پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تدوین شیوه‌نامه«گردشگری عشایر»

تدوین شیوه‌نامه«گردشگری عشایر»





۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۰

تدوین شیوه‌نامه«گردشگری عشایر»

تنها عضو ایرانی بنیاد بین‌المللی مولانا با آسیب‌شناسی حضور برخی گردشگران ایرانی در شهر قونیه،از پیشنهادی که به گفته او سبب رفع آسیب‌ها و یا کمتر شدن آن و در عوض باعث توسعه فرهنگ و ادبیات ایران درسطح جهان می‌شود، می‌گوید.فروزنده اربابی با اشاره به پیشینه حضور گردشگران فرهنگی وزیارت‌کنندگان مقبره مولانا در شهر قونیه اظهار کرد: من ۶۰ سال دارم و از اولین روزتاسیس بنیاد بین‌المللی مولانا که چیزی حدود ۳۷ سال از آن می‌گذرد تنها عضو ایرانی آن هستم. قونیه شهر کوچکی بود، گردشگر ایرانی‌ اصلا نبود، منظورم حدود بیست و اندی سال پیش است که نویسندگان و مستشرقین و اندیشمندان خارجی حضور داشتند. انگشت‌شمارازاستادان ایرانی نیز می‌آمدند.هر سال در آذرماه مراسم سماع داشتند که در یک سالن بسکتبال، فکر کنم خارج از شهر قونیه برگزار می‌شد. او افزود: بعد از آقای اردوغان پیشرفت‌های بسیارچشم‌گیر و توسعه دور از انتظاری در این شهر رخ داد. قبل از آن، در حدود سی‌واندی سال پیش، امکانات چندانی در این شهر نبود. اما در این سال‌ها از حدود ۱۳ سال پیش، خارجی‌ها و خصوصا ایرانی‌ها را می‌بینیم که به قونیه می‌آیند. امکانات بسیار زیادی هم در این شهر ایجاد شده و شهر توسعه یافته است، در حالی که قبلا یک شهر کوچک با امکانات گردشگری محدود بود.مراسم هم به جای هفت روز، ۱۷ روز شده و باشکوه‌تر هم برگزار می‌شود.البته مراسم صرفا سماع نیست و پنل‌های دانشگاهی هم هست. به دنبال این تغییرات، فروشگاه‌های خیلی زیادی هم باز شده و همین‌طور برای آمدن راحت گردشگران قطارهای سریع‌السیر راس هر ساعت از استانبول و آنکارا راه‌اندازی شده و سایر امکانات جذب گردشگر و توریست توسعه بالایی پیدا کرده است.حالا مراسم‌های مولانایی درشهر قونیه درسال نزدیک به یک میلیون و خرده‌ای شرکت‌کننده دارد.اربابی با اشاره به افزایش تعدادمراسمی که سالانه برای مولانا در قونیه برگزار می‌شود، گفت:قبلا فقط مراسمی به‌مناسبت وفات حضرت مولانا بود که در ۱۷ دسامبرکه شب عروس گفته می‌شود، انجام می‌شد.اما حالا دوستان ترک و مسئولان فرهنگی کشور ترکیه و شهرداری قونیه در کنار این مراسم، دو مراسم دیگر هم گذاشته‌اند ومناسبتی که از قبل در آذر وجود داشت، به سه مناسبت تبدیل شده است. حالا مراسمی برای تولد حضرت مولانا که درمهرماه است وهمچنین فستیوال «صوفی‌سین» برای نمایش فیلم‌هایی باتم عرفانی در اردیبهشت‌ماه به‌مناسبت آمدن خانواده حضرت مولانا به قونیه است به این مراسم‌ اضافه شده است تا هم جنبه آشنایی با مولانا بیشتر و هم درآمدی برای این شهر کسب شود.عضو ایرانی بنیاد بین‌المللی مولانا از نحوه حضور هرساله توریست‌ها در مراسم شب عروس روایت کرد و افزود: هرسال آژانس‌های مسافرتی ایران برای شب عروس تورهایی را مستقیما از تهران به قونیه می‌فرستند تا در این مراسم شرکت کنند. همه‌ساله هر شخصیتی که رئیس‌جمهوری کشور ترکیه باشد به همراه هیئت دولت در مراسم شب عرس شرکت می‌کند. در این ایام به توریست‌ها در حد عالی سرویس داده می‌شود و شهر هیچ‌گونه سخت‌گیری برای آن‌ها ندارد و هر گردشگری با باورها و اندیشه‌های درونی خود به زیارت حضرت مولانا می‌آید.سالانه بیش از سه‌هزار گردشگر ایرانی، شایدبیشتر به قونیه می‌آیند که بیشترین حضور آن‌ها در آذرماه است.او در ادامه گفت:آیینی که آنها با نام آیین سماع دارند،یک آیین مذهبی است و رقص نیست. آقای دکتر توفیق سبحانی هم در کتاب‌شان با نام«مولویه بعد از مولانا»گفته‌اند کلاهی که در مراسم سماع بر سر می‌کنند نشان‌دهنده سنگ قبرشان است و لباس سفیدی که بر تن دارند نشان‌دهنده کفن‌شان است و غالباً با اسماء‌الله می‌چرخند و قبل از آن تلاوت قرآن مجید را دارند و این آیین تماما از دید دوستان و مردمان کشور ترکیه معنی«انا لله واناالیه راجعون»است و سعی می‌کنند به طور نمادین آن را در آیین سماع به اجرا بگذارند.آیین سماع جز به جزئش آداب و ترتیب دارد و برای مردم ترکیه خصوصا مردم قونیه یک مراسم عرفانی و مذهبی است که در پایان این مراسم تلاوت کلام‌الله مجید وخواندن زیارت عاشورا و مدح حضرت مولا علی (ع) و امام حسین (ع) را دارند. اربابی با بیان این‌که برخی هر سال برای مراسم شب عرس به قونیه می‌روند، اظهار کرد:اما مگر چند بار می‌شود مراسم سماع را دید؟در این حالت است که ایرانی‌ها می‌مانندچه بکنند و همین باعث می‌شود نوعی بی‌برنامگی ایجاد شود که حتی اکثراً در لابی هتل‌ها یا جاهای مختلف دست به کارهایی بزنند که هیچ گردشگر دیگری یا زیارت‌کننده‌ای و حتی خود ترک‌ها این کارها راانجام نمی‌دهند. بعضا تا نیمه‌های شب تعدادی از ایرانی‌ها جلو بارگاه مولانا مشغول دف زدن و چرخیدن و این قبیل کارها هستند و باز ایرانی‌هایی را می‌بینیم که در لابی هتل‌ها سماع می‌کنند.در حالی‌که در آیین مولوی چیزی به اسم مراسم سماع برای زن وجود ندارد و حتی برای آقایان آن هم با شرایط سخت مورد پذیرش است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *