سایت خبری پیام ما آنلاین | توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی جنوب استان بررسی شد ارقام گوجه‌فرنگی حساس به بیماری سرجمک

توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی جنوب استان بررسی شد ارقام گوجه‌فرنگی حساس به بیماری سرجمک





۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۵۰

توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی جنوب استان بررسی شد
ارقام گوجه‌فرنگی حساس به بیماری سرجمک

بیماری ویروسی پیچیدگی زرد برگ گوجه‌فرنگی (TyLCV) که به‌عنوان «سرجمک» شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین بیماری‌های گوجه‌فرنگی در جنوب کشور است.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان، نامور، معاون پژوهشی جهاد کشاورزی جنوب استان گفت: «حشره سفید بالک پنبه مهم‌ترین ناقل این بیماری است و نقش مهمی در انتشار این بیماری دارد. با توجه به اهمیت کشت این محصول در این منطقه و شدت خسارت زای این بیماری، 4 پروژه تحقیقاتی طی 3 سال گذشته در این مرکز با موضوع روش‌های مدیریت این بیماری انجام شد. نتایج این تحقیقات منتشرشده که می‌تواند در برنامه مدیریت این بیماری بسیار مؤثر باشد.»
نتایج حاصله را به شرح زیر است:
1. ارقام گوجه‌فرنگی هرمز، هبیرید 901، نامب، رها، 780112،RFT و T386 به ‌عنوان مقاوم و ارقام کالجی 56531،کالجی 65921، چف، دلوار، و تارا به‌عنوان حساس به این بیماری هستند.
2. گیاهان زراعی نظیر فلفل قرمز و دلمه‌ای، لوبیا چشم‌بلبلی، خیار و طالبی و نیز بسیاری از علف‌های هرز مانند سلمه، تاج‌ریزی و پنیرک میزبان این ویروسند.
3. تاریخ کاشت خصوصاٌ در منطقه منوجان در شدت آلودگی بسیار مهم است بطوریکه تاریخ 15 مرداد بیشترین آلودگی و تاریخ 15 مهر کمترین آلودگی را داشته‌اند.
4. حشره‌کش‌های نیکوتینوئید نظیر استامی پراید کنترل حشره ناقل مؤثرند و به‌ویژه در شرایط گلخانه‌ای کاربرد پودر کائولین به غلظت 5/0 با 3 بار تکرار به فواصل 10 روز مؤثر است.
سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین سازمان‌های تحقیقاتی و آموزشی کشور است. بعضی از واحدهای آن مانند موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، موسسه تحقیقات آفات و بیماری‌های گیاهی، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و تعدادی از واحدهای آموزشی آن با قدمتی نزدیک به هشتاد سال، تحولات عظیمی را در بخش کشاورزی به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی به وجود آورده‌اند.
تهیه طرح‌های تحقیقاتی استانی در زمینه بخش کشاورزی طبق دستورالعمل‌های تحقیقات و اجرای آن‌ها پس از مراحل تصویب و ابلاغ، ایجاد، تکمیل و نگهداری ایستگاه‌های تحقیقاتی استانی و منطقه‌ای مطابق دستورالعمل‌ها و مصوبات کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی مربوطه حسب مورد، برقراری ارتباط علمی با مراکز آموزش عالی و تحقیقات داخل و خارج از کشور با هماهنگی واحدهای ذی‌ربط، ایجاد ارتباط و هماهنگی با واحدهای اجرائی استان جهت شناخت نیازها و اولویت‌های تحقیقاتی آن‌ها به‌منظور تهیه و اجرای طرح‌های تحقیقاتی، انتشار نتایج حاصله از تحقیقات انجام‌شده در جهت بهره‌برداری مراکز اجرائی، دانشگاهی از طریق نشریات، سخنرانی‌های علمی و غیره، پیگیری و همکاری در جذب، تثبیت، ترفیع و ارتقاء هیئت‌علمی طبق دستورالعمل‌های مربوطه، انجام فعالیت‌های مربوط به امور مالی و اداری مرکز با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان و طبق دستورالعمل‌های مربوطه و همکاری فعال با مراکز آموزش جهاد استان به‌منظور بهره‌برداری از توانائی و همکاری طرفین در انجام دوره‌های آموزشی یا اجرای پروژه‌های تحقیقاتی ازجمله وظایف مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب کرمان است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *