پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «پته کرمان» در کاخ نیاوران می‌درخشد

«پته کرمان» در کاخ نیاوران می‌درخشد





۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۳۰

«پته کرمان» در کاخ نیاوران می‌درخشد
تعدادی از آثار موجود در مخزن کاخ اختصاصی نیاوران با معرفی موضوعی سفره شب یلدا و کرسی رونمایی شد که «پته کرمان» هم در این آثار به چشم می‌خورد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم ظروف نقره قلم‌زنی با روکش طلا مزین به آرم سلطنتی متعلق به دوره پهلوی، سماور نقره قلم‌زنی متعلق به اواخر دوره قاجار، پارچه روی کرسی با تزئینات قلاب‌دوزی متعلق به دوره پهلوی ازجمله این آثار هستند.
صندوقچه چوبی متعلق به اواخر دوره قاجار، بافت پته‌دوزی کرمان متعلق به دوره پهلوی، مخده های زیبا و لاله کریستال دیگر آثاری هستند که به مناسبت شب یلدا برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.
پته (یا پته‌دوزی) نوعی از رودوزی‌های کرمان است. پارچه زمینه پته پارچه‌ای ضخیم و پشمی است که عریض نامیده می‌شود. هنرمندان پته دوز که اکثراً نیز از زنان و دختران خانه‌دار هستند با کمک سوزن نقوشی ذهنی را که ملهم از پندارها و بینش‌های شخصی‌شان است، به وسیله بخیه‌های نخی رنگین بر زمینه ‌پارچه پشمی ضخیمی (عریض) می‌نشانند. متأسفانه تاریخ دقیقی از پیدایش این هنر زیبا در دست نیست زیرا در برابر عوامل جوی آسیب‌پذیر بوده اما در سفرنامه شاردن به دوره صفوی در کرمان اشاره‌شده است که کاربردهای مختلفی داشته است. در کتاب‌های گوناگون هنری قدیمی‌ترین نمونه از پته‌دوزی در دنیا را متعلق به سال ۱۲۸۵هجری قمری دانسته‌اند. در مورد این نمونه قدیمی باید اشاره کرد که به‌صورت سوزنی بوده و همه زمینه‌اش با گل‌های ریز افشان به‌صورت محرمات و جناغی کج با استفاده از نخ‌های ابریشمی رنگین و روی پارچه‌ای از جنس پشم کرم‌رنگ انجام‌شده است و متعلق به سده ۱۲ هجری قمری است دورش با پتک دوزی و حاشیه‌اش به‌صورت پته‌دوزی و با نقش بته جقه‌ای قهر و آشتی است.
یک نمونه دیگر که ازنظر تاریخی بر روانداز قبر شاه نعمت اله ولی تقدم دارد بقچه پته‌دوزی و سلسله دوزی فرج اله کرمانی است و تاریخ آن به سال ۱۲۸۰هجری قمری اشاره دارد. حالا پته کرمان به مناسبت شب یلدا از مخزن آثار کاخ نیاوران بیرون آمده و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. شب یلدا یا شب چله بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. واژه «یلدا» ریشه سریانی دارد و به معنای «ولادت» و «تولد» است. منظور از تولد، ولادت خورشید (مهر/میترا) است.
ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا -آخرین شب پاییز- را که بلندترین و تاریک‌ترین شب در طول سال است تا سپیده‌دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌دارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی، روحیه آنان را تضعیف نکند و به همین مناسبت این آثار رونمایی شده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *