پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شهر خورسند

شهر خورسند





۸ دی ۱۳۹۵، ۰:۴۳

شهر خورسند

«قنات النوج» که به آن «کهت نو» می گفته اند روستایی است در مغرب شهر بابک که بیشترساکنانش فامیل « منگلی » دارند. و در مورد منشأ آن ها به روایتی گفته می شود؛ از فارس آمده و دراین محل متوطن شده اند. اما به نظریه دیگر فامیل منگلی این قوم برگرفته شده از کلمه«منگل» و واژه مغول است. بنا به این تعبیر اعتقاد برآن است که منگلی ها همراه هلاکو به شهربابک آمده و در این جا سکونت گزیده اند. این نظریه موید آن است که در این محل قناتی به نام «قنات هلاکو» موجود است و هنوز هم رونق دارد در این جا باید این نکته را متذکر شد یکی از فرماندهان کرمان که در سال های 1244 قمری بر کرمان حکومت می کرده «هلاکو میرزا» پسر شجاع السلطنه حسنعلی میرزا بوده است و شاید نام این قنات منصوب به وی یاشد.
در سال 1101 هـ ق که سالار عبدالوهاب فرزند سالار محمد خان زمام امور را به دست داشت شهربابک مورد حمله محمود افغان قرار می گیرد. بسیاری از آبادی ها با خاک یک سان شدند و طوایف مختلفی در نتیجه این هجوم وحشیانه از بین رفتند از جمله منگلیان که در آن زمان از لحاظ جمعیت و ثروت بر سایر عشایر شهربابک فزونی داشتند، از قنات النوج گرفته تا کرسفید مراتع چرای گله های آنان بود. منگلیان در برابر حمله افغان ها دلیرانه جنگیدند تا جایی که تمام مردان رشید آن ها کشته شد. عده کمی هم که بر جای ماندند به روستا های اطراف پناهنده شدند. در این حمله کهت نو با خاک یکسان شد و قنات هلاکو به خاک انباشته و مسدود گردید.
در هرحال از توابع این روستا می توان عباس آباد و خرسند را نام برد و از افراد تحصیل کرده و سرشناس آن می توان به مرحوم دکتر محمد کشاورز اشاره کرد. ایشان در سال ۱۳۱۴ ه ش در شهربابک دیده به جهان گشودند، دکتر کشاورز دارای مدرک دکترای حقوق خصوصی و بین الملل از دانشگاه تهران و بلژیک بوده و به مدت ۱۶ سال در سمت رئیس کل امور حقوقی وزارت نفت و نیز مشاور وزیر صنایع و معادن به ۴۳ کشور و ۲۰۰ شهر دنیا سفر کرده تا از حقوق نفتی ایران در کشورهای دیگر دفاع کند. سازمان ملل و دیوان بین المللی لاهه بارها و بارها شاهد حضور اشان در رابطه با دعاوی نفتی بین ایران و آمریکا و دیگر دادگاه های کشورهای جهان و نیز انعقاد قراردادهای نفتی بین المللی بوده و تسلط استاد به سه زبان انگلیسی، آلمانی و عربی در گسترش روابط بین المللی نقش مهمی را ایفا کرده است. از همه این ها گذشته دکتر کشاورز شاعری آزاده و مردم دار، مردی نجیب، با محبت و انسان دوست بود. در مورد قنات النوج و حوادث آن در تاریخ شهربابک به تفضیل در جریان وقایع کتاب تاریخ و فرهنگ شهربابک نوشته استاد محترم منصور عزیزی سخن گفته شده که خوانین محلی آن نقش قابل توجهی هم در تاریخ شهربابک داشتند؛ اما مردمان این روستا همیشه به شغل کشاورزی و دامپروری اشتغال داشته اند.
امروز روستاهای قنات النوج٬ عباس آباد و خورسند که در جوار یکدیگر قرار دارند با مرکزیت خورسند تبدیل به شهر شده اند. در شهر خورسند هنوز برج و باروهای بسیاری از گذشته به جای مانده که نیازمند همت مسئولین و سازمان میراث فرهنگی در حفظ این آثار تاریخی می باشد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *