پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبر

خبر





۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۰:۴۰

فعالیت 15 هزار هنرمند سیرجانی
در عرصه گلیم بافی
پیگیری ثبت جهانی روستای «دارستان» سیرجان به عنوان «دهکده شیریکی پیچ»
معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور در سفر به کرمان از کارگاههای گلیم بافی روستای دارستان شهرستان سیرجان بازدید کرد.
به گزارش ایسنا، محمود وفایی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه روستای دارستان یکی از قطب های تولید گلیم شیریکی پیچ در استان و کشور است، افزود: در آینده نزدیک این روستا به عنوان دهکده گلیم شیریکی پیچ جهان ثبت خواهد شد. وی با بیان اینکه در حال حاضر هزار و 500 بافنده در روستای دارستان سیرجان به کار تولید گلیم شیریکی پیچ مشغول هستند، اظهار داشت: در مجموع در کل شهرستان سیرجان 15 هزار نفر در رشته گلیم بافی اشتغال دارند. وفایی با اشاره به اینکه گلیم شیریکی پیچ سیرجان دارای شهرت جهانی است، تصریح کرد: یکی از سیاست های سازمان میراث فرهنگی، توسعه رشته های مختلف صنایع دستی در روستاها است تا از این طریق مشاغل خانگی رونق یابد. وی با تاکید بر اینکه استان کرمان قابلیت های فراوانی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی دارد، بیان کرد: خوشبختانه بسیاری از این رشته ها موفق به دریافت نشان مرغوبیت شده اند. گفتنی است، «شیریکی پیچ» (Shirikipich _ Shyryky screw) یکی از انواع زیراندازهای ایرانی است که در زیرمجموعه صنایع دستی کاربردی در گروه بافته‌های داری قرار می‌گیرد. از این زیرانداز به عنوان «گلیم شیرکی‌پیچ» نیز یاد می شود و در اصطلاح محلی به نوع ریز بافت آن، «گلیم سوزنی» هم می‌گویند.

اهدا اشیا عتیقه
به میراث فرهنگی
یکی از دوست داران میراث فرهنگی 6 شی عتیقه را به اداره میراث فرهنگی شهرستان بافت اهدا کرد.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، علی نجفی، نماینده میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافت گفت : ما در حال فرهنگ سازی و تشویق اقشار مختلف جامعه برای تحویل این اشاء به میراث فرهنگی هستیم که این اقدام در راستای همین تلاشها انجام گرفت و ما اولین قدم را برداشتیم. وی تصریح کرد: مردم اگر اینگونه اشیاء عتیقه در خانه دارند یا به صورت موروثی به دست آورده اند می توانند تحویل دولت دهند و ما این اشیاء را به نام شخص یا خانواده آنها نگهداری خواهیم کرد. نجفی خاطر نشان کرد: میراث فرهنگی در قبال تحویل این میراث ارزشمند به دولت، بسته های تشویقی و همچنین تسهیلاتی در نظر گرفته است. وی در پایان گفت: قدمت دقیق اشیاء اهدا شده در دست بررسی است

رییس سازمان میراث فرهنگی:
کرمان از قطب های گردشگرپذیر کشور است
به گزارش ایسنا، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه سفر به شهرستان قلعه گنج در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر استان کرمان با داشتن پنج اثر در فرصت میراث جهانی، از قطب های گردشگرپذیر کشور محسوب می شود.
وی با بیان اینکه جنوب استان کرمان نیز ظرفیت های زیادی برای توسعه گردشگری منطقه دارد، افزود: از جمله می توان به تپه های باستانی کنار صندل جیرفت اشاره کرد. احمدی پور با اشاره به توانمندی های استان کرمان در سایر حوزه ها تصریح کرد: در حال حاضر صنایع دستی بومی و محلی استان کرمان از جایگاه مناسبی برخوردار است و می تواند در بحث اقتصاد مقاومتی از آن به بهترین شکل بهره برداری کرد.وی با تاکید بر اینکه تمرکز سازمان میراث فرهنگی بر روی صندوق های خرد است، اظهار کرد: بدون شک صندوق های خرد می توانند به صنایع دستی و هنرهای سنتی کمک کنند و ظرفیت را برای اقتصاد مقاومتی فراهم سازند. رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با ابراز خرسندی از انتخاب استان کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی، افزود: بر این اساس استان به هشت منطقه اقتصاد مقاومتی تقسیم شده که باید به طور ویژه، مباحث گردشگری هدف گذاری شوند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *