سایت خبری پیام ما آنلاین | مردم جزیره خارگ در معرض آلایندگی‌های زیست‌محیطی

مردم جزیره خارگ در معرض آلایندگی‌های زیست‌محیطی





۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۵

مردم جزیره خارگ در معرض آلایندگی‌های زیست‌محیطی

شهردار خارگ: شهروندان این جزیره در معرض مستقیم آلایندگی‌ها و به خصوص دود ناشی از سوختن مواد نفتی هستند

شهردار خارگ به‌تازگی در نشستی با مسوولان استان بوشهر ضمن اعلام این خبر که شهروندان این جزیره در معرض مستقیم آلایندگی‌های زیست محیطی به خصوص دود ناشی از سوختن مواد نفتی هستند، گفته است: «به‌رغم مسیر پرشتاب توسعه جزیره خارگ به همت خدمتگزاران مردم در جزیره، اما همچنان شهروندان خارگ با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که از جمله موارد آن می‌توان به تخصیص میزان نهچندان مناسب حق آلایندگی و ارزش افزوده به خارگ اشاره کرد، آن هم در شرایطی که مردم جزیره خارگ در معرض مستقیم آلایندگی‌های زیست محیطی به خصوص دود ناشی از سوختن مواد نفتی قرار دارند.»

عبدالحمید صفایی در حالی از میزان تخصیص نه‌چندان مناسب حق آلایندگی و ارزش افزوده به جزیره خارگ سخن به میان می آورد که پیشتر رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفته بود، با لحاظ کردن راهکارهای قانونی زمینه افزایش عوارض آلایندگی و ارزش افزوده جزیره خارگ فراهم می‌شود.

افزایش عوارض آلایندگی خارگ

اردیبهشت‌ماه 97 بود که فریدون حسنوند در نشست هم‌اندیشی مشکلات جزیره خارگ اعلام کرد میزان دریافتی جزیره خارگ در ارتباط با عوارض آلایندگی و ارزش افزوده در مقطع کنونی بسیار اندک است. در آن زمان وی گفته بود در این ارتباط استانداری و امور مالیاتی بوشهر می توانند با هم‌افزایی و همکاری درون استانی برای افزایش اعتبارات عوارض آلایندگی و ارزش افزوده شهرداری خارگ تلاش کنند. به گفته حسنوند حل مشکل فاضلاب جزیره خارگ نیز از مواردی است که به طور جدی آن را پیگیری می کنیم. 

نماینده مردم شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی هم در نشست یادشده اعلام کرد مردم جزیره خارگ به حمایت بیشتر نیاز دارند و وزارت نفت باید مسوولیت اجتماعی خود را در قبال آنان اجرا کند. به گفته حجت الاسلام عبدالحمید خدری، با توجه به وضعیت نابسامان مردم در این جزیره انتظار داریم وزارت نفت بیش از پیش در مسیر تحقق مسوولیت اجتماعی خود در این جزیره اهتمام ورزد. چراکه جزیره خارگ در طول جنگ تحمیلی به شمار روزهای جنگ بمباران شده و اکنون شایسته نیست که مردم مقاوم آن مورد کم توجهی قرار گیرند. رئیس شورای اسلامی شهر خارگ نیز در آن زمان اعلام این خبر که این جزیره اداره آب و فاضلاب ندارد گفته بود در سال 1387 طرح ناتمام فاضلاب جزیره خارگ را وزارت نفت با 80 میلیارد ریال اعتبار اجرا کرد که تاسیسات احداثی آن به دلیل نبود متولی مشخص در معرض فرسودگی قرار دارد. مهدی باقری در جلسه هم‌اندیشی مشکلات جزیره خارگ گفته بود سال 96 با توجه به قانون تجمیع، عوارض دریافتی شهرداری خارگ در ارتباط با حق آلایندگی و ارزش افزوده تنها 2 میلیارد و 200 میلیون ریال بود که با توجه به ظرفیت‌های فراوان در این جزیره این اعتبار بسیار ناچیز و باید زمینه افزایش آن فراهم شود. 

خاموش شدن یک مشعل آلاینده

بهمن‌ماه 97 بود که رئیس اداره محیط زیست خارگ استان بوشهر اعلام کرد همزمان با هفته هوای پاک یکی از هفت مشعل (فلر) آلاینده کارخانه درود 2 وابسته به شرکت نفت فلات قاره در این جزیره برای همیشه خاموش شد.

به گزارش ایرنا، مرتضی مخلوعی گفته بود در این طرح که توسط کارشناسان شرکت نفت فلات قاره منطقه خارگ عملیاتی شده از این پس گازهای همراه نفت به جای سوختن در فلر و آلودگی هوا برای استفاده به شرکت پتروشیمی خارگ تحویل می شود. به گفته وی با این اقدام درصد زیادی از آلودگی هوای منطقه کاهش و این سرمایه ملی که سال ها در فلر دود می شد و هوا را آلوده می کرد از این پس تبدیل به محصولات قابل استفاده در صنایع مختلف می شود. رئیس اداره محیط زیست خارگ استان بوشهر در آن زمان گفته بود با توجه به رویکرد مثبت مدیریت شرکت نفت فلات قاره منطقه خارگ امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد صفر شدن مشعل سوزی (فلرینگ) در منطقه خارگ باشیم. آن‌طور که وی اعلام کرد در سال 97 و همزمان با روز ملی هوای پاک شماری از دوستداران محیط زیست در اقدامی شایسته نسبت به درختکاری در این جزیره اقدام و همزمان قسمتی از این جزیره نیز پاکسازی شد. 

به گفته وی خارگ دارای خاک بسیار حاصلخیزی است که با وجود بارش‌های مناسبی که امسال صورت گرفته بسیار سرسبز شده و محل بسیار مناسبی برای جمعیت آهوان ساکن در این جزیره شده است. همچنین با توجه به ساحل ماسه‌ای مناسب این جزیره جایگاه امنی برای زمستان گذرانی و جوجه آوری پرندگان مهاجر زمستان گذران است که هر ساله و با شروع فصل سرما به این جزیره وارد می شوند. 

پرداخت حق آلایندگی جزیره خارگ

در بهمن‌ماه 91 نیز امام جمعه خارگ اعلام کرد حق آلایندگی باید برای مقابله با آن و توسعه فضای سبز، به خود خارگ تعلق گیرد، نه شهرستان‌هایی که ضرری از آن ندیده‌اند. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام موسی کمالی در دیدار با مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفته بود یکی از موارد بسیار اساسی در جزیره استراتژیک و مقاوم خارگ، بحث حفاظت محیط زیست است که امیدواریم با تدابیری که در این زمینه اندیشیده می‌شود، شاهد رسیدن آن به حد اعلا باشیم. وی در آن زمان خاطر نشان کرده بود می‌توان هم صنعت را حفظ کرد و هم محیط زیست را و نیاز هست برخی از صنایع اصلاح شوند و لذا باید برای آن هزینه شود. 

امام جمعه خارگ با تاکید بر اهمیت حفاظت محیط زیست گفته بود اگر قانونی وضع می‌شود که در مقابله با آلایندگی‌های به وجود آمده در خارگ، هزینه‌ای پرداخت شود، به این لحاظ است که این هزینه‌‎ها در راستای مقابله با آلودگی‌ها خرج شود و آن را خنثی کند. اما با وجود همه این صحبت‌ها ما شاهد آن هستیم که فضای خارگ سال‌هاست به واسطه شرکت‌های نفتی مستقر در آن آلوده شده اما هزینه‌ای که باید برای مقابله با آلایندگی‌ها در خود جزیره خرج شود، به شهرستان‌های دیگر استان تعلق می‌گیرد که ضرری از جانب این آلایندگی‌ها شامل آنها نشده است. کمالی در آن زمان گفته بود ما امیدواریم این مساله با همت مسوولان استان پیگیری شود تا حق مردم خارگ به آنها داده شود.

وی همچنین تاکید کرده بود این بودجه باید در اختیار شهرداری خارگ قرار گیرد تا به واسطه آن با ایجاد و توسعه فضای سبز و دیگر برنامه‌های زیست محیطی، با این آلودگی‌ها مقابله کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *