سایت خبری پیام ما آنلاین | مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان: در اوج کمبود نقدینگی رکورد زدیم

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان: در اوج کمبود نقدینگی رکورد زدیم





۲۸ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۱۸

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان:
در اوج کمبود نقدینگی رکورد زدیم

الهام پی پر

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان در کنفرانس مطبوعاتی مدیرعامل آب و فاضلاب کشور که ظهر چهارشنبه 27بهمن ماه در هتل پارس برگزار شد گفت: «مدتهاست دچار کمبود بودجه و نقدینگی هستیم اما با این وجود موفق شدیم در بهمن ماه امسال در بخش فاضلاب با هزار و900میلیارد ریال در شهرستان های زرند، سیرجان و کرمان رکورد بزنیم».
محمد طاهری تصریح کرد: «کار اجرایی فاضلاب کرمان از سال 76 شروع شده است اما متاسفانه بدلیل کمبود منابع مالی با مشکلاتی مواجه بودیم، در سال 94، 30 میلیارد تومان قرارداد جاری در شهر کرمان برای فاضلاب امضا شده و این در حالی است که نقدینگی که این شرکت دریافت کرده یک میلیاردو هشتصد میلیون تومان بوده است».
وی اضافه کرد: «طبق سیاست های دولت تدبیر و امید به سمت مشارکت سرمایه گذاری بخش خصوصی رفتیم و دو قرار داد 8 میلیارد و 500 تومانی فاینانس داخلی بستیم که معادل هفت برابر منابع عمرانی ما بود و از سال 94 تا پایان 95 در حال اجرا است.»
وی یادآور شد: «قرار داد باقیمانده ی فاضلاب شهر کرمان نیز با مبلغی بالغ بر 8هزار میلیارد ریال در بهمن ماه امسال بسته شد که امیدواریم سرمایه گذار این پروژه در سال 96 کار اجرای آن را شروع کند».
طاهری ادامه داد : «منطقه زنگی آباد با 50 هزار نفر جمعیت درگیر خشکسالی بود و باغات منطقه به صورت کامل از بین رفته در صورتی که پروژه آبرسانی این منطقه انجام نمیشد مردم قطعا از اینجا مهاجرت می کردند».
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان در حاشیه این کنفرانس به خبرنگار ما گفت: «دستگاه تصفیه و بسته بندی آب سیار به روش roو جذب سطحی با ظرفیت خروجی 50متر مکعب در شبانه روز، تولید آب بسته بندی در پاکت های یک لیتری و 4 لیتری با ظرفیت 2هزار لیتر در ساعت با قابلیت گندزدایی آب تولیدی به روش کلرزنی و تزریق سود و اسید جهت تنظیم phآب در جذب سطحی، مجهز به دستگاه مولد برق با ظرفیت 50کیلوولت با مبلغی بالغ بر 400میلیون تومان و سامانه خورشیدی شامل 189پنل با توان تولید هر پنل 290 وات با مبلغی بالغ بر 300میلیون تومان امروز به بهره برداری رسید».
بهره برداری از خط
انتقال زنگی آباد
محمد طاهری خاطرنشان کرد: «یک باب ساختمان ادرای با عرصه 5هزارو 400مترمربع از محل اعتبارات استانی با هزینه ای بالغ بر 3600 میلیون ریال نیز در روستای اختیار آباد افتتاح شد».
وی تصریح کرد: «خط انتقال و مخزن زنگی‌آباد نیز باهدف ذخیره و تأمین فشار شبکه و آب‌رسانی به زنگی‌آباد و روستاهای تحت پوشش در این شهر از محل اعتبارات استانی و داخلی با مبلغ هزینه شده 33 میلیارد ریال با حجم 5هزار مترمکعب با اجرای 3 کیلومتر خط انتقال لوله سایز 400میلی‌متری با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، استاندار و جمعی از مسئولین به بهره‌برداری رسید». وی تاکید کرد: «با بهره‌برداری از این پروژه بیش از 16هزار و 122نفر تحت پوشش شبکه آب‌رسانی قرارگرفته و 422 فقره اشتراک از خدمات این پروژه بهره‌مند‌می شوند».
تغییراقلیم جدی در کشور
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این کنفرانس گفت: «امروز متاثر از خشکسالی 15 ساله هستیم و تغییر اقلیم را بصورت جدی در بخش های عمده کشور و منطقه شاهد هستیم، همچنین با تغییر در الگوی بارش ها متاسفانه افزایش متوسط درجه حرارت نیز بوجود آمده که با این وجود مشکلات زیادی را در بخش تامین آب کشور داریم» .
حمید رضا جانباز افزود: «اقدامات خوب و زیادی را علیرغم مشکلات نقدینگی در سطح کشور انجام دادیم ؛ بیش از 120 پروژه آبرسانی در زمینه اجرای طرح های آبرسانی در دستور کار وزارت نیرو داریم که با سرعت مطلوب در حال پیشروی است»
وی تصریح کرد: «امسال بیش از 3هزار روستا باجمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با دستور رهبری و با حمایت مجلس و دولت از نعمت آب شرب سالم برخوردار می شوند؛ در لایحه ی بودجه سال 1396 که در دستورکار مجلس است اعتبارات خوبی به طرح های آبرسانی تعلق می‌گیرد» .
بازیافت پساب تصفیه شده یک ظرفیت آبی جدید
وی اضافه کرد: «در کشور کم آب ما به اجرای طرح های فاضلاب که ملاحضات زیست محیطی دارد باید توجه خاصی شود؛ بازیافت پساب تصفیه شده نیز ایجاد یک ظرفیت آبی جدید است و بیش از 250 پروژه ما موضوع تصفیه خانه های آب و باز چرخانی و استفاده مجدد از آب در دستور کارشان است» .
جانباز یادآور شد: «در 111 روستای بزرگ کشور از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی اجرای طرح های فاضلاب، شبکه و تصفیه خانه ها را داریم؛ با ارتباطاتی که بعد از برجام بوجود آمده است وتمایل بیشتر بانک های توسعه ای به سرمایه گذاری در کشور این کار سرعت می گیرد و شاهد بهره مندی روستاهای بیشتری از این اعتبارات خواهیم بود».
وی اظهار داشت: «صنعت آب و فاضلاب جزو دستگاه های اجرایی موفق در زمینه جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی است و در حال حاضر بیش از 7 هزار و 700 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده در زمینه اجرای طرح های آبرسانی ، ارتقای طرح های آب و فاضلاب و حذف آلاینده های مضر از آب را در بخش خصوصی داریم که بیش از 120 قرار داد است».
وی در زمینه نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا نیز گفت: «در این زمینه اتفاقات خوبی افتاده که با ایراد مختصر از شورای نگهبان در مرحله تصویب است و مکلفیم تا در نیمه جنوبی کشور بخش عمده ای از نیاز آب را از طریق نمک زدایی تامین کنیم» .
وی تصریح کرد: «در زمینه وارد مدار شدن فازهای جدید تصفیه خانه کرمان و آلوده شدن سفره های آب زیرزمینی با قراردادهای خوبی که در استان وجود دارد با وارد مدار شدن فازهای جدید تصفیه خانه شاهد تحولی در سال 96 خواهیم بود».
جانباز خاطرنشان کرد: «در استان کرمان مشکلات جدی تامین آب وجود دارد و بایستی موضوع اصلاح شبکه جزو کارهای جاری و اولویت های شرکت ها تلقی شود و ردیف اعتباری اندکی در لایحه بودجه سال 1396 لحاظ شده که به سرانجام خواهد رسید».
وی با اشاره به اینکه آلودگی آب به برخی از آلاینده ها در برخی نقاط استان کرمان به دلیل برداشت بی رویه آب زیرزمینی از منابع رخ داده است افزود: «بایستی از سفره های آب زیرزمینی حفاظت شود و در حال حاضر به دلیل مواجه بودن با کاهش جدی آب تجدید پذیر در استان مواجهیم و این اطمینان را به مردم می دهیم که آب شرب را با آنچه که استاندارد آب شرب هست را در اختیارشان قرار می دهیم ».
انتقال آب شیرین شده ی دریا به کویر
وی در بحث انتقال آب شیرین شده ی دریا تاکید کرد: «باید رعایت مسائل زیست محیطی آن نیز بررسی شود زیرا حجم زیادی از آب شور به داخل خاک منطقه منتقل و سپس نمک زدایی می شود، اینکه حجم زیادی از آب شور به کویر منتقل شود در دستور کار وزارت نیرو نیست مطالعات جدی هم صورت نگرفته ولی در 17 استان کشور در مرکز فلات ایران و در جمعیتی بالغ بر 47میلیون نفر آنجایی که منابع آب در دسترس نباشد قطعا میزان آب مورد نظر را از طریق پروژه های نمک زدایی تامین خواهیم کرد.».
وی ادامه داد: «این طرح در استانهای سیستان و بلوچستان، مناطق ساحلی جنوب، جنوب استان کرمان، بخش‌هایی از استان خراسان رضوی، جنوب استان فارس، بخش های عمده ای از استان بوشهر و بخش هایی از استان خوزستان در دستور کار است؛ البته در قالب قانون برنامه ششم نیزتکلیف شده تا بخش زیادی از آب شرب مورد نیاز این مناطق جمعیتی از طریق نمک زدایی انجام شود».
جانباز اضافه کرد: «در منطقه جیرفت با دستور دکتر جهانگیری تامین آب را به بحث سد جیرفت بستیم و تخصیص اعتبار از وزات نیرو انجام شده است».
وی یادآور شد: «در مرحله قبل قراربود آب پس از نمک زدایی به سمت شمال استان منتقل شود که در این مرحله به این نتیجه رسیدیم که این اتفاق فقط برای مناطق جنوبی بیفتد که در این زمینه یکی از طرح های اولویت دار وزارت نیرو استان کرمان است، انتقال آب از سد صفا نیز با سرعت در حال اجراست، در این مرحله 490میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که مقرر شد تا سهم عمده ای از آن به صورت نقدی تامین شود و با پیگیری استاندار امیدواریم زودتر به نتیجه برسد».
دکتر رشیدی مدیرعامل شرکت آبفار نیز در این کنفرانس گفت: در سال 95 از محل صندوق توسعه ملی 513 روستا را تامین آب خواهیم کرد و تاکنون پروژه های 349 روستا به بهره برداری رسیده است، بیش از 700 کیلومتر در بخش آب روستایی لوله گذاری و 300 توسعه و بازسازی در بخش آب روستایی انجام شده است که تغییری کاملا محسوس است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *