پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کودک مریوانی جوان‌ترین هنرمند آسیا

کودک مریوانی جوان‌ترین هنرمند آسیا





۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۶

کودک مریوانی جوان‌ترین هنرمند آسیا 

هنر این کودک در ساخت «کلاش» یا پا افزار کردی است

 آروین خسپی از طرف شورای جهانی صنایع دستی به عنوان جوانترین هنرمند حوزه صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه انتخاب شده است.

این هنرمند متولد 19 اردیبهشت سال 1388 در مریوان است که اکنون کنار پدر و پدربزرگش مشغول هنرنمایی در ساخت کلاش «پا افزار کُردی» است.

این کودک مریوانی از پنج سالگی مشغول ساخت پا افزار کُردی است و اکنون با وجود داشتن 9 سال یکی از هنرمندان خوب این حرفه بشمار می رود.

فریاد حدادیان، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مریوان در این خصوص گفت که  سه نسل از این خانواده در مریوان کارگاهی مخصوص کلاش بافی دارند و در کنار بیش از چهار هزار و 500 هنرمند کلاش باف دیگر مشغول بکار هستند.

حدادیان یادآور شد: شهرستان مریوان پاییز سال گذشته به عنوان شهر جهانی کلاش (پافزار کُردی) مصوب شد و این هنر به عنوان یک محصول صنایع دستی کردستان در فهرست آثار جهانی شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید.

 کلاش بافی علاوه بر مریوان در شهرهای دیگری همچون سنندج، دیواندره، سروآباد، کامیاران و سقز نیز رواج دارد اما مریوان به علت تعداد بیشتر فعالان به عنوان مرکز تولید این کفش محسوب می شود.

هم اکنون چهار هزار و 500 هنرمند کلاش باف و بیشترین کارگاه کلاش بافی شامل 160 کارگاه شهری و حدود دو تا سه هزار کارگاه خانگی روستایی منطقه کردستان در شهر مریوان فعالیت می کنند.

کلاش پا افزاری با قدمت 2 هزار سال، تهیه شده از مواد طبیعی موجود در محیط مانند نخ و چرم است که با توجه به خنکی و سبکی آن مورد توجه است و در فصول گرم سال بیشتر استفاده می شود.

25 مدل با رنگ بندی ها و تنوع خاص با حفظ ویژگی های سنتی این پاپوش تهیه شده تا ساکنان دیگر مناطق نیز بتوانند از کفش دستباف مردم مریوان استفاده کنند.

کلاش تنها پای افزاری است که دارای خط تقارن است به این معنی که چپ و راست برای آن نیست و برای حفظ این فرم و مدل باید هر چند مدت کلاش را راست و چپ و یا چپ و راست به پا کرد.

پیاده روی با کلاش متناسب با فرم و مرفولوژی پاهاست، کفه آن و قسمت سینه گود پا بر آمده و در پاشنه پا بر جسته این فرم باعث رفع خستگی و خسته نشدن پاها در هنگام پیاده روی می شود.

از نظر زیست محیطی هیچ نوع آلودگی محیط بعد از استفاده آن ایجاد نمی شود، چون مواد مصرفی آن کاملا طبیعی است و در خاک کمتر از یک سال تجزیه و به عناصر طبیعی خود تبدیل می شود در حالیکه سایر پای افزارها چند سال طول می کشد که تجزیه شود.

مواد اولیه مورد نیاز برای کلاش پارچه نخی مانند متقال٬ چلوار٬ نخ تابیده شده نمره٬ لایه، لایه پوست٬ یا چرم گاو است.

هم اکنون هنرمندان استان کردستان در نزدیک به 50 رشته صنایع دستی فعالیت دارند که 21 مورد از این رشته ها بومی این استان است.

اکنون بیش از 40 هزار نفر از هنرمندان کردستان در رشته های مختلف صنایع دستی بومی و غیر بومی فعالیت می کنند که 14 هزار و 500 نفر از این تعداد در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند که از این تعداد، سه هزار و 600 نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.

استان کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است، 872 اثر از این تعداد شامل 773 اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 56 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *