سایت خبری پیام ما آنلاین | فرزندان بی‌هویت صاحب تابعیت می شوند

فرزندان بی‌هویت صاحب تابعیت می شوند





۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۳۹

فرزندان بی‌هویت صاحب تابعیت می شوند

نمایندگان مجلس با لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از  ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، موافقت کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 188 رای موافق، 20 رای مخالف و 3 رای ممتنع از 226 نماینده حاضر در این جلسه با کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کردند.

«معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و «لعیا جنیدی» معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز در این جلسه حضور داشتند. لعیا جنیدی در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، گفت: حدود 4 سال این لایحه در دولت مورد بررسی قرار گرفته است و در کمیسیون حقوقی قضایی نیز تغییراتی روی این لایحه اعمال شده است. وی با بیان اینکه زنان ایرانی از حق انتخاب خود استفاده کرده و ممکن است با مردی غیرایرانی ازدواج کرده باشند، افزود: حاصل این ازدواج فرزندانی بوده که در داخل ایران هستند وبه دلیل علاقمندی می خواهند هویت ایرانی داشته باشند. ما باید برای حفظ هویت زن ایرانی و حفظ هویت فرزند او تابعیت آن ها را مشخص کنیم در غیر این صورت این فرزندان مشکلات اشتغال قانونی و تحصیل را تجربه می کنند. معاونت حقوقی رئیس جمهور نیز تصریح کرد: در اعطای تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مسائل امنیتی موضوعیتی ندارد چون می‌خواهیم جهت تابعیت برای فرزندان حاصل ازدواج زن ایرانی با مرد غیر ایرانی با سن کمتر از 18 سال اقدام کنیم که مساله امنیتی ندارد ، بنابراین بعد از تصویب کلیات، دستورالعمل اجرایی تابعیت باید بر عهده وزارت امور خارجه گذاشته شود. 

«محمود رحیمی جهان آبادی» نماینده مردم تربت جام  یکی از موافقین این لایحه بود و چنین اظهار نظر کرد: در سال 1313 قانون انتقال تابعیت از طریق پدر تصویب شده است، زمانی که زن را به عنوان یک کالا و وسیله در نظر می گرفتند، امروز که زن به عزت و کرامت رسیده و تحصیلات و جایگاه والایی در کشور دارد، بر اساس کدام منطق اعطای تابعیت یا انتقال خون از مادر به فرزند را رد و زن را از این حق محروم می کنید. وی افزود: ما برای احیای حق زنان ایرانی تلاش می کنیم، زنانی که عشق آنان به وطن و کشور همیشگی است، فرزندان دارای مادر ایرانی حق دارند که تابعیت ایران را داشته باشند.

«عبدالرضا مصری» عضو کمیسیون برنامه بودجه نیز در موافقت با این لایحه با انتقاد از اینکه ما گرفتار ماده 976 قانون مدنی شده ایم، بیان کرد: قانون مدنی تابعیت ذاتی را صرفاً از پدر نقل می کند در صورتی که مغایر آیه شریف قرآن است که می گوید «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم» و خداوند می فرماید ما شما را از زن و مرد آفریدیم و نباید تابعیت را منحصراً به حضور مرد تلقی کنیم، بنابراین در این موضوع باید تجدیدنظر کرد. وی با تاکید بر اینکه کشور ما بی در و پیکر نیست که هر کس دوست داشت وارد آن شود، تصریح کرد: اتباع نمی توانند به راحتی وارد کشور شوند که تابعیت بگیرند. ازدواج پدر و مادر فرزندانی که اوراق هویتی و تابعیت ندارند، شرعی است و نباید به کودکان آنها ظلم شود و فرزندان بی هویتی را با خود یدک بکشند.این فرزندان با خواست خود متولد نشده اند و نباید آنها را از حق تابعیت و شناسنامه محروم کرد.

در ادامه «بهمن طاهرخانی» نیز در موافقت با لایحه مذکور با بیان اینکه مباحث مربوط به تابعیت حقوقی است و ارتباطی با مباحث فقهی ندارد، گفت: در کشور اتباع بیگانه زیادی وجود دارد، البته ما می خواهیم به کسانی تابعیت اعطا کنیم که از مادر ایرانی متولد شده اند و امروزه با توجه به پیشرفت جوامع باید به آن توجه داشته باشیم و بدون شک اگر تابعیت ایرانی به فرزندان بی هویت ارائه نشود، ناهنجاری های اجتماعی افزایش می یابد.نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی شخصیت، ارزش و تابعیت داده شود تا شاهد ناهنجاری های اجتماعی نباشیم. وزارت امور خارجه و وزارت کشور می توانند اعطای تابعیت را به درستی مدیریت کنند و اگر این ماده واحده تصویب شود، صدمه ای به امنیت و منافع ملی وارد نمی شود. 

 لایحه تابعیت، مخالفانی دارد

  «قاضی پور» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جریان مخالفت با لایحه مذکور بوده و با بیان اینکه تابعیت به خون پدر، DNA و خاک است، گفت: متاسفانه در این لایحه چنین محدودیت هایی اعمال نشده است آیا فقط ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در داخل کشور مطرح است؟ کدام خارجیان؟ آنها که رسمی وارد کشور شده اند یا قاچاقی؟. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با اجرای این لایحه امنیت کشور متزلزل خواهد شد چرا که افرادی جاسوس و مورد وثوق دشمن وارد کشور می شوند، در حالی که ما جوانان تحصیل کرده و بیکار فراوانی داریم چرا باید خارجی های ناشناخته را وارد کشور کرده و سرپرستی دختران خود را برعهده آن ها بگذاریم، اگر مردی با 4 بچه از کشور خارج شود، آن زن و بچه هایش باید چه کنند. قاضی پور تاکید کرد: اگر این لایحه صرفا شامل دادن شناسنامه به کودکان متولد ایران محدود می شد باز جای بحث و بررسی داشت اما در این طرح جای فعل و فاعل و زمان مشخص نشده و تضمینی ارائه نکرده اند.«مصطفی کواکبیان» نماینده مردم تهران هم در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: مخالفت من با این لایحه مشروط است، به این مفهوم که در جهت ارتقای منزلت زن ایرانی و همچنین حفظ حقوق فرزندان آن ها باید برنامه ریزی دقیق داشته باشیم. وی افزود: اگر بدون برنامه ریزی و حساب و کتاب عمل کنیم مشکلاتی خواهیم داشت، بعضی در تشریح این موضوع، مبحث شرعی بودن ازدواج زنان را مطرح می کنند در صورتی که این موضوعی حقوقی است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *