پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دغدغه های احمد پوروزیری از وضعیت ورزش کرمان شیوع تنبلی در بین جوانان جدی است

دغدغه های احمد پوروزیری از وضعیت ورزش کرمان شیوع تنبلی در بین جوانان جدی است





۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱:۰۰

دغدغه های احمد پوروزیری از وضعیت ورزش کرمان

شیوع تنبلی در بین جوانان جدی است

متولد1337 است و از سال 54 بوکس کار می کرد و یک سال بعد با مرحوم وزیری آشنا می شود و به سمت کاراته سوق پیدا می کند وچند سالی را با کاراته کرمان می گذراند و 10 سال بعد به علت کمردرد و بیماری وهمچنین موقعیت شغلی، مجبور می شود ورزش را کنار بگذارد. 

بعد ازاتمام دوران خدمت در صنایع مس کرمان، به اتفاق چند تن از دوستان قدیمی و بازنشستگان مانند  میرحبیبی، عنایتی، صمدانی، رحیم پور و دیگران گرد هم می آیند و حرکات نرمشی را انجام و به ورزش کاراته می پردازد.

صحبت از احمد پور وزیری است که حسابی از وضعیت ورزش و کاراته استان گلایه دارد، خودش می گوید: در برابر اساتید و ورزشکاران کرمانی، شاید حرفی برای گفتن نداشته باشم اما به عنوان یک دوستدار و عاشق ورزش از وضعیت جوانان و ورزشکاران کرمانی گلایه دارم و نگرانم.  وی می گوید: زمان ما یک زمین خاکی بود و یک توپ پلاستیکی، برای لباس و امکانات ورزشی باید کلی منتطر می ماندیم و به پدر و مادر برای تهیه آن التماس می کردیم، مسافت های طولانی را پیاده یا با دوچرخه طی می کردیم تا به محل تمرین می رسیدیم، کفش هایمان را بارها و بارها وصله می کردیم تا بتوانیم تمرین کنیم و هزاران مشکل دیگر. اما امروزه دنیای ما و بچه هایمان عوض شده، گوشی و تبلت و اینترنت و فضاهای مجازی، برزندگی ما غلبه کرده و رخوت و تنبلی را به ارمغان آورده است. نه اینکه بگویم اینترنت و فضاهای مجازی بد است اما دنیای ماشینی همه را از ورزش و تحرک دور کرده و حتی عاطفه و حهربانی را از زندگی مان گرفته است.

پوروزیری ادامه می دهد: آن دوران به محض پایان مدرسه، توی کوچه تا ساعت 8 شب گل کوچک بازی می کردیم و ان وقت هم با دعوای پدر و مادر یا به خاطر تاریکی هوا مجبور بودیم بریم سراغ درس و مشق و بعد هم اگر فرصت داشتیم شام و خواب. اما الان اوضاع فرق کرده، دانش آموزان گوشی ها و تبلت شان در اولویت است و هنوز از مدرسه نرسیده سراغ آن می روند. این یعنی تنبلی و رخوت، یعنی دور شدن از هیچان و ورزش، یعنی اضافه وزن و هزاران بیماری دیگر.

او افزود: حتی روش و طریقه ورزش و مسابقات و جام و مدال گرفتن هم عوض شده، قبل ترها برای رسیدن به یک کمربند کاراته باید چندین ماه زحمت می کشیدی و بارها در مسابقات کومیته و تن به تن شرکت می کردی و تا بتوانی کمربند را تصاحب کنی، اما الان یک شبه مدال و کمربند می گیرند، بدون اینکه حتی یک مبارزه برگزار کنند. زیبایی و ارزش کاراته به برگزاری مسابقات کومیته و دونفره است. با این وضعیت ورزش ما به عقب بر می گردد. پوروزیری معتقد است؛ تا زمانی که به ورزش اهمیت ندهیم و هوای آن را نداشته باشیم و امکانات لازم را برای ورزش ساده و ارزان برای نسل جوان فراهم نکنیم، اوضاع همین است. خطر افسردگی و اضافه وزن و بیماری های ناشی از زندگی ماشینی جدی است. باید تصمیم گیرندگان ورزش، ورزشی و از جنس ورزش و به قول معروف خاک گود خورده باشند. باید به این اعتقاد برسیم که هزینه در ورزش، سرمایه گذاری است، چرا که اگر جامعه سالم شود، فساد و تباهی کم می شود و هزینه های گزافی که برای درمان بیماران معتاد و سایر بیماران هزینه می شود، کاسته و در نتیجه باعث رشد جلمعه می گردد.    

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *