سایت خبری پیام ما آنلاین | اولین گوساله زرد ایرانی متولد 98 در پردیسان به دنیا آمد

اولین گوساله زرد ایرانی متولد 98 در پردیسان به دنیا آمد





۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۱

اولین گوساله زرد ایرانی متولد 98 در پردیسان به دنیا آمد

رییس کلینیک دامپزشکی پردیسان: نسل گوزن زرد ایرانی در زیستگاه طبیعی آن در کشور منقرض شده 

و تنها در چند سایت نگهداری می‌شوند

 

هفتم اردیبهشت ماه اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال 98  متولد شد.

علی عمارلویی رییس کلینیک دامپزشکی پردیسان می‌گوید: اکنون نسل گوزن زرد ایرانی در زیستگاه طبیعی آن در کشور منقرض شده که با توجه به اهمیت حفاظت از این گونه ارزشمند، سازمان حفاظت محیط زیست در چند سایت شامل پردیسان (تهران)، دشت ناز ساری، ایلام، ارومیه و خوزستان از آنها نگهداری می کند.

وی درباره وضعیت گوساله تازه به دنیا آمده اظهار می کند: 8 گوزن زرد ایرانی در سایت پردیسان نگهداری می شود که 5 راس نر و سه راس ماده است که امسال یکی از آنها زایمان کرده و گوساله در شرایط بسیار خوب و مساعدی به سر می برد و بسیار نیز بازیگوش است.

وی همچنین درباره جنسیت این گوساله می گوید: چون تازه به دنیا آمده و ممکن است در صورت دست زدن انسان به آن دیگر مادر به گوساله شیر ندهد، هنوز نمی دانیم جنسیت آن چیست اما به محض مهیا شدن شرایط حتما آن را مشخص خواهیم کرد. گوزن های پردیسان در شرایط بسیار خوبی به سر می برند و معمولا هر ساله نیز زایمان می کنند و بعد از مدتی بچه ها را به سایت های دیگر منتقل می کنیم، این کار با هدف جلوگیری از تداخل ژنتیکی و خونی انجام می شود.گام بعدی سازمان محیط زیست در راستای حفاظت از گونه ارزشمند گوزن زرد ایرانی رهاسازی آن در طبیعت و زیستگاه های طبیعی است که البته این کار به مطالعات دقیق و علمی زیادی نیاز دارد چون این تعداد گوزن، سرمایه های ارزشمندی هستند که باید آنها را حفظ کنیم.

آنطور که ایرنا می‌نویسد گوزن زرد ایرانی یکی از مهمترین گونه های حیات وحش ایران است که در طبیعت ایران منقرض شده است اما سازمان حفاظت محیط زیست از این گونه ارزشمند در چندین سایت حفاظت می کند که کمک زیادی به ماندگاری نسل آن کرده است.

خطر انقراض بیخ گوش گوزن زرد ایرانی

چند سالی است گونه با ارزش گوزن زرد ایرانی بر اساس قوانین زیست محیطی جزو گونه های در خطر انقراض و این روزها نیز به دلیل شرایط نامناسب زیستی از جمله خشکسالی، کمبود علوفه، خشک شدن دریاچه ارومیه حال و روز خوبی نداشته و جمعیت آن بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۴ رو به کاهش است.

شرایط نامناسب زیست محیطی در سالهای اخیر به خصوص امسال موجب شده جمعیت ۳۰۰ راسی در سالهای گذشته به کمتر از ۱۰۰ راس برسد که این کاهش جمعیت نشان دهنده اوضاع نامناسب این گونه با ارزش زیست محیطی است و تاکنون اقدامات حفاظتی از سوی اداره کل محیط زیست به دلیل کمبود اعتبارات نتوانسته زمینه بهبود شرایط زیست محیطی گوزن زرد ایرانی را فراهم کند.

در کنار مشکلات زیست محیطی زاد و ولد درون خانوادگی این گونه در سالهای اخیر موجب بروز مشکلات ژنتیکی از جمله کم مقاوم بودن در برابر بیماریها و … شده که در این راستا برای رفع این مشکل اداره کل محیط زیست استان اقدام به ورود دو گوزن نر و ماده از سایت ساری مازندران با هدف اصلاح ژنتیکی کرده است.

 یوسفی رئیس سابق اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت گوزن زرد ایرانی می‌گوید: متاسفانه با وجود اقدامات حفاظتی در سالهای اخیر هم اکنون جمعیت گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک حال و روز خوبی نداشته و جمعیت آن نسبت به سالهای گذشته رو به کاهش است.

او با بیان اینکه برابر آخرین سرشماری صورت گرفته در اسفند ماه سال ۹۴ تعداد این گونه در جزیره اشک ۱۶۶ راس برآورد شده است اظهارداشت: برآورد و پیش بینی های فعلی با توجه به شرایط نامناسب سالهای اخیر جمعیتی کمتر از ۱۰۰ راس است که نشان دهنده تهدید جدی خطر انقراض این گونه در جزیره اشک است.

خشک سالی، ورود گونه های گوشت خوار از جمله ببر به جزیره، کمبود علوفه، خشکسالی، تداوم شرایط بحرانی دریاچه ارومیه، از مهمترین عوامل تهدید حیات گوزن زرد ایرانی و کاهش جمعیت این گونه در سالهای اخیر ذکر می‌شود.

یوسفی با بیان اینکه ورود گونه های گوشت خوار از جمله ببر به همراه ورود  قوچ و میش ارمنی به جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از عوامل تهدید تداوم حیات گوزن زرد ایرانی است ، می‌گوید: این امر موجب کم آبی و اتصال جزایر به یکدیگر شده و به همراه ورود این گونه حیوانات گوشت خواری چون پلنگ، گرگ و روباه نیز وارد این زیست بوم شدند و حیات این جاندار در معرض انقراض قرار گرفت.

برنامه ملی عمل گوزن زرد ایرانی از سالهای گذشته تهیه و تدوین شده ولی اجرای برنامه های کامل حفاظتی نیازمند تخصیص بودجه های کافی است.

مطالعه در خصوص تاثیر خشکی دریاچه ارومیه بر انقراض گوزن زرد

همیشه این سوال مطرح بوده که در جنگل‌های خوزستان گوزنی بازمانده یا نه. کارشناسان استانی می‌گویند هنوز تعدادی گوزن در زیستگاه‌های این استان هست اما پیداست که زیستگاه‌های بالقوه در این منطقه از بین رفته است.

آنطور که ایسنا می‌نویسد درباره تأثیر خشکیدن دریاچه بر کاهش جمعیت گوزن زرد هنوز مطالعه‌ای صورت نگرفته و مسئولان محیط‌ زیست می‌گویند نمی‌توان به‌ طور قطع درباره آن مطمئن بود. رئیس گروه پستانداران در دفتر حیات وحش و تنوع زیستی هم معتقد است خشکیدن دریاچه ارومیه بر اساس مشاهدات بر کاهش جمعیت این گونه بی‌تأثیر نبوده است؛ چرا که پوشش گیاهی جزیره را از بین برده و بلوط‌ها را خشکانده است.

سیلاب به بخشی از سایت نگهداری گوزن زرد ارسنجان خسارت زد

در پی بارش های اخیر و جاری شدن سیلاب های سطحی و همچنین بارش تگرگ، با توجه به موقعیت سایت گوزن زرد ارسنجان و قرار گرفتن در حوزه آبخیز جنگل خلیل بیگ، بخش هایی از فنس های این سایت تخریب شد. با توجه به اهمیت موضوع و حفظ حیات وحش از آسیب های احتمالی، مراتب سریعا به مدیریت بحران شهرستان ارسنجان گزارش شد و اقدامات تامینی برای حفاظت ازگونه گوزن زرد انجام گرفت.

شهرستان ارسنجان در فاصله 100 کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد.

خطر انقراض گوزن زرد ایرانی این گونه نادر و ارزشمند را تهدید می کند و به دلیل شرایط نامناسب زیستی جمعیت این گونه در حال کاهش است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *