سایت خبری پیام ما آنلاین | پرستاران بازندگان نظام سلامت

پرستاران بازندگان نظام سلامت





۱۱ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۸

پرستاران بازندگان نظام سلامت

از بودجه ۳۶ هزار میلیاردی وزارت بهداشت و درمان سهم پرستاران که بیشترین سختی را تحمل می‌کنند بسیار ناچیز است

تعلیق اجرای «قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» ۱۲ ساله شد و در لایحه بودجه ۹۸ همچون بودجه سال‌های پیشین، ردیفی برای اجرایی کردن این قانون در نظر گرفته نشده است. این درحالی‌ست که فعالان صنفی پرستاران از تابستان رایزنی‌هایی با مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز کرده بودند. عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اعتراضات گسترده‌ جامعه پرستاری را به دنبال داشته و تامین معیشت آنان را با مشکل مواجه کرده است. کار پرستاران در نظام سلامت کشور هیچ تعرفه‌ای ندارد. تعرفه در حوزه سلامت به نوعی نشان‌دهنده جایگاه و ارزش اقتصادی آن حرفه است.

قانون تعرفه‌گذاری نظام پرستاری در تابستان سال ۸۶ با رای بالای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از همان زمان تاکنون روی کاغذ باقی مانده است. عملاً اندک بودجه‌ای نیز برای اجرای این قانون در نظر گرفته نمی‌شود. هنوز بعد از ۱۲ سال مسئولان بهانه‌های متعددی برای اجرایی نکردن آن مطرح می‌کنند. اما این بهانه‌ها به اعتقاد محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار) از نگاه پزشک‌سالار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت کشور نشات می‌گیرد و ذیل نگاه پزشک‌سالارانه، علیرغم گردش مالی کلان حوزه سلامت، تنها ۵ درصد که پزشکان هستند که منتفع می‌شوند. در میان این ۵ درصد منتفع نظام سلامت حتی پزشکان عمومی نیز دیده نمی‌شوند.

در لایحه بودجه سال ۹۷ برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود اما در نهایت در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مورد موافقت قرار نگرفت. در لایحه بودجه سال ۹۸ اما هیچ بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است.در واقع عمده مشکلات پرستاران در حوزه قانون نیست. در برنامه ششم توسعه «قانون تعرفه‌گذاری نظام پرستاری» در ذیل ماده ۷۴ قانون مطرح شده و دولت مکلف به اجرای آن است.پرستاران در ایران در شرایط بسیار سختی کار می‌کنند. در ایران به ازای هر ۱۰۰ تخت بیمارستانی، ۱۰۰ پرستار وجود دارد که عملاً ضریب نزدیک به ۱/۱ را نشان می‌دهد در دنیا به ازای هر ۱۰۰ تخت حدود ۱۱۰۰ پرستار استخدام می‌کنند که نشانگر ضریب حدود ۱۰ است. این ارقام نشان‌دهنده فشار کاری بالا بر پرستاران است.

بودجه‌خواری ۶ درصدی‌ها در نظام سلامت

سهم پرستاران از بودجه چند هزار  میلیاردی ۹۸ و سهم ۳۶ هزار میلیاردی وزارت بهداشت و درمان بسیار ناچیز است. در نظام سلامت تبعیض فاحش بین ۶ درصد پزشکان و غیرپزشکان سبب می‌شود تا ۱۰۰ هزار پرستار بخش دولتی سهم چندانی از بودجه تخصیص داده شده به وزارت بهداشت نداشته باشند. در عین حال در لایحه بودجه ۹۸ نیز دولت حتی سهم اندکی برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در نظر نگرفته است و سال آینده سال سختتری برای پرستاران خواهد بود.

محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار) درباره مشکلات و مشقت‌های پرستاران می‌گوید: پرستاران بیشترین خدمات بهداشتی و درمانی را به مردم ارائه می‌دهند و باید به همین میزان در نظام سلامت سهم داشته باشند و در منابع و درآمدها درنظر گرفته شوند اما متاسفانه علیرغم خدماتی که عرضه می‌کنند، در سهم بودجه هزاران میلیاردی وزارت بهداشت جایگاهی ندارند. آنچه پرستاران را رنج می‌دهد بی‌عدالتی و تبعیض فاحش است.او در توضیح مطالبات پرستاران بیان می‌کند: همه می‌دانند وزارت بهداشت از وزارتخانه‌هایی است که بیشترین بخش بودجه را به بهانه‌های طرح تحول نظام سلامت و سلامتی مردم جذب می‌کند اما پرستاران که بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند، در این بودجه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

او می‌افزاید: طرح تحول نظام سلامت بودجه چند هزار میلیاردی رابه خود جذب کرده است. ۳۶ هزار میلیارد بودجه مستقیم بودجه‌ای است که طبق لایحه بودجه ۹۸ به وزارت بهداشت داده می‌شود. از طریق بیمه تامین اجتماعی بودجه چند ده هزار میلیاردی به این وزارتخانه وارد می‌شود.

۷۰ هزار خدمات پزشکان تعرفه‌گذاری شده؛ پرستاران ۱۲ سال است انتظار می‌کشند!

محمد شریفی مقدم با اشاره به اینکه بی‌توجهی به حرفه پرستاری همه‌جانبه است، می‌گوید: بعد از اینکه طرح کارانه (طرح نوین خودگردانی بیمارستان‌ها) در سال ۷۸ به بهانه اینکه پزشکان جذب بیمارستان‌های دولتی شوند، تصویب شد، عملا شکافی عمیق در بین درآمد پرستاران و پزشکان به وجود آمد. در آن زمان این اختلاف درآمدی بین ۵/۱ تا ۵/۲ برابر بود. بعدها این اختلاف حتی به ۱۰۰ تا ۳۰۰ برابر رسیده است. از آن زمان غیرپزشکان که فقط هم پرستاران نبودند، دچار یک شکاف عمیق در نظام پرداخت دستمزد شدند و نسبت به طرح کارانه معترض بودند.او تاکید می‌کند: همین اعتراضات در سال ۸۶ منجر به قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری شد که پرستاران هم مثل سایر گروه‌ها و به ویژه پزشکان تعرفه داشته باشند. «طرح کارانه» زیرساخت، فونداسیون و بستر طرح تحول نظام سلامت شد. الان ۷۰ هزار خدمت پزشکان تعرفه‌گذاری شده است. یعنی ریزترین حرکتی که انجام می‌دهند تعرفه دارد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *