پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مترو قاتل شواهد باستان شناسی چهارباغ

مترو قاتل شواهد باستان شناسی چهارباغ





۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷

مترو قاتل شواهد باستان شناسی چهارباغ 

جعفری زند، باستان شناس:با عملیات خاک برداری مترو اصفهان شواهد باستان شناسی حوض‌های چهارباغ از بین رفته است

عملیات خاک برداری مترو تمام شواهد باستان شناسی حوض های چهارباغ را تخریب کرده. این محدوده در دوره صفویه ایجاد شده و در اصل به صورت یک گردشگاه است نه یک خیابان با تفکر و برداشتِ امروز از خیابان. در دوره صفویه چهارباغ یک گردشگاه بوده که دو طرف آن باغ‌های سلطنتی و سردرهای باشکوه وجود داشته و قسمت وسط آن سه باند بوده و در دوره‌ی قبل از رضاشاه، یک پیاده‌رو مربوط به زنان و یک پیاده‌رو متعلق به آقایان بوده و در بخش وسط نیز مخصوص حوض‌ها بوده و رفت‌وآمد کالسکه طراحی شده بود. از سال ۱۳۰۹ چهارباغ به مرور به وضعیت موجود امروز تبدیل می‌شود و به مرور آسفالت شده و محل رفت‌وآمد ماشین‌ها می‌شود.

روز گذشته ایسنا در صحبتی از علی‌رضا جعفری‌زند، مدرس دانشگاه و باستان شناس گفت  که  با عملیات خاکبرداری متروی اصفهان؛ همه شواهد از بین رفته‌اند، چون عمق پیِ یک حوض نهایتا تا عمق سه یا چهارمتری است، بنابراین نهایتا زیر یک مترو نیم تا دو متر مدفون شده است، درست مانند آن‌چه که «فلاندن» در سفرنامه‌اش نوشته است، حتی برای آن طرح اولیه و حدود آن را می‌دانیم که چه شکلی بوده است.

اما حالا این محوطه با چالش دیگری مواجه است. ۱۶ تیر امسال؛ نوروزی – شهردار اصفهان- اعلام کرد؛ تا قبل از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان که شهریور در اصفهان برگزار می‌شود، بخش زیادی از پیاده‌راه سازی «چهارباغ» انجام و فضای خوبی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، پس از این صحبت‌ها بود که سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اصفهان به صورت سه شیفت برای تکمیل پروژه پیش از برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در حال کار است و بخش غربی پیاده‌راه چهارباغ عباسی اکنون هم‌سطح و هم‌تراز با ارتفاع فعلی خیابان در دست اجراست. علی‌رضا جعفری‌زند، مدرس دانشگاه و باستان شناس با بیان این‌که چند سال گذشته محسن جاوری، باستان‌شناس بررسی‌هایی را در این منطقه آغاز کرده بود، تا کف اولیه چهارباغ پیدا شود، می‌گوید: متاسفانه آن طرح متوقف شد و اطلاعی ندارم بعد از آن کار دیگری برای «پیگردی» محوطه انجام شده است یا نه؟ از سوی دیگر این‌که در حال حاضر بر چه اساسی آن باند وسط در حال طراحی است و آیا قرار است به همان شکل که در اسناد تاریخی دوره صفویه داریم ایجاد می‌شود یا خیر نمی‌دانم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *