پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وحشت خود ساخته

وحشت خود ساخته





۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۷

وحشت خود ساخته

در ماه‌های اخیر کاهش عرضه و در نتیجه آن، افزایش قیمت برخی محصولات، بازار مصرف را دچار مشکل کرده است

در ماه‌های اخیر کاهش عرضه و در نتیجه آن، افزایش قیمت برخی محصولات، بازار مصرف را دچار مشکل کرده است؛ و باعث شد که حتی مصرف‌کنندگان به سمت خرید بیش از نیاز خود روی آورند و بر التهاب بازار بیفزایند. 

در صفحات مجازی برخی از مردم نسبت به این اتفاق‌ها واکنش‌های نشان داده اند «رفتم هایپراستار قفسه‌های دستمال کاغذی، روغن و ماکارونی و خیلی از شوینده‌ها خالی شده. یعنی خودمون عامل جنگ روانی هستیم»، «بابا اگه یه چیزی هم کمه که نیست، دوتا بردار به بقیه برسه»، «یه بسته دستمال کاغذی برداشتم، فروشنده میگه تا ده دقیقه دیگه گرونتر میشه دوتا بردار… راه تازه فروش بیشتر هم پیدا شد. به کجا داریم میریم؟»، 

کمبود کالا نداریم؛ مردم را به وحشت نیندازید

نایب رییس اتاق اصناف ایران، رسانه­‌ها و صداوسیما را عامل ایجاد ترس از قحطی دانست و گفت: برای مثال مساله پوشک تیتر اخبار شد و همه کسانی را که شاید حتی نیازی به این کالا نداشتند را نیز نگران کرد. اما این کار درست نیست و جو باید آرام نگه داشته شود تا مردم از نظر روانی آرامش داشته باشند.

هاشمی در ادامه با تاکید بر این که از نظر ذخایر کالاهای اساسی در استان‌ها مشکلی نداریم، اظهار کرد: تاکنون هیچ موردی مبنی بر این که متقاضی به فروشگاه برود و کالای مورد نیازش را پیدا نکند، وجود نداشته است؛ بنابراین با توجه به این که فعلا در ذخایر و در عرضه کالاهای اساسی مشکلی نداریم، نباید جو ایجاد کنیم و مردم را به خرید بیش از نیازشان تحریک کنیم.

اجازه ندهیم اجناسمان را مفت ببرند

نایب رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به این که اتفاقات مریوان باعث شد دولت و ملت هوشیار شوند و اجازه ندهند هر محصولی از کشور خارج شود، گفت: باید صادرات کالاهای اساسی را متوقف کنیم و اجازه ندهیم اجناسمان را مفت ببرند.

هاشمی افزود: گرانی ارز باعث شده صادرات اجناس در بنادر آزاد و مرزها به نفع همسایگان شود.

تاجران روسی در حال خرید کنسروها و ربهای ایرانی

عضو هیات مدیره کانون صنایع غذایی ایران گفت: در بازار دو نوع رب داریم؛ یکی رب امسالی و دیگری اسپ تیک یا پارسالی که بیشتر برای تنظیم بازار و درست کردن سس به کار میرود اما با کاهش ارزش پول ایران، تاجران افغانستان و روسیه مقدار زیادی از این محصول را خریداری کردند.

علی شریعتی گفت: «وقتی در بازار دخالت کنیم و نگذاریم نظام عرضه و تقاضا بازار را کنترل کند و به جای آن با صدور بخشنامه و ممنوعیت یا آزاد کردن صادرات بخواهیم بازار را تنظیم کنیم، در نهایت این نوسانات را شاهد خواهیم بود.»

عضو هیات‌مدیره کانون صنایع غذایی ایران اظهار داشت: با توجه به قیمت ارز، تولیدکنندگان تمایل دارند تولیدات خود را صادر کنند؛ هر چند با قوانین جدید ارزی و اخذ تعهدنامه از صادرکنندگان شاهد قاچاق معکوس هستیم و این بار از ایران، ترهبار، رب گوجه و انواع کنسروها به صورت غارتوار به خارج از کشور انتقال پیدا می‌کنند.

او درباره افزایش قیمت رب گوجه فرنگی گفت: در ماههای اخیر به دلیل کم‌آبی و سختگیری در استفاده از چاه‌ها زمینه گوجه صنعتی کم شده و گوجه مرغوب نیز صادر میشود. نکته بعدی بالا رفتن قیمت مواد بسته‌بندی است؛ به طور مثال درب قوطی که آسان باز میشود تا پیش از این ۱۰۰ تومان قیمت داشت الان ۸۰۰ تومان شده است. این افزایش به حدی بوده که برخی از تولیدکنندگان به سمت استفاده از بستهبندی شیشهای بروند.

کالاهای مکشوفه محتکران چه شد؟!

رییس اتحادیه بنکداران گفت: کالاهای اساسی مکشوفه که توسط سودجویان احتکار شده بود تا به امروز به بازار عرضه نشده است.

محمد آقاطاهر افزود: در زمینه عرضه اقلام مکشوفه محتکران از اتحادیه کمک خواسته شد که اتحادیه برای جلوگیری از ایجاد حلقه‌های بیش از حد در زمینه توزیع اعلام کرد که محصولات به صورت مستقیم در اختیار خرده‌فروشان قرار گیرد و عمده‌فروشان از این چرخه خارج شوند.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران تأکید کرد: تا به امروز کالاهای مکشوفه محتکران برای توزیع در اختیار خرده‌فروشان قرار نگرفته است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *