پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چرایی صدور مجوز برای انتقال پسماند به استان گیلان

چرایی صدور مجوز برای انتقال پسماند به استان گیلان





۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۴

چرایی صدور مجوز برای انتقال پسماند به استان گیلان  

نماینده مردم لنگرود در مجلس از پیگیری دلیل صدور مجوز برای انتقال پسماند پتروشیمی به استان گیلان خبر داد و گفت: این انتقال ابهامات زیادی دارد.

به‌تازگی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص انتشار مطلبی در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی پیرامون انتقال پسماند خطرناک پتروشیمی به استان اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه تاکید شده است انتقال پسماند خطرناک پتروشیمی برای دفن در گیلان صحت ندارد و این پسماند‌ها تحت تدابیر و نظارت مستمر کارشناسان صرفا برای بازیافت به واحد بازیافت‌کننده منتقل می‌شوند.

در این اطلاعیه آمده است: «در پی انتشار مطلبی در برخی رسانه ها و فضای مجازی پیرامون انتقال پسماند خطرناک پتروشیمی به استان برای تنویر افکار عمومی و رفع نگرانی مردم گیلان و دوستداران محیط زیست به اطلاع می رساند: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در سال97 با جایگزینی واحد پالایش روغن گیلان با کارخانه تصفیه دوم روغن واریان در حاشیه شهر لوشان موافقت کرد، واحد مذکور دارای مجوز از اداره صمت برای بازیافت پسماندهای شیمیایی است اما با محدودیت ایجاد شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان صرفا به بازیافت EDC (اتیلن دی کلراید از میعانات پتروشیمی  محدود شد، این نوع از میعانات جزء پسماندهای دارای ارزش اقتصادی بالا و صادراتی است و بهمین دلیل بازیافت می شود، یکی از مهمترین مراکز بازیافت این نوع مواد در استان های قزوین و مرکزی است که به دلیل مشابهت اقلیمی منطقه لوشان با استان قزوین با تاسیس این واحد در همان محدوده موافقت گردید.

 در همین رابطه اطلاع از نکات ذیل ضروری است:

1- با توجه به ضوابط استقرار واحدهای صنعتی موضوع ماده 11 قانون هوای پاک تاسیس واحدهای بازیافت پسماند صنعتی محدودیت نداشته و براساس گزارش ارزیابی های انجام گرفته موضوع ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه کشور در مناطق جنوبی استان قابل انجام است.

2- برابر آیین نامه های سازمان حفاظت محیط زیست، ارسال و دریافت محموله های پسماندهایی از این دست کاملا تحت نظارت کارشناسان حفاظت محیط زیست استان های مبدا و مقصد بوده و جزییات هر محموله با اجازه طرفین دریافت و مدیریت می شوند.

3-واحد بازیافت این مواد در لوشان، در واقع جایگزین صنعت آلاینده تصفیه دوم روغن شده و به لحاظ کمی و کیفی آلایندگی آن کمتر است.

4- بدیهی است بازیافت معمول (down cycliing) دارای پسماندهای نهایی فرایندی می باشد که بویژه به دلیل وجود حلال های آلی پایدار (POPs)حتما می بایست تحت برنامه مدیریتی خاص به مراکز امحا منتقل شود. برابر تعهدات و برنامه دریافتی از واحد پس از انجام فرایند بازیافت و تولید پسماندهای مورد نظر، شرکت مذکور تحت پایش این اداره کل ملزم به ارسال آن به مراکز امحا می باشد.

5- مدیریت پسماند عادی براساس قانون مدیریت پسماند بر عهده دولت بود و مدیریت پسماندهای صنعتی برعهده تولیدکننده پسماند است و استقرار و رشد صنعت امحا و بازیافت نیز تا حدود زیادی به نیاز سنجی و امکان سنجی اقتصادی تولیدکننده ها بستگی دارد و پراکنش آمایشی آن بر همین اساس شکل می گیرد. بدیهی است صنعت بازیافت در کشورمان یک صنعت نوپاست و ریسک آن نیز همیشه وجود داشته و دارد و باید با حمایت و هدایت همه مراجع ذیربط ریسک آن به حداقل رسیده و میزان آلاینده های متعدد صنعتی را کاهش داد. امروزه به دلیل عدم امکان بازیافت، بسیاری از پسماندها در طبیعت رها می شوند. بنابراین آنچه که در برخی رسانه های غیررسمی در فضای مجازی مبنی بر انتقال پسماند خطرناک پتروشیمی جهت دفن در استان گیلان آمده بود صحت نداشته و این پسماندها تحت تدابیر و نظارت و پایش مستمر کارشناسان حفاظت محیط زیست گیلان صرفا جهت بازیافت به واحد بازیافت کنتده منتقل می شوند».

تذکر به وزیر صمت و سازمان محیط‌زیست 

روز گذشته همچنین مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با تأکید بر اینکه برای احقاق حق گیلان و جلوگیری از انتقال پسماند پتروشیمی به این استان کوتاه نخواهیم آمد، گفت: در اولین فرصت تذکر جدی را به سازمان محیط‌زیست و وزیر صنعت، معدن تجارت برای چرایی صدور مجوز در گیلان خواهم داد که آنان باید پاسخ درست و دقیق دهند.

 آن‌طور که لاهوتی به خبرنگار فارس گفته، استان گیلان مشکلات پسماند تقریباً زیادی دارد و ‌انتقال این پسماند به استان گیلان قطعاً مشکلاتی را به لحاظ زیست‌محیطی برای مردم ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم توجه مسؤولین محیط‌زیست به مسئله انتقال پسماند پتروشیمی به استان گیلان می گوید: «در این خصوص با سازمان محیط‌زیست مکاتباتی را انجام داده و به گفته رئیس سازمان محیط‌زیست انتقال این پسماند به گیلان ازنظر زیست‌محیطی مشکلی ایجاد نمی‌کند که برای ما غیرقابل‌باور و قابل‌پیگیری است.»

به گفته لاهوتی پسماند پتروشیمی به  استان‌های اراک، قزوین، گیلان و یک استان دیگر انتقال داده می‌شود و فردی در لوشان مجوز تبدیل بازیافت این پسماند را بر عهده دارد.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در ادامه از پیگیری دلیل صدور مجوز برای انتقال پسماند پتروشیمی به استان گیلان خبر می‌دهد و می گوید: «این انتقال برای بنده ابهامات زیادی دارد زیرا اگر این پسماند برای مردم و زیست محیط مشکلی ایجاد نمی‌کرد چرا باید این‌همه هزینه انتقال پسماند از خوزستان به استان گیلان داده شود و پس از بازیافت در این استان، به فروش برسد.»

لاهوتی با تأکید بر اینکه برای احقاق حق استان گیلان و جلوگیری از انتقال پسماند پتروشیمی به این  استان کوتاه نخواهیم آمد تصریح می کند: «اگر بازیافت پسماند پتروشیمی برای سلامتی مردم و زیست‌محیطی ضرری نداشت باید در همان استان خوزستان این کار انجام می‌شد نه اینکه به استان‌ گیلان انتقال داده شود و برای این استان مشکل ایجاد کند‌.»

آن‌طور که این نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی می گوید، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست باید این موضوع را جدی بگیرند به این دلیل که این موضوع ابهامات زیادی دارد و عقل و منطق این است که پسماند در همان استان تبدیل شود و در اولین فرصت تذکر جدی را به سازمان محیط‌زیست و وزیر صنعت، معدن تجارت برای چرایی صدور مجوز در گیلان خواهم داد که آنان باید پاسخ درست و دقیق دهند.

خبر صدور مجوز برای انتقال پسماند پتروشیمی استان خوزستان به دو استان قزوین و گیلان در شرایطی در بسیاری از رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد که بسیاری بابت این موضوع که قطعاً آسیب‌های جدی در حوزه محیط زیست و بهداشت در پی دارد، به این اقدام غیرمسئولانه واکنش نشان داده‌اند.

در این میان اما تاکنون از استان گیلان تنها مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نسبت به موضوع فوق داشته و اعتراض خود را نسبت به اقدام سازمان محیط زیست کشور اعلام کرده است.

پیشتر نیز علی مریدی، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با شبکه خبر مدعی می‌شود که این زباله‌های پتروشیمی برای محیط زیست خطرناک هستند؛ اما وی پاسخ روشنی به اینکه چرا این پسماندها برای خوزستان خطرناک است اما مجوز انتقال آن به گیلان و قزوین صادر می‌شود را ارائه نمی‌کند.

حال اما انتظار می‌رود نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با ایستادگی مقابل این اقدام غیرعقلانی و خطرآفرین سازمان محیط زیست کشور مانع از بروز چنین فاجعه‌ای در استان گیلان شوند. موضوعی که تیشه‌ای دیگر بر ریشه طبیعت استان سرسبز گیلان خواهد بود.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح کرد

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «نور»:

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

عکاسی به قیمت جان پرندگان

«پیام ما» باید و نبایدهای فعالیت عکاسان و تصویربرداران در فصل زادآوری پرندگان را بررسی می‌کند

عکاسی به قیمت جان پرندگان

صدای ما را بشنوید

فعالان محیط‌زیست در «دادگاه بین‌ آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم می‌گویند

صدای ما را بشنوید

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

گفت‌وگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *