سایت خبری پیام ما آنلاین | رئیس سازمان هواشناسی کشور: در 9 سال اخیر میزان بارندگی ها زیر حد نرمال بوده است

رئیس سازمان هواشناسی کشور: در 9 سال اخیر میزان بارندگی ها زیر حد نرمال بوده است





۲۶ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۰۴

رئیس سازمان هواشناسی کشور:
در 9 سال اخیر میزان بارندگی ها زیر حد نرمال بوده است

داود پرهیزکار در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان هواشناسی و سازمان نقشه برداری کشور در زمینه‌های پژوهشی، کاربردی و امور توسعه‌ای و مشاوره‌ای اظهار کرد: اولین کار سازمان هواشناسی داده برداری در هر منطقه است.
وی با بیان اینکه علم هواشناسی بر پایه داده استوار است اظهار کرد: سازمان هواشناسی یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌هایی است که داده‌ها را جمع آوری، بایگانی و پردازش می‌کند و ضمن تولید محصولات مختلف هواشناسی خدمات گسترده و متنوعی ارائه می‌دهد.
رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه سابقه آمار و اطلاعات جوی در سازمان هواشناسی به بیش از 60 سال گذشته باز می‌گردد گفت: این سازمان با جمع آوری و بایگانی اطلاعات جوی از 60 سال گذشته تا کنون بانک ارزشمند و ذی قیمتی فراهم کرده است که بسیاری از مسائل به ویژه مسائل مربوط به اقلیم را می‌توان با آنها حل و فصل کرد که بحث اقلیم امروزه به بحث جامعه جهانی تبدیل شده است.
پرهیزکار با اشاره به استقرار بیش از 4500 ایستگاه هواشناسی در سراسر کشور اظهار کرد: سازمان هواشناسی همچنان برنامه توسعه ایستگاه‌های هواشناسی را دارد چون هر چه شبکه پایش بیشتر باشد خروجی هواشناسی دقیق‌تر خواهد بود.
وی افزود: انواع و اقسام ایستگاه‌های دیده بانی اعم از باران سنجی، ایستگاه‌های مربوط به هواشناسی کشاورزی، اقیانوس شناسی و … در کشور وجود دارد. همچنین حدود 15 ایستگاه جو بالا در کشور داریم که دو نوبت در روز اندازه گیری جو را انجام داده و اطلاعات اعماق جو را در اختیار قرار می‌دهند که به کمک آنها می‌توانیم تصویر سه بعدی از جو داشته باشیم. برای دستیابی به این اطلاعات حجم وسیعی از داده‌ها بین سازمان هواشناسی ملی و هواشناسی جهانی مبادله می‌شود تا بتوانیم مدل‌ها را اجرا و خروجی مدل‌ها و الگوهای جو را تولید کنیم.
پرهیزکار با تاکید بر اینکه حوزه کاری سازمان هواشناسی بسیار گسترده است گفت: در جامعه کسی نیست که از اطلاعات هواشناسی استفاده نکند. از یک فرد خانه دار گرفته تا بالاترین مقامات اجرایی از محصولات سازمان هواشناسی بهره می‌گیرند. خوشبختانه بعد از سه سال کار و پیگیری مجدانه در سازمان هواشناسی توانستیم جایگاه این سازمان را در بین مردم و مسئولان ارتقاء دهیم.
رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی جای خود را در شوراهای عالی نیز باز کرده است افزود: در شرایط حاضر سازمان هواشناسی عضو ثابت شوراهای مدیریت بحران است. همچنین در شورای عالی آب حضور مستمر دارد، اگرچه سازمان هواشناسی عضو ثابت شورای عالی آب نیست اما به عنوان عضو مدعو به طور دائمی در جلسات حاضر می‌شود و اولین گزارش ارائه شده در شورای عالی آب مربوط به گزارشات سازمان هواشناسی به ویژه در بخش خشکسالی است.
وی با بیان اینکه در مرکز ملی خشکسالی محصولات مفیدی را تولید می‌کنیم گفت: این محصولات مبنای تصمیم گیری‌ها در شورای عالی آب است. در بحث گرمایش جهانی و تغییر اقلیم از اطلاعات و محصولات مرکز ملی خشکسالی می‌توان استفاده کرد.
رئیس سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه طی 9 سال اخیر بارش‌ها بالاتر از نرمال نرفته است ادامه داد: در تمام این مدت بارش‌ها زیر حد نرمال بوده است، اگرچه سال قبل بارش‌ها در حد نرمال بود ولی در سال زراعی جاری وضعیت بارش‌ها نامناسب بوده است به طوری که در شرایط حاضر بیش از 40 درصد کم بارشی داریم.
تاثیر نوع و جنس ساختمان در تهویه هوا
پرهیزکار با بیان اینکه در بحث مدیریت شهری، آلودگی هوا، باران‌های اسیدی و تابش UV که در بهداشت عمومی تاثیر دارد و همچنین در بحث بلندمرتبه سازی از اطلاعات سازمان هواشناسی استفاده می‌شود ادامه داد: اینها موضوعات روز کشور است که بخش‌های مختلف از اطلاعات سازمان هواشناسی استفاده می‌کنند. اخیرا در شورای عالی مدیریت شهرسازی گزارشی در مورد بلندمرتبه سازی و تاثیر منفی آن در تخلیه هوا ارائه دادیم. طبق این گزارش نه تنها بلندمرتبه سازی باعث اشکال در تهویه هوا می‌شود بلکه نوع و جنس ساختمان نیز در تهویه هوا تاثیر می‌گذارد، بنابراین در این شورا تصمیم گرفته شد به طور موقت بلندمرتبه سازی متوقف شود تا در موقعیت مناسب برای این موضوع تصمیم گیری صورت گیرد.
اطلاعات هواشناسی مبنای تصمیم گیری در کمیته اضطرار آلودگی هوا
پرهیزکار در ادامه با اشاره به اینکه اطلاعات سازمان هواشناسی در بالاترین و مهمترین تصمیمات کشور حضور دارد گفت: در کنترل آلودگی هوا اطلاعات سازمان هواشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بحث آلودگی هوا دو عامل اصلی وجود دارد که یکی وجود منابع آلاینده و دیگری شرایط جوی است. اگر شرایط جوی پایدار حاکم باشد باعث می‌شود آلودگی هوا هم ایجاد شود بنابراین سازمان هواشناسی از سال‌های گذشته در بحث آلودگی هوا ورود کرده و طی سه سال اخیر اطلاعات این سازمان مبنای تصمیم گیری‌ها در کمیته اضطرار آلودگی هوا در بحث اتخاذ تمهیدات مثل طرح ترافیک و زوج و فرد قرار گرفته است.
رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه مدیریت شهری وابسته به داده‌های هواشناسی شده است اظهار کرد: مردم نسبت به سازمان هواشناسی رویکرد مثبتی پیدا کرده‌اند و بیش از گذشته به اطلاعات این سازمان مراجعه می‌کنند که کنترل پورتال سازمان هواشناسی نشان دهنده حجم مراجعه کنندگان به این سایت است. روزهای گذشته 490 هزار نفر به سایت سازمان هواشناسی مراجعه کردند این در حالیست که این چند روز هوا در شرایط طبیعی قرار داشت. امسال در یک روز بیش از 640 هزار نفر مراجعه کننده به سایت داشتیم که در نتیجه این حجم مراجعه، سایت نتوانست جواب بدهد. بنابراین حجم مراجعه کنندگان به پورتال هواشناسی نشان می‌دهد که اطلاعات هواشناسی بین مردم توانسته جایگاه خود را باز کند. پرهیزکار با بیان اینکه در سایت آلاسکا که تمام سایت‌ها را کنترل می‌کند، سایت هواشناسی به ویژه در فصل زمستان جزو 10 سایت پر بازدید دولتی است افزود: در سایت هواشناسی در بین سازمان‌های مختلف وزارت راه همیشه با فاصله بالا پربازدیدترین سایت است، بنابراین سازمان هواشناسی توانسته خدمات لازم را به کاربران خود اعم از مردم و مسئولان ارائه دهد، خدماتی که برای آنها مفید بوده است که این شرایط در داده گیری بهتر و تغییر شیوه پردازش ریشه دارد./ ایسنا

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *