته است: برای بوستان پردیسان با توجه به توافقاتی که انجام شده بود همچنین با توجه به جمعیت زیادی که از این بوستان استقبال می‌کنند و در آن حضور پیدا می‌کنند برای اینکه اختلافی ایجاد نشود ما به سراغ ارائه خدمات در این بوستان رفتیم؛ به‌شکلی که پارکینگ‌ها در این بوستان اصلاح و سرویس‌های بهداشتی بازسازی و تعدادی اضافه شد همچنین کل آسفالت پارک تعویض و مبلمان شهری در آن ساماندهی داده شد اما در خصوص بحث پوشش گیاهی ما هیچ دخالتی در این بوستان انجام ندادیم. به گفته این مقام مسوول در شهرداری تهران، در خصوص خدماتی که در راهپیمایی عظیم اربعین ارائه می‌شود سال گذشته هزینه‌ای معادل هشت میلیارد تومان ثبت شد اما باید به این نکته توجه کنیم که با هماهنگی‌های انجام شده با مسئولان عراقی و مسئولان داخل کشور توانستیم هزینه‌ها را کاهش دهیم. برای امسال نیز ما پیشنهاد ۱۰ میلیارد تومان را برای شورای شهر تهران ارسال کرده‌ایم و منتظر تصمیم‌گیری شورا هستیم. بی‌تردید ما در عراق زیر نظر مسئولان عراقی کار خواهیم کرد و در تمامی بخش‌ها تابع آنان خواهیم بود. معاون خدمات شهری شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص توافقات و همکاری‌های این معاونت با آب و فاضلاب تهران و عملکرد معاونت خدمات شهری در حوزه آبیاری فضاهای سبز شهر تهران نیز عنوان می‌کند: باید از مدیرعامل آب و فاضلاب شهر تهران قدردانی کنیم چرا که همکاری بسیار خوبی در حوزه تأمین آب فضای سبز شهر تهران با ما داشتند. ما در تلاش هستیم که سیستم آبیاری فضای سبز شهر تهران را مکانیزه کنیم و تا پایان امسال مناطق۱، ۲، ۵ و ۶  باید سیستم آبیاری فضای سبز خود را کاملا مکانیزه کنند. وی در ادامه می‌گوید: تا پایان آبان‌ماه امسال نیز تمامی چاه‌هایی که مورد بهره‌برداری شهرداری تهران قرار می‌گیرد باید هوشمند شوند. در حال حاضر نیز چاه‌های مناطق ۷ و ۱۰ تهران کاملا هوشمند هستند. یزدانی در خصوص ارائه خدمات رفت و روب و نگهداشت شهر نیز بیان می‌کند: ما به‌طور روزانه کار عادی خود را انجام می‌دهیم. گاهی در نقطه‌ای از شهر اشکالی پیش می‌آید که با تماس‌های شهروندی متوجه آن می‌شویم و قطعا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به حل آن اقدام می‌کنیم. 

آغاز فرهنگ‌سازی از ادارات

اواخر تیرماه گذشته بود که استاندار تهران با بیان اینکه بعد از چندین سال طرح جامع مدیریت پسماند در دستور کار قرار گرفته و باید برای تفکیک پسماند از مبدا فرهنگ سازی صورت بگیرد گفته بود: دستگاه های دولتی تفکیک زباله را از خود آغاز کنند. به گزارش ایرنا انوشیروان محسنی بندپی در چهل و پنجمین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان که در استانداری تهران برگزار شده بود، اعلام کرد: اگر کل دشت‌های تهران را پسماند دفن کنیم باز هم فضا کم می‌آوریم. به گفته وی برخی دانشگاه‌ها پایان نامه‌های زیادی در خصوص مدیریت پسماند زباله‌های استان تهران نوشته اند که برای مکانیابی دقیق سایت جدید می‌توان از آنها استفاده کرد.

تولید روزانه بیش از پنج هزار تن زباله

رضا عبدلی مدیرعامل پسماند استان تهران نیز جلسه یادشده با بیان اینکه روزانه پنج هزار و ۶۰۰ تن زباله در شهر تهران ایجاد می‌شود، گفته بود: ۲۱ تن پسماندهای حومه، صد تن پسماند صنعتی و پزشکی و ۱۰۰ تن لجن در مجتمع آرادکوه دفن می‌شود. به گفته وی ۸۰۰ تن زباله حجیم در سطح شهر تهران پردازش و به محل‌های مصرف انتقال داده می‌شود. عبدلی در ادامه تصریح می‌کند: روزانه ۹۰۰ تن مواد عالی قابل تولید به کمپوست در آرادکوه داریم که برای اولین بار تفاهم نامه‌ای با سازمان پارک‌ها بسته شده تا هزار تن در سال کمپوست به آنها تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه زباله‌های پزشکی حتماً باید سوخته شوند چرا که منبع بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار هستند اضافه می‌کند: زباله‌های تهران باید در شهر جداسازی و آلودگی‌ها و شیرآبه های آن باید تصفیه شود. به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان تهران، با مشارکت بخش خصوصی ایستگاه‌های دهگانه باید به دستگاه‌های تصفیه و پردازش تجهیز شوند.

کاهش ۱۴۰۰تنی زباله‌های شهر تهران

23 تیرماه 98 نیز مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران از کاهش میزان زباله در شهر تهران خبر داد و اعلام کرد: به‌طور میانگین در روز حدود ۱۴۰۰ تن از زباله‌های شهر تهران کاهش پیدا کرده است. عبدولی در نخستین کنفرانس چالش‌های زیست‌محیطی با تأکید بر پسماندهای پلاستیکی گفته بود: پسماندهای خشک که برخی از آنها ارزشمند است و در بخش صنعت به‌عنوان کالای ارزشمند قلمداد می‌شوند پس از پردازش می‌توانند به چرخه مصرف بازگردند. وی در ادامه می افزاید: بی‌تردید امروز باید به‌عنوان شهروند تلاش کنیم کالاها را دقیقاً مطابق با نیازهای خود تهیه کنیم. متأسفانه در حال حاضر بسیاری از کالاهای قابل مصرف در پسماند یافت می‌شوند اما خوشبختانه در سال گذشته با توجه به عوامل مختلفی همچون افزایش قیمت کالا، مدیریت مصرف توسط شهروندان محقق شد و به‌طور میانگین در روز حدود 1400 تن از زباله‌های شهر تهران کاهش پیدا کرد. البته در این مسیر تلاش شهرداری‌های مناطق برای جلوگیری از انتقال پسماندهای حجیم به آرادکوه و نگاه دقیق به تفکیک از مبدأ را نیز نباید فراموش کنیم. قطعاً نقش شهروندان در تولید پسماند بسیار مؤثر است و آنها در حوزه تولید پسماند نقش بسزایی دارند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

سایه سیل بر خوزستان

سایه سیل بر خوزستان

مطالب مرتبط

صدای ما را بشنوید

فعالان محیط‌زیست در «دادگاه بین‌ آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم می‌گویند

صدای ما را بشنوید

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

گفت‌وگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفت‌وگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

در منطقه‌ای که فعالان محیط زیست خوزستان پیشنهاد تأسیس ژئوپارک داده‌اند، مجوز برداشت معدن صادر شد

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

گرمای تابستان در میناب،‌ طعمهٔ گوشتخواران وحشی این منطقه را کاهش می‌دهد

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

پلاستیک‌، فاجعه‌ای برای سلامتی و محیط‌زیست

پلاستیک‌، فاجعه‌ای برای سلامتی و محیط‌زیست

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *