پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۱۷ درصد ازدواج‌ها در ایران زیر ۱۸ سالگی است

۱۷ درصد ازدواج‌ها در ایران زیر ۱۸ سالگی است





۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۲۶

۱۷ درصد ازدواج‌ها در ایران
زیر ۱۸ سالگی است

اعتماد نوشت: جامعه شناسان، فعالان حقوق کودک و دست اندر کاران قانون‌گذاری و قضا با حضور در نخستین همایش بررسی «ازدواج کودکان» سعی در ریشه یابی و ارائه راهکار برای جلوگیری از گسترش این معضل در ایران داشتند. معضلی که امروز سیمای مساله اجتماعی دارد اما تبعات منشعب از این معضل می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور آن را رده نخست فهرست آسیب‌های اجتماعی کشور قرار دهد.
بنا بر آمار رسمی درباره ازدواج کودکان در ایران که از سوی زهرا کهرم دبیر سمینار ازدواج کودک ارائه شد ۱۷ درصد ازدواج دختران در ایران پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی بوده و بنا بر آخرین آمار ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور در ۹ ماهه اول سال ۹۴ بیش از ۵ درصد زنانی که در این مدت ازدواج کرده‌اند کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند. یعنی ۲۸ هزار و ۲۴۲ نفر قبل از رسیدن به ۱۵ سالگی ازدواج کرده‌اند. کهرم در حالی که ارزش‌های سنتی و مذهبی و آسیب‌های اجتماعی را از مهم‌ترین دلایل ازدواج زودرس کودکان در ایران برشمرد در توضیح پیامد‌های ازدواج کودک گفت: «ثبت نشدن ازدواج‌ها و نداشتن اوراق هویتی، خشونت خانگی و همسر آزاری، تن فروشی، فرار از خانه، کارتن خوابی، محرومیت تحصیلی، خودسوزی و خودکشی، محدودیت حمایت اجتماعی و قانونی با تولید چرخه فقر و کار کودک و ازدواج کودک، افزایش سقط، زایمان زودرس، افزایش تولد نوزادان کم وزن، افزایش آسیب پذیری در برابر انزوای اجتماعی، سؤ تغذیه و تبعات آن، شیوع اختلالات خلقی ،فقدان رسیدن به استقلال شخصی و بلوغ فکری، تضعیف فرصت‌های رشد و توسعه و طی کردن ناقص مراحل رشد روانی اجتماعی و پیامد‌های اجتماعی جسمی و روانی در ازدواج کودکان است.»
علی کاظمی مشاور حقوقی و قضایی قوه قضاییه گفت:«باید تبیین عقلانی از شرایط داشته باشیم تا بتوانیم قانون وضع کنیم. ما با خرده فرهنگ‌هایی مواجه هستیم که ازدواج کودکان را خوب هم می‌دانند؛ مثلا آمار طلاق در سال ۹۰ ،۱۵ درصد بود و این آمار در کسانی که زودتر ازدواج می‌کردند به ۶ درصد می‌رسید. از دیدگاه اسلام هدف از ازدواج رسیدن به آرامش است و سن ازدواج باید به گونه‌ای تعریف شود که طرفین بتوانند آرامش را برای هم تعریف کنند. طبق قانون فعلی ایران دختران بالای ۱۳ سال و پسران بالای ۱۵ سال می‌توانند ازدواج کنند که تناقض‌هایی با سایر قوانین کشور دارد. برای جلوگیری از ازدواج کودکان نیاز است تا یکنواخت سازی سن کودک به وجود آید و تحصیل اجباری در مسیر آموزش باشد.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *