پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توضیح برگزار کنندگان آفرود راور- کوهساران-شهداد درباره این برنامه نه به حریم لوت تجاوز شده، نه زیستگاه یوز ایرانی تخریب

توضیح برگزار کنندگان آفرود راور- کوهساران-شهداد درباره این برنامه نه به حریم لوت تجاوز شده، نه زیستگاه یوز ایرانی تخریب





۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۰:۱۲

توضیح برگزار کنندگان آفرود راور- کوهساران-شهداد درباره این برنامه
نه به حریم لوت تجاوز شده، نه زیستگاه یوز ایرانی تخریب

روزنامه پیام ما در شماره 782 مورخ 9 آذر 1395 اقدام به چاپ مطلبی با تیتر« سبقت آفرودرها از میراث فرهنگی و محیط زیست» نمود و در آن گزارش به بیان دیدگاه ها و نظرات افراد مختلف و مسئولان ذیربط پرداخت، گزارشی که موافقان و مخالفان زیادی را به دنبال داشت. روز گذشته مطلبی از سوی برگزار کنندگان این برنامه به دست ما رسید که حسب وظیفه مطبوعاتی، عینا در ذیل می آید، لازم به ذکر است گزارش چاپ شده پیام ما به هیچ عنوان قصد قضاوت، حمایت و یا مخالفت با این گونه برنامه ها را نداشته و ندارد و درست یا غلط بودن برگزاری این آفرود را به عهده کارشناسان می سپارد.
یوز و لوت را حفظ کنیم
در مورخ 27 و28 آبان ماه یک برنامه طبیعت گردی تحت عنوان اولین دوره آفرود کوهساران با شعار حمایت از یوز ایرانی و با هدف احیاء مسیر باستانی راور -کوهساران – شهداد و معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی مسیر و کمک به رونق صنعت گردشگری کوهساران و راورانجام گرفت ولی متاسفانه این کار فرهنگی، ورزشی ومحیط زیستی توسط افرادی و بعضی خبرگزاری ها و جریان ها با موجی از تخریب ها و توهین ها و تهمت ها روبرو شد.
این ها هر یک به نوعی مراتب اعتراض خود را به این آفرود اعلام داشتند و برگزاری این برنامه طبیعت گردی را تخریب لوت برشمردند و با استفاده از واژه های مانند ورود به منطقه حفاظت شده دربند وزیستگاه یوز، ورود به عرصه لوت و مسابقه آفرود که بهتراست نامش را کلمات حساسیت برانگیز بگذارم بر سیر داغ و پیاز داغ آن افزودند.
در این میان عده ای نیز فکر می کردند گوی سبقت را باید از دیگری بربایند و یک بیانیه یا نوشته حتی چند سطری هم که شده باید صادر کنند تا خدای نکرده کویر لوت تخریب نگردد روی سخنم در این بین با عده ای هست که قصد دارند خود را دایه مهربان تر از مادر نشان بدهند، می‌باشد و برای اینکه خود را دلسوزکویر لوت نشان بدهد با نشر یادداشتی در فضاهای مجازی و رسانه انواع تهمت ها و هجمه‌ها را به مسئولان و کارگزاران منطقه ای و استانی وبرگزار کنندگان نثار کرده است که جای بسیار تعجب و شگفتی دارد.
حال که برنامه ای با محوریت جوانان خونگرم و مهمان نواز کوهساران برگزار شده که جاذبه های طبیعی و تاریخی کوهساران را با تمام غنا و پیشینه ای که دارد به نمایش می گذارد، باید هیاهوی بسیار راه بیندازیم و قضاوتی غیرمنصفانه داشته باشیم؟ و با تهمت به فرهنگ و شعور آنها توهین کنیم؟ وآنها را از هدفشان که حفظ و نگهداری محیط زیست و میراث فرهنگی است دور کنیم و با این تهمت ها آنها را درمقابل سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست قرار دهیم؟ چرا به ویژگی های برجسته اکوتوریسم منطقه توجه نمی کنیم ؟ نکند می خواهیم با خودمان رو راست نباشیم؟ خیلی همت دارید، به جای تخریب، به ما کمک کنید چون که محل زندگی ما اینجاست حفظ و نگهداری این منطقه وظیفه شرعی و قانونی ما می باشد.
به احتمال اعتراض کنندگان به سال های نه چندان دور مروری نداشتند که این گونه دست به اعتراض زدند! و برگزارکنندگان این برنامه را بر آن داشت تا جوابیه ای نسبت به این تخریب ها اعلام کنند وبه یک خبرگزاری و یک نشریه که این خبر را منتشرکرده بودند جوابیه ارسال گردید ولی متاسفانه منتشر نگردید.
جوابیه به شرح زیر می باشد
تپه های ماسه بادی، بلندترین کلوت های جهان، گرم ترین نقطه کره زمین و مامن تمدن 6 هزار ساله که کهن ترین درفش مفرغی جهان از آن یافت شده است کیلومترها ازهم فاصله دارند که در نقشه محل آنها و مسیر طی شده توسط این گروه طبیعت گردی که در جاده باستانی و کف رودخانه دهانه غار و جاده شاه آباد به شفیع آباد بوده مشخص است و هیچ ترددی در آنها انجام نگرفته است.
عنوان شده است تخریب زیستگاه یوز با شعار حمایت از یوز در صورتی که زیستگاه یوزپلنگ در منطقه حفاظت شده دربند راور است و مسیراین گروه طبیعت گردی به هیچ عنوان داخل این محدوده نبوده و مطابق نقشه چندین کیلومتر تا این ناحیه فاصله دارد.

این برنامه طبیعت گردی با اخذ مجوزهای لازم درخارج از عرصه لوت و منطقه حفاظت شده دربند انجام شده است وبه دلیل زیبایی این دره وجلوگیری از ایجاد سروصدا مسیر 50 کیلومتری در مدت زمان 10 ساعت طی شده است و مسابقه ای در کار نبوده است وکاش تمام گروه ها و اشخاصی که پا به عرصه لوت میگذارند، جهت حفاظت ازاین گنج با مجوز باشد و نه به دلیل اینکه قبلا به لوت سفر کرده اند احساس مالکیت کرده و هرزمان دلشان بخواهد بدون مجوز پا به لوت گذاشته و دیگران را زیر سوال ببرند این درحالی است که بعضی معترضان ازبرنامه های آفرود و جمع کردن شهاب سنگ در کویر که قبلا انجام داده اند، عکس و فیلم تهیه کرده ودر فضای مجازی پخش کرده اند و جای بسی تاسف است که چنین افرادی نام خود را دلسوز میگذارند. و در پایان از جناب دکتر مهران مقصودی که مسولیت گروه ثبت جهانی لوت برعهده و حاصل تلاش زحمات ایشان بوده تشکر وقدردانی میشود در صورتی که در بعضی خبرگزاریها حاصل زحمات ایشان را به شخص دیگری نسبت داده بودند و از مسئولین سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی که در جهت روشن شدن حقیقت کمک کردند، کمال تشکر را داریم.

در کتاب گزارش جغرافیایی شهداد وجغرافیای تاریخی دشت لوت نگارش دکتر مستوفی از راه خبیص (شهداد) به راور از طریق دهنه غار به صراحت بیان شده ومکان تاریخی چله خانه و روستای تاریخی مزارشاه -تقی آباد – شاه آباد و چهار برج در طول این مسیر دال بر این ادعاست و در طول سال هزاران نفرمسافر جهت تفریح و ادای نذورات خود از سطح استان به روستای تاریخی مزارشاه که به روایتی مقبره ابراهیم ادهم و پیغمبرلوت(ع)می باشد به آنجا می آیند واین برنامه طبیعت گردی اولین تردد در این مسیر نبوده است. در خبر گزاری مهرعنوان شده است تنگ باستانی مزارشاه در زون حفاظتی پرونده جهانی لوت محسوب می شود و آب تمدن کهن خبیص از این رودخانه تامین می شده است در حالی که طبق نقشه ثبت جهانی لوت این تنگه در خارج از عرصه و حتی خارج از حریم لوت می باشد و رودخانه ای که اب شیرین تمدن کهن خبیص و شهداد امروزی را تامین می کند، رودخانه درختنگان می باشد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *