پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اعتراض به رای دادگاه « ایران »

اعتراض به رای دادگاه « ایران »





۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۰۴

اعتراض به رای دادگاه « ایران »

سازمان محیط زیست به رأی دادگاه پرونده «ایران» – ماده یوزپلنگ نجات یافته از دست قاچاقچیان_ اعتراض می‌کند

 

دی ماه سال گذشته بود که خبر دستگیری توله یوزپلنگ آسیایی( ایران)  توسط سازمان محیط زیست خبرساز شد. حال گفته می‌شود این یوز ایرانی به دلیل آسیب دیدگی دیگر توان بازگشت به طبیعت را ندارد. اما برای قاچاقچیان  این پرونده هرکدام تنها یک تا دو میلیون تومان جزای نقدی تعیین شده است. موضوعی که اعتراض فعالان محیط زیست و این سازمان را به دنبال داشته است.

علاوه بر تعجب فعالان این حوزه از رای دادگاه،  گفته می‌شود در جلسه  دادگاه این متهمان، نماینده سازمان محیط زیست غیبت داشته است. حال این اتفاق سوالات و ابهامات بسیاری را ایجاد کرده است.

شرط خسارت 100 میلیون تومانی

بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند برای گونه‌هایی که تلف می‌شوند یا دیگر امکان برگشت به طبیعت ندارند، در صورت محکوم شدن متهم خسارت‌هایی را پیش‌بینی کند. میزان خسارت پیش‌بینی‌شده برای یوزپلنگ آسیایی ۱۰۰ میلیون تومان است. از آنجا که متهمان پرونده «ایران» محکوم شده‌اند، سازمان حفاظت محیط زیست این اختیار را دارد که به عنوان مدعی خصوصی ادعای خسارت کند که پیگیری قانونی این موضوع را برای پرونده «ایران» انجام خواهیم داد البته پیگیری محیط زیست برای دریافت خسارت بعد از تجدید نظرخواهی و تغییر رأی صادره و منوط به این است که دادگاه تایید کند که امکان برگشت این یوزپلنگ به طبیعت وجود ندارد. این‌ها را حمید ظهرابی -معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید و ادامه می‌دهد:  «باید دقت داشته باشیم که یک میلیون و دو میلیون تومان جزای نقدی در قالب مجازات کیفری است و با ۱۰۰ میلیون خسارت یوز فرق دارد.

قاضی دادگاه ضمن بررسی همه جوانب متهمان را مجرم شناخته و آنان را به پرداخت جزای نقدی محکوم کرده است که یک نفر از متخلفان به پرداخت دو میلیون تومان و سه نفر دیگر هر کدام به پرداخت یک میلیون تومان محکوم شده‌اند.

بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید، کسانی که اقدام به شکار گونه‌های در معرض تهدید مانند یوزپلنگ می‌کنند، قاضی می‌تواند هم مجازات حبس (۹۱ روز تا سه سال) و هم جزای نقدی در نظر بگیرد. قاضی در پرونده «ایران» تشخیص داده است که مجازات را در حد جزای نقدی در نظر بگیرد و به احتمال قوی، نداشتن سوء سابقه متهمان، پشیمانی آن‌ها و تلاش برای تحویل یوزپلنگ دلایلی بوده که قاضی تشخیص داده که خیلی شدت عمل به خرج ندهد.»

به گفته ظهرابی هم‌اکنون این سازمان به مرجع قضایی اعلام کرده‌ است که «ایران» دیگر امکان برگشت به طبیعت را ندارد و دریافت خسارت ۱۰۰ میلیون تومانی منوط به این است که دادگاه نیز تایید کند که برگشت یوز به طبیعت دیگر ممکن نیست.

چرا ایران نمی‌تواند به طبیعت بازگردد؟

سال گذشته سازمان محیط زیست پس از کشف این توله یوزپلنگ اعلام کرد که  این یوزپلنگ به لحاظ جنسیت ماده و حدودا هشت ماهه است  واز رشد و وزن کافی برخوردار نیست که نشان می‌دهد در زمانیکه در اختیار قاچاقچیان بوده شرایط نگهداری و تغذیه مناسبی نداشته است.

چگونگی دستگیری قاچاقچیان

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص دستگیری قاچاقچیان این پرونده چنین می‌گوید: اولین خبر در مورد قاچاق یوزپلنگ آسیایی  را در شهریور ماه گذشته دریافت کردیم. بدین ترتیب که در تابستان سال قبل گزارشی به همراه یک قطعه عکس به دست ما رسید، مبنی بر اینکه یک فرد یوزپلنگ آسیایی از استان خراسان شمالی زنده‌گیری و جهت فروش به تهران منتقل شده است. به دنبال دریافت این گزارش، پلیس امنیت و یگان حفاظت محیط زیست استان تهران پیگیری این موضوع را شروع کردند وبه مدت سه ماه در حال رصد ماجرا بودند تا اینکه موفق به شناسایی متخلفان شدند و آنان را تحت نظر قرار دادند. در همان مقطع که کار شناسایی متخلفان انجام شده بود، این افراد نماینده‌ای را به دفتر صید و شکار سازمان محیط زیست فرستادند و اعلام کردند که ما در تلاش هستیم که توله یوزپلنگی که خریده شده را به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل بدهیم.

اما نکته مهم این است که زمانی که متخلفان تصمیم به همکاری گرفتند و به سازمان حفاظت محیط زیست برای تحویل یوز مراجعه کردند، یگان محیط زیست تهران و پلیس امنیت هم آنان را به‌طور کامل تحت مراقبت و رصد داشتند و متخلفان را شناسایی کرده بودند بنابراین هنگام تحویل یوزپلنگ آسیایی، متخلفان در کلینیک پارک پردیسان دستگیر شدند و پرونده تخلف آنان تشکیل شد. فردی که نمایندگی این متخلفان را برعهده داشت، فرد بی‌طرف و بی‌گناهی بود که حتی اسم او نیز در پرونده ذکر نشده است اما به همراه یکی از متخلفان در سازمان حفاظت محیط زیست حاضر شدند و آمادگی خود را برای تحویل یوز اعلام کردند.

یوز در حال انقراض

یوزپلنگ گونه ای در خطر انقراض است و بر اساس آخرین آمار کمتر از 50 قلاده از آن در کشور باقیمانده است، بنابراین برای حفظ این گربه سان ارزشمند زمانی برای از دست دادن نداریم.

یوزپلنگ گربه سانی مهرهدار و پستاندار از راسته گوشتخواران است، در گذشته در بیشتر مناطق آفریقا و گستره وسیعی از آسیای مرکزی و شبه قاره هند یافت می شد، اما امروزه با کاهش شدید جمعیت روبرو شده است. 

از میان دو زیرگونه اصلی یوزپلنگ، ‹یوزپلنگ آسیایی› که به نام زیستگاه اصلی آن یوزپلنگ ایرانی خوانده می شود، در خطر جدی انقراض قرار دارد و تعداد کمی از آن در دشت های مرکزی ایران به بقا ادامه می دهند.با توجه به اهمیت موضوع در خطر انقراض بودن این گونه ارزشمند، از سال 2010 ، چهارم دسامبر همزمان با 13 آذر به عنوان روز جهانی یوزپلنگ نام گذاری شده است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *